BibTex RIS Cite

Comparing Teachers’ Beliefs about Mathematics in Terms of Their Branches and Gender

Year 2008, Volume: 35 Issue: 35, 87 - 97, 01.06.2008

Abstract

Bu makalede anlatılan çalışmanın amacı öğretmenlerin matematik hakkındaki inançlarını belirlemek ve matematik inançlarının branş ve cinsiyete göre olası değişimlerini analiz etmektir. Öğretmenlerin matematik inançları 20 maddelik bir ölçek kullanılarak; matematik öğrenme süreci, matematiği kullanma ve matematiğin doğasıyla ilgili inançlar açısından incelenmiştir. Veriler 195 sınıf öğretmeni, 52 fen öğretmeni, 40 matematik öğretmeni ve 37 okul öncesi öğretmeni olmak üzere 324 öğretmenden toplanmıştır. Çalışmanın sonunda şu sonuçlara ulaşılmıştır: (a) her ne kadar öğretmenler birkaç maddede problem çözme olarak adlandırılan bakış açısıyla tutarlı inançlara sahip olsalar da genel olarak enstrümantalist olarak sınıflanan geleneksel bir bakış açısına sahiptirler. (b) öğretmenlerin inançları cinsiyete göre değişmemektedir. (c) matematik öğretmenleri diğer branşlara göre daha geleneksel bir bakış açısına sahiptirler

