The study aimed to
explore the relationship between ethical climate and organizational commitment
and intent to leave school levels of teachers. This study used a survey-based correlational design. The sample of this study consisted of 259
teachers in 24 schools that were selected randomly with cluster sampling method
from the middle schools in the center of Hatay during the 2017-2018 academic
year. Data of this study were collected by “Elementary School Ethical Climate Index”, “Organizational Commitment
Scale” and “Intent to Leave School Scale”. According to structural
equation modelling, ethical climate had a positive effect on teachers’
organizational commitment levels while it has a negative effect on teachers’
intent to leave school levels. Organizational commitment partially mediated the relationship between ethical climate and intent to
leave. Based on the research results, it is helpful for school administrators
to build an ethical climate in their schools to constitute positive work
environment and develop positive attitudes of teachers towards job and school.
Bu çalışmada etik iklim ile öğretmenlerin
örgütsel bağlılık ve çalıştığı okuldan ayrılma niyetleri arasındaki ilişkinin
tespit edilmesi amaçlanmıştır. Araştırmada ilişkisel tarama modeli
kullanılmıştır. Araştırmanın örneklemini, Hatay’ın il merkezinde bulunan
ortaokullarda 2017–2018 eğitim-öğretim yılında görev yapmakta olan öğretmenler
arasından küme örnekleme yöntemiyle yansız olarak seçilmiş 24 ortaokulda
çalışan 259 öğretmen oluşturmaktadır. Araştırmanın verilerinin toplanmasında “İlköğretim Okulları Etik İklim Ölçeği”,
“Örgütsel Bağlılık Ölçeği” ve “Çalıştığı Okuldan Ayrılma Niyeti Ölçeği”
kullanılmıştır. Yapısal eşitlik modellemesi sonuçlarına göre; etik
iklim, öğretmenlerin örgütsel bağlılık düzeylerini pozitif olarak, okuldan
ayrılma niyetlerini ise negatif olarak etkilemektedir. Örgütsel bağlılık, etik
iklimle okuldan ayrılma niyeti arasındaki ilişkide kısmi aracılık rolü
oynamaktadır. Araştırma sonuçlarına dayalı olarak, pozitif bir iş çevresi
oluşturmak ve öğretmenlerin işe ve okula karşı pozitif tutumlar
geliştirmelerini sağlamak için yöneticilerin okullarında etik bir iklim oluşturma
çalışmaları faydalı görülmektedir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Makaleler |
Authors | |
Publication Date | July 31, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 34 Issue: 3 |