Aim: This study aims to comprehensively examine the use of 360° assessment in clinical training of nursing and medical students.
Material and Methods: In order to examine the studies in which the clinical training of nursing and medical students was assessed 360°, Academic Search Complete, MEDLINE, Complementary Index, Science Citation Index, Social Sciences Citation Index, ScienceDirect, Journals@OVID, Scopus®, ERIC, and ULAKBIM databases were searched. As a result of the search made with the keywords determined for the articles published in English and Turkish between 1999-2019, 1110 studies were found. Twenty-three studies meeting the study criteria were examined.
Results: Seven of the studies reviewed (%30.4) belong to the last five years. Twelve of the studies (%52.1) have a descriptive research design; twenty-one of them (%91.2) were carried out in the field of medical education. It was determined that communication skills (%65.2) were assessed most with 360° assessment, and nurses took part as assessors in twenty-two studies (%95.6).
Conclusion: Most of the studies are descriptive and directed to the assessment of residents. Nurses took part as assessors in almost all of the studies. The 360 ° assessment has mostly been used for the evaluation of non-technical skills in clinical training.
360-degree assessment clinical training medical student multisource assessment nursing student
Amaç: Bu çalışma, hemşirelik ve tıp alanında eğitim gören öğrencilerin klinik öğretiminde 360° değerlendirmenin kullanımını kapsamlı bir şekilde incelemeyi amaçlamaktadır.
Gereç ve Yöntem: Hemşirelik ve tıp alanında eğitim gören öğrencilerin klinik öğretiminin 360° değerlendirildiği çalışmaları incelemek amacıyla Academic Search Complete, MEDLINE, Complementary Index, Science Citation Index, Social Sciences Citation Index, ScienceDirect, Journals@OVID, Scopus®, ERIC ve ULAKBİM veri tabanlarında tarama yapılmıştır. 1999-2019 yılları arasında İngilizce ve Türkçe olarak yayımlanmış makaleler için belirlenen anahtar kelimeler ile yapılan