References

  • Aksu, M., Demir, C. ve Sümer, Z. (2002). Students' Beliefs about Mathematics: A Descriptive Study, Eğitim ve Bilim, (123), 72-77.
  • Anderson, J. (1997). Teachers’ reported use of problem solving teaching strategies in primary mathematics classrooms. In
  • F.Biddulph & K. Carr (Eds.), People in mathematics education. Proceedings of the 20th Annual Conference of the Mathematics Education Research Group of Australasia (pp. 50–57). Rotorua, NZ: MERGA. Ball, D. L. (1988). Unlearning to teach mathematics. For the Learning of Mathematics. 8(1), 40-48.
  • Ball, D. L. (1990). The mathematical understandings that prospective teachers bring to teacher education. Elementary School Journal, 90, 449- 466.
  • Baydar, C. S. (2000). Beliefs of pre-service mathematics teachers at the Middle East Technical University and Gazi
  • University about the nature of mathematics and the teaching of mathematics. Unpublished master’s thesis. Middle East Terchnical University. Ankara. Beaton, A. E., Mullis, I. V. S., Martin, M. O., Gonzalez, E. J., Kelly, D. L., & Smith, T. A. (1996) Mathematics achievement in the middle school years: IEA's Third International Mathematics and Science Study. Chestnut Hill, MA: Center for the Study of Testing, Evaluation, and Educational Policy, Boston College.
  • Benbow, R. M. (1993). Tracing mathematical beliefs of preservice teachers through integrated content-methods courses.Proceedings of the Annual Conference of the American Educational Research Association. (ERIC
  • Document Reproduction Service No. ED 388638.)
  • Brown, C. A. (1986). A study of the socıalızatıon to teachıng of a begınnıng secondary mathematıcs teacher. Unpublished doctoral dissertation, University of Georgia DAI-A 46/09, p. 2605.
  • Beswick, K. (2005). The Beliefs/Practice Connection in Broadly Defined Contexts, Mathematics Education Research Journal, 17(2), 39–68.
  • Beswick, K., Watson, J., & Brown, N. (2006). Teachers’ confidence and beliefs and their students’ attitudes to mathematics.
  • In P. Grootenboer, R. Zevenbergen, & M. Chinnappan (Eds.), Identities, cultures and learning spaces (Proceedings of the 29 annual conference of the Mathematics Education Research Group of Australasia, Canberra, pp. 68-75). Adelaide, SA: MERGA. Buchmann, M. (1987).Teaching knowledge: The lights that teachers live by. Oxford Review of Education, 13, 151–164.
  • Clark, C. M., & Peterson, P. L. (1986). Teachers’ thought processes. In M. C. Wittrock (Ed.), Handbook of research on teaching (3rd ed., pp. 255–296). New York: Macmillan.
  • Cooney, T. J. (1985). A beginning teacher’s view of problem solving. Journal for Research in Mathematics Education, 16, 336.
  • Ernest, P. (1989). The impact of beliefs on the teaching of mathematics. In P. Ernest (Ed.), Mathematics Teaching: The State of the Art (pp.249-254). New York: The Falmer Press.
  • Foss, D. H., & Kleinsasser, R. C. (1996) Preservice elementary teachers’ views of pedagogical and mathematical content knowledge. Teaching and Teacher Education, 12(4), 429–442.
  • Frank, M. L. (1990). What myths about mathematics are held and conveyed by teachers? Arithmetic Teacher, 37(5), 10-12.
  • Gorman, J. L. (1991). The beliefs of four pre-service elementary teachers concerning mathematics. Unpublished doctoral dissertation, Indiana University, Bloomingto DAI-A 52/02, p. 455.
  • Grossman, P., & Stodolsky, S. S. (1995). Content as context: The role of school subjects in secondary school teaching.
  • Educational Researcher, 24(2), 5–11. Kaplan, R. G. (1991). Teacher beliefs and practices: A square peg in a square hole. Proceedings of the Annual Meeting of the North American Chapter of the International Group for the Psychology of Mathematics Education, Blacksburg, VA.
  • Kloosterman, P. & Stage, F. K. (1992). Measuring beliefs about mathematical problem solving. School Science and Mathematics, 92(3), 109-115.
  • Lester, F. K., Garofalo, J., & Kroll, D. L. (1989). Self-Confidence, Interest, Beliefs, and Metacognition: Key Influences on
  • Problem-Solving Behavior. In D. B. McLeod & V. M. Adams (Eds), Affect and Mathematical Problem Solving, pp. 88. New York: Springer-Verlag. Li, W. (1996). Teachers’ beliefs, gender differences and mathematics. Paper presented at the Annual Meeting of American
  • Association fort he Advancement of Science, San Jose, Calif., USA; June. McLeod, D. (1989). Beliefs, attitudes and emotions: New views of affect in mathematics education. In D.B.McLeod & V.M.
  • Adams (Eds.), Affect and mathematical problem solving: A new perspective (pp. 245- 258). New York: Springer- Verlag. NCTM (2000). Principles and Standards for School Mathematics. Reston, Va. NCTM.
  • Nisbet, S., & Warren, E. (2000). Primary school teachers’ beliefs relating to mathematics teaching and assessing mathematics and factors that influence these beliefs. Mathematics Teacher Education and Development, 2, 34–47
  • Pajares, F. (1992) Teacher’s beliefs and educational research: Cleaning up a messy construct. Review of Educational Research, 62(3), 307-332.
  • Pehkonen, E., & Törner, G. (1996). Mathematical beliefs and different aspects of their meaning. International Review on
