Bu çalışmada, öğrencilerin yerel sosyobilimsel
konulardan (SBK’lerden) olan nehir tipi hidroelektrik santraller (HES’ler), organik
çay ve yeşil yol ile ilgili informal muhakeme modlarını ve düzeylerini belirlemek
amaçlanmıştır. Bu amaç çerçevesinde araştırmanın alt problemleri; 1) Öğrencilerin
yerel SBK’lerden haberdar olma durumları nasıldır?, 2) Öğrencilerin üstlendikleri
rollere göre SBK ile ilgili muhakeme modları farklılık göstermekte midir? ve 3)
Öğrencilerin üstlenilen rollere göre muhakeme düzeyleri arasında bir farklılaşma
var mıdır? olarak belirlenmiştir. Çalışmada olgu bilim araştırma deseni benimsenmiştir.
Çalışmaya Rize ilinin bir ilçesinde yedinci sınıfta öğrenim gören 23 öğrenci katılmıştır.
Veri toplama aracı olarak, açık uçlu sorulardan oluşan bir anket kullanılmıştır.
Öğrencilerin açıklamaları ekonomik, ekolojik ve sosyal olmak üzere üç informal muhakeme
moduna göre betimsel analize tabi tutulmuştur. Öğrencilerin muhakeme düzeylerini
belirlemek için bir rubrik kullanılmıştır. Öğrencilerin yerel SBK’lere yönelik farklı
roller üstlenmeleri durumunda muhakeme düzeylerinin değişim gösterdiği ortaya konulmuştur.
Özellikle “kendisi” olarak muhakeme düzeyleri diğer rollere göre daha yüksektir.
HES hakkındaki muhakeme düzeyleri diğer SBK’lere göre daha yüksek bulunmuştur. Bununla
birlikte öğrencilerin “hükümet temsilcisi” rolünde en düşük muhakeme düzeyine sahip
oldukları göze çarpmaktadır. Rol oynamanın karar vermede etkili bir deneyim sağladığı
ve bireylerin rol oynamaları gerektiğinde başkalarının bakış açısını anlama imkânının
arttığı sonucuna varılmıştır.
In this study, it
is aimed to determine the modes and levels of informal reasoning of seventh grade
students regarding river-type hydroelectric power plants (HEPP), organic tea, and Green Road considered
to be socioscientific issues. Within this framework, the sub-problems of the research
were determined as follows: 1) Are students aware of local socioscientific issues?
2) Is there a difference among students’ reasoning modes related to socioscientific
issues according to the roles students take? 3) Is there a difference among students’
reasoning levels according to the roles students take? In the study, phenomenology
research design was used. 23 students in the seventh grade in a district of Rize
participated in the study. To collect data, a questionnaire developed for this research
and consisted of open ended questions was used in the study. Students’ explanations
were subjected to descriptive analysis according to economic, ecological and social
informal reasoning modes. Then, a rubric was used to determine reasoning levels
of the students. It is seen that students’ reasoning levels change when students
have assumed different roles for local SSI. Students’ reasoning levels are higher
than the other roles when they have assumed the role of “students”. It was founded
that the level of informal reasoning about the HEPP was higher than the other SSI.
On the other hand, it is seen that students have the lowest reasoning level in the
role of “government official”. It is concluded that role-making provides an effective
experience in decision-making and that when individuals need to play a role; they
have the opportunity to understand the perspectives of others.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Makaleler |
Authors | |
Publication Date | April 30, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 34 Issue: 2 |