Aim: This study was conducted to compare sleep quality, reaction rate, stress and well-being of health workers that working
daily and night shifts.
Material and Methods: This descriptive study was conducted to 77 volunteer, health care professional (doctors, nurses, health
technician) working in five different state and university hospital and working in different shifts. Participants are divided into
two groups as shift workers and day or night workers. Research data were collected by using Pittsburgh Sleep Quality Index,
Psychological Well-Being Scale, Perceived Stress Scale and android applications located Human Benchmark Reaction Rate
Scale was applied to all groups.
Results: In this study, sleep quality, reaction rate, perceived stress levels and psychological well-being scores were compared
between these two groups. According to this, there was a statistically significant difference between the two groups in terms of
sleep quality scores and reaction rate periods; It was shown that this difference was due to the fact that the sleep quality and
reaction speed averages of the night-shift workers were higher than the daytime workers (p<0.05). However, no statistically
significant difference was found between groups in terms of perceived stress levels and psychological well-being (p˃0.05).
Conclusion: The results show that it is important to ensure that the measures aimed at improving the quality of sleep that
directly affect the health and well-being of employees working in institutions that affect human life are both by institution and
by law.
Amaç: Bu çalışma, gündüz ve gece vardiyalı çalışan sağlık çalışanlarının
uyku kalitesi, reaksiyon hızı, stres ve iyilik hallerinin karşılaştırmak amacı
ile yapılmıştır.
Gereç ve Yöntem: Tanımlayıcı
nitelikte olan bu çalışmanın katılımcıları, beş farklı kamu ve üniversite
hastanesinde çalışan 77 gönüllü sağlık profesyoneliydi (doktor, hemşire, sağlık
teknisyeni). Katılımcılar, vardiyalı çalışanlar (24 saat nöbet 24 saat
dinlenme) ve gündüz, tam zamanlı (haftada 40 saat) çalışanlar olarak iki gruba
ayrılmıştır. Veriler, Pittsburgh Uyku Kalitesi İndeksi, Psikolojik İyi Olma Ölçeği, Algılanan Stres Ölçeği ve android
uygulamalarında yer alan Human Benchmark
Reaksiyon Hızı Ölçeği kullanılarak toplanmıştır.
Bulgular: Bu
çalışmada, uyku kalitesi, reaksiyon hızı, algılanan stres seviyeleri ve
psikolojik iyilik hali puanları gruplar arasında karşılaştırılmıştır. Buna göre
uyku kalitesi puan ile reaksiyon hızı sürelerinde iki grup arasında
istatistiksel olarak anlamlı bir fark olduğu; bu farkın, vardiyalı çalışanların
uyku kaliteleri ve reaksiyon hız ortalamalarının gündüz çalışanlara göre daha
yüksek olmasından kaynaklandığı gösterilmiştir (p<0,05). Ancak, algılanan stres seviyeleri ile psikolojik iyilik hali
açısından gruplar arasında istatistiksel açıdan bir fark bulunamamıştır (p˃0,05).
Sonuç: Sonuçlar,
hastane gibi insan hayatını doğrudan etkileyen kurumların vardiyalı
çalışanlarının sağlık ve iyilik halini doğrudan etkileyen uyku kalitesini artırmaya
yönelik önlemlerin hem kurum bazında hem de yasalar tarafından güvence altına
alınmasının önemli olduğunu göstermektedir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Health Care Administration |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | October 8, 2019 |
Submission Date | December 6, 2018 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 6 Issue: 3 |