  • Mathematical Education, 28, 101–108 Peterson, P. L., Fennema, E., Carpenter, T. P., & Loef, M. (1989). Teachers’ pedagogical content beliefs in mathematics.
  • Cognition and Instruction, 6, 1–40. Raymond, A. M. (1997). Inconsistency between a Beginning Elementary School Teacher’s Mathematics Beliefs and Teaching Practice. Journal for Research in Mathematics Education, 28(5), 550–576
  • Schoenfeld, A. (1985). Mathematical Problem Solving. Orlando: Academic Press.
  • Southwell, B., & Khamis, M. (1992). Beliefs about mathematics and mathematics education. In K. Owens, B. Perry, & B.
  • Southwell (Eds.) Space, the first and final frontier. Proceedings of the 15th Annual Conference of the Mathematics Research Group of Australasia (pp. 497–509). Sydney: MERGA. Shaw, K. L. (1990). Contrasts of teacher ideal and actual beliefs about mathematics understanding: Three case studies.
  • Dissertation Abstracts International, 50, 2818-A.
  • Shield, M. (1999). The conflict between teachers’ beliefs and classroom practices. In J. M. Truran & K. M. Truran (Eds.),
  • Making the difference: Proceedings of the 22nd Annual Conference of the Mathematics Education Research Group of Australasia (pp. 439–445). Adelaide: MERGA. Skemp, R. R. (1976). Relational Understanding and Instrumental Understanding. Mathematics Teaching, 20–26.
  • Thompson, A. G. (1984). The relationship of teachers’ conceptions of mathematics and mathematics teaching to instructional practice. Educational Studies in Mathematics, 15, 105-127.
  • Thompson, A. G. (1992). Teachers’ beliefs and conceptions: A synthesis of the research. In D. A. Grouws (Ed.), Handbook of research on mathematics teaching and learning (pp. 127–146). New York: Macmillan.
  • White, A. L., Way, J., Perry, B., & Southwell, B.(2005). Mathematical Attitudes, Beliefs and Achievement in Primary Pre- service Mathematics Teacher Education. Mathematics Teacher Education and Development 2005/2006 (7), 33–52 GENİŞLETİLMİŞ ÖZET
  • Öğretmenlerin inançlarının öğretimlerini etkilediği yaygın olarak kabul edildiğinden öğrenme ve öğretmede inançların rolü pek çok araştırmacının ilgisini çekmeye devam etmektedir. Alan öğretmenlerinin neyin nasıl öğretilmesi gerektiği konusundaki düşünceleri inançlarından büyük ölçüde etkilendiği için (Buchmann, 1987), alana özgü inançlar örneğin matematik, okuma ya da bilim hakkındaki inançlar ile ilgili araştırmalar yapılması yararlı ve uygundur (Pajares, 1992).
  • Matematik hakkındaki inançlar kişinin matematik dünyasına bakışı yani matematiğe ve matematiksel çalışmalara yaklaşımındaki algısı olarak tanımlanabilir. Öğretmenlerin matematik hakkındaki inançlarına yönelik alanyazın onların aşağıda özetlenen gibi inançlara sahip olduğunu göstermiştir: • Matematik, işlemleri nasıl yapacağını ve formülleri nasıl kullanacağını bilmek ve doğru işlem basamaklarını ezberlemektir (Ball, 1990; Benbow, 1993; Foss & Kleinsasser, 1996; Southwell
  • & Khamis, 1992; White, Way, Perry & Southwell, 2005).
  • • Hesap makineleri matematik öğretiminde önemli bir unsur değildir (Anderson, 1997)
  • • Sadece dahiler matematiği yapabilirler yani matematik becerisi doğuştandır (Beaton, Mullis, Martin, Gonzalez, Kelly, & Smith, 1996; Foss and Kleinsasser, 1996; Schoenfeld, 1985)
  • • Matematik hesaplama değildir (Beswick, 2005; Beswick, Watson, Brown, 2006).
  • • Diğer taraftan bu konuyla ilgili bazı araştırmalardan tutarlı olmayan sonuçlar elde edilmiştir. Bu sonuçlar şu şekilde özetlenebilir: • Beaton, et al., (1996) çoğu öğretmenin matematiği günlük hayatı modellemede gerekli bir araç olduğuna inandığını ortaya koymuştur. Bazı çalışmalarsa öğretmenlerin matematiği günlük hayatla ilgili olmadığını ve günlük hayatı kolaylaştırmadığına inandığını belirlemiştir (Ball, ; Beswick, Watson, Brown, 2006; Cooney; 1985).
  • • Shoenfeld (1985) öğretmenlerin matematiği problem çözme olarak görmediğini ortaya koymuş,
  • Cooney (1985) ise öğretmenlerin matematiğin problem çözme olduğuna inandığını belirlemiştir.
  • Diğer bir açıdan bakarak Grossman and Stodolsky (1995) 399 matematik, fen, sosyal bilimler ve yabancı dil öğretmenin matematik hakkındaki inançlarını araştırmıştır. Çalışma matematik öğretmenlerinin diğer branş öğretmenlerine göre matematiği daha ardışık ve durağan olarak algıladıklarını ortaya koymuştur.
  • Baydar (2000) iki üniversiteden aday matematik öğretmenlerinin matematik hakkındaki inançları üzerine çalışmıştır. Çalışma sonucunda kadın ve erkek öğretmen adaylarının matematiğin doğası ve matematik öğretimi konusunda benzer inançlara sahip olduklarını bulmuştur.
  • Li (1996) kadın ve erkek matematik öğretmenlerinin seçilen matematik konularının önemi ve zorluğu konusunda farklı inançlara sahip olup olmadıklarını araştırmıştır. Sonuçlar küçük bir farklılık dışında genel olarak kadın ve erkek öğretmenlerin verilen konuların önemi ve zorluğuna ilişkin inançlarının benzer olduğunu ortaya koymuştur. Erkek öğretmenlerin kadın öğretmenlere göre sayılar ve işlemlerin daha önemli olduğuna inandıklarını belirlemiştir.
Year 2008, Volume: 35 Issue: 35, 87 - 97, 01.06.2008

