Yetkinlik bir kişinin görevleri doğru ve ustaca yapabilmesi için sahip olması gereken
bilgi, beceri, yetenek, davranışlar ya da kapasitedir. Yetkinlik, hemşireler için önemli
kriterlerdendir. Hemşirelikte yetkinlik çok boyutlu olduğundan üzerinde uzlaşılan ortak bir
tanımı yoktur. Bilimsel yenilikler ve teknolojik gelişmeler hemşirelerin bu koşullara uyum
sağlamasını, bakım gereksinimi ve beklentileri giderek artan hasta grubuna hizmet vermesini,
farklı disiplinlerle bir arada çalışmasını ve çok sayıda hizmetin koordinasyonunu sağlamasını
gerektirmektedir. Günümüzde hemşirelerin sağlık hizmetlerinin değişen yapısına uyum
sağlamaları gerekliliği yetkinlik kavramını gündeme getirirken, yetkinlik geliştirmenin
kolay olmadığı vurgulanmaktadır. Yetkinliği belirleyen özelliklerin ve yetkinliği etkileyen
değişkenlerin bilinmesi, mezuniyet öncesinden başlayarak okul ve hastane yönetiminin
işbirliğine dayanan ve hemşirelerin de içinde olduğu bir program oluşturmanın yetkinlik
geliştirmeye katkı sağlayabileceği vurgulanmaktadır. Bu makalede hemşirelikte yetkinlik
geliştirme ile ilgili literatürün incelenmesiyle, yöneticiler ve hemşirelerin konu ile ilgili
gereksinimlerinin karşılanmasına katkı sağlanması amaçlanmıştır.
Competency is the knowledge, skills, ability and behaviors or capacities that a person possesses
in order to perform tasks correctly and skillfully. Competency is an important criterion for
nurses. There is no consensus on common definition of competency in nursing because of
its multidimensional nature. Scientific innovations and technological developments require
nurses to adapt to these conditions, to serve increasingly demanding patient groups, to
work together with different disciplines, and to coordinate many services. Today, while the
necessity of adaptation of nurses to the changing structure of healthcare services brings
the concept of competency to the agenda, it is emphasized that developing competency is
not easy. It is stated that knowing the qualifications determining the competency and the
variables affecting it, building a competency development program based on the cooperation
of the school and hospital administrations including the nurses starting from undergraduate
education can contribute to developing competence. In this article, it is aimed to contribute
to meeting the needs of managers and nurses about the subject by examining the literature
about developing competency in nursing.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | August 31, 2018 |
Submission Date | September 27, 2017 |
Published in Issue | Year 2018 Volume: 5 Issue: 2 |