Abstract

References

  • Aksu, M., Demir, C. ve Sümer, Z. (2002). Students' Beliefs about Mathematics: A Descriptive Study, Eğitim ve Bilim, (123), 72-77.
  • Anderson, J. (1997). Teachers’ reported use of problem solving teaching strategies in primary mathematics classrooms. In
  • F.Biddulph & K. Carr (Eds.), People in mathematics education. Proceedings of the 20th Annual Conference of the Mathematics Education Research Group of Australasia (pp. 50–57). Rotorua, NZ: MERGA. Ball, D. L. (1988). Unlearning to teach mathematics. For the Learning of Mathematics. 8(1), 40-48.
  • Ball, D. L. (1990). The mathematical understandings that prospective teachers bring to teacher education. Elementary School Journal, 90, 449- 466.
  • Baydar, C. S. (2000). Beliefs of pre-service mathematics teachers at the Middle East Technical University and Gazi
  • University about the nature of mathematics and the teaching of mathematics. Unpublished master’s thesis. Middle East Terchnical University. Ankara. Beaton, A. E., Mullis, I. V. S., Martin, M. O., Gonzalez, E. J., Kelly, D. L., & Smith, T. A. (1996) Mathematics achievement in the middle school years: IEA's Third International Mathematics and Science Study. Chestnut Hill, MA: Center for the Study of Testing, Evaluation, and Educational Policy, Boston College.
  • Benbow, R. M. (1993). Tracing mathematical beliefs of preservice teachers through integrated content-methods courses.Proceedings of the Annual Conference of the American Educational Research Association. (ERIC
  • Document Reproduction Service No. ED 388638.)
  • Brown, C. A. (1986). A study of the socıalızatıon to teachıng of a begınnıng secondary mathematıcs teacher. Unpublished doctoral dissertation, University of Georgia DAI-A 46/09, p. 2605.
  • Beswick, K. (2005). The Beliefs/Practice Connection in Broadly Defined Contexts, Mathematics Education Research Journal, 17(2), 39–68.
  • Beswick, K., Watson, J., & Brown, N. (2006). Teachers’ confidence and beliefs and their students’ attitudes to mathematics.
  • In P. Grootenboer, R. Zevenbergen, & M. Chinnappan (Eds.), Identities, cultures and learning spaces (Proceedings of the 29 annual conference of the Mathematics Education Research Group of Australasia, Canberra, pp. 68-75). Adelaide, SA: MERGA. Buchmann, M. (1987).Teaching knowledge: The lights that teachers live by. Oxford Review of Education, 13, 151–164.
  • Clark, C. M., & Peterson, P. L. (1986). Teachers’ thought processes. In M. C. Wittrock (Ed.), Handbook of research on teaching (3rd ed., pp. 255–296). New York: Macmillan.
  • Cooney, T. J. (1985). A beginning teacher’s view of problem solving. Journal for Research in Mathematics Education, 16, 336.
  • Ernest, P. (1989). The impact of beliefs on the teaching of mathematics. In P. Ernest (Ed.), Mathematics Teaching: The State of the Art (pp.249-254). New York: The Falmer Press.
  • Foss, D. H., & Kleinsasser, R. C. (1996) Preservice elementary teachers’ views of pedagogical and mathematical content knowledge. Teaching and Teacher Education, 12(4), 429–442.
  • Frank, M. L. (1990). What myths about mathematics are held and conveyed by teachers? Arithmetic Teacher, 37(5), 10-12.
  • Gorman, J. L. (1991). The beliefs of four pre-service elementary teachers concerning mathematics. Unpublished doctoral dissertation, Indiana University, Bloomingto DAI-A 52/02, p. 455.
  • Grossman, P., & Stodolsky, S. S. (1995). Content as context: The role of school subjects in secondary school teaching.
  • Educational Researcher, 24(2), 5–11. Kaplan, R. G. (1991). Teacher beliefs and practices: A square peg in a square hole. Proceedings of the Annual Meeting of the North American Chapter of the International Group for the Psychology of Mathematics Education, Blacksburg, VA.
  • Kloosterman, P. & Stage, F. K. (1992). Measuring beliefs about mathematical problem solving. School Science and Mathematics, 92(3), 109-115.
  • Lester, F. K., Garofalo, J., & Kroll, D. L. (1989). Self-Confidence, Interest, Beliefs, and Metacognition: Key Influences on
  • Problem-Solving Behavior. In D. B. McLeod & V. M. Adams (Eds), Affect and Mathematical Problem Solving, pp. 88. New York: Springer-Verlag. Li, W. (1996). Teachers’ beliefs, gender differences and mathematics. Paper presented at the Annual Meeting of American
  • Association fort he Advancement of Science, San Jose, Calif., USA; June. McLeod, D. (1989). Beliefs, attitudes and emotions: New views of affect in mathematics education. In D.B.McLeod & V.M.
  • Adams (Eds.), Affect and mathematical problem solving: A new perspective (pp. 245- 258). New York: Springer- Verlag. NCTM (2000). Principles and Standards for School Mathematics. Reston, Va. NCTM.
  • Nisbet, S., & Warren, E. (2000). Primary school teachers’ beliefs relating to mathematics teaching and assessing mathematics and factors that influence these beliefs. Mathematics Teacher Education and Development, 2, 34–47
  • Pajares, F. (1992) Teacher’s beliefs and educational research: Cleaning up a messy construct. Review of Educational Research, 62(3), 307-332.
  • Pehkonen, E., & Törner, G. (1996). Mathematical beliefs and different aspects of their meaning. International Review on
  • Mathematical Education, 28, 101–108 Peterson, P. L., Fennema, E., Carpenter, T. P., & Loef, M. (1989). Teachers’ pedagogical content beliefs in mathematics.
  • Cognition and Instruction, 6, 1–40. Raymond, A. M. (1997). Inconsistency between a Beginning Elementary School Teacher’s Mathematics Beliefs and Teaching Practice. Journal for Research in Mathematics Education, 28(5), 550–576
  • Schoenfeld, A. (1985). Mathematical Problem Solving. Orlando: Academic Press.
  • Southwell, B., & Khamis, M. (1992). Beliefs about mathematics and mathematics education. In K. Owens, B. Perry, & B.
  • Southwell (Eds.) Space, the first and final frontier. Proceedings of the 15th Annual Conference of the Mathematics Research Group of Australasia (pp. 497–509). Sydney: MERGA. Shaw, K. L. (1990). Contrasts of teacher ideal and actual beliefs about mathematics understanding: Three case studies.
  • Dissertation Abstracts International, 50, 2818-A.
  • Shield, M. (1999). The conflict between teachers’ beliefs and classroom practices. In J. M. Truran & K. M. Truran (Eds.),
  • Making the difference: Proceedings of the 22nd Annual Conference of the Mathematics Education Research Group of Australasia (pp. 439–445). Adelaide: MERGA. Skemp, R. R. (1976). Relational Understanding and Instrumental Understanding. Mathematics Teaching, 20–26.
  • Thompson, A. G. (1984). The relationship of teachers’ conceptions of mathematics and mathematics teaching to instructional practice. Educational Studies in Mathematics, 15, 105-127.
  • Thompson, A. G. (1992). Teachers’ beliefs and conceptions: A synthesis of the research. In D. A. Grouws (Ed.), Handbook of research on mathematics teaching and learning (pp. 127–146). New York: Macmillan.
  • White, A. L., Way, J., Perry, B., & Southwell, B.(2005). Mathematical Attitudes, Beliefs and Achievement in Primary Pre- service Mathematics Teacher Education. Mathematics Teacher Education and Development 2005/2006 (7), 33–52 GENİŞLETİLMİŞ ÖZET
  • Öğretmenlerin inançlarının öğretimlerini etkilediği yaygın olarak kabul edildiğinden öğrenme ve öğretmede inançların rolü pek çok araştırmacının ilgisini çekmeye devam etmektedir. Alan öğretmenlerinin neyin nasıl öğretilmesi gerektiği konusundaki düşünceleri inançlarından büyük ölçüde etkilendiği için (Buchmann, 1987), alana özgü inançlar örneğin matematik, okuma ya da bilim hakkındaki inançlar ile ilgili araştırmalar yapılması yararlı ve uygundur (Pajares, 1992).
  • Matematik hakkındaki inançlar kişinin matematik dünyasına bakışı yani matematiğe ve matematiksel çalışmalara yaklaşımındaki algısı olarak tanımlanabilir. Öğretmenlerin matematik hakkındaki inançlarına yönelik alanyazın onların aşağıda özetlenen gibi inançlara sahip olduğunu göstermiştir: • Matematik, işlemleri nasıl yapacağını ve formülleri nasıl kullanacağını bilmek ve doğru işlem basamaklarını ezberlemektir (Ball, 1990; Benbow, 1993; Foss & Kleinsasser, 1996; Southwell
  • & Khamis, 1992; White, Way, Perry & Southwell, 2005).
  • • Hesap makineleri matematik öğretiminde önemli bir unsur değildir (Anderson, 1997)
  • • Sadece dahiler matematiği yapabilirler yani matematik becerisi doğuştandır (Beaton, Mullis, Martin, Gonzalez, Kelly, & Smith, 1996; Foss and Kleinsasser, 1996; Schoenfeld, 1985)
  • • Matematik hesaplama değildir (Beswick, 2005; Beswick, Watson, Brown, 2006).
  • • Diğer taraftan bu konuyla ilgili bazı araştırmalardan tutarlı olmayan sonuçlar elde edilmiştir. Bu sonuçlar şu şekilde özetlenebilir: • Beaton, et al., (1996) çoğu öğretmenin matematiği günlük hayatı modellemede gerekli bir araç olduğuna inandığını ortaya koymuştur. Bazı çalışmalarsa öğretmenlerin matematiği günlük hayatla ilgili olmadığını ve günlük hayatı kolaylaştırmadığına inandığını belirlemiştir (Ball, ; Beswick, Watson, Brown, 2006; Cooney; 1985).
  • • Shoenfeld (1985) öğretmenlerin matematiği problem çözme olarak görmediğini ortaya koymuş,
  • Cooney (1985) ise öğretmenlerin matematiğin problem çözme olduğuna inandığını belirlemiştir.
  • Diğer bir açıdan bakarak Grossman and Stodolsky (1995) 399 matematik, fen, sosyal bilimler ve yabancı dil öğretmenin matematik hakkındaki inançlarını araştırmıştır. Çalışma matematik öğretmenlerinin diğer branş öğretmenlerine göre matematiği daha ardışık ve durağan olarak algıladıklarını ortaya koymuştur.
  • Baydar (2000) iki üniversiteden aday matematik öğretmenlerinin matematik hakkındaki inançları üzerine çalışmıştır. Çalışma sonucunda kadın ve erkek öğretmen adaylarının matematiğin doğası ve matematik öğretimi konusunda benzer inançlara sahip olduklarını bulmuştur.
  • Li (1996) kadın ve erkek matematik öğretmenlerinin seçilen matematik konularının önemi ve zorluğu konusunda farklı inançlara sahip olup olmadıklarını araştırmıştır. Sonuçlar küçük bir farklılık dışında genel olarak kadın ve erkek öğretmenlerin verilen konuların önemi ve zorluğuna ilişkin inançlarının benzer olduğunu ortaya koymuştur. Erkek öğretmenlerin kadın öğretmenlere göre sayılar ve işlemlerin daha önemli olduğuna inandıklarını belirlemiştir.
There are 51 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Makaleler
Authors

Asuman Duatepe Paksu

Publication Date June 1, 2008
Published in Issue Year 2008 Volume: 35 Issue: 35

Cite

APA Paksu, A. D. (2008). Comparing Teachers’ Beliefs about Mathematics in Terms of Their Branches and Gender. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 35(35), 87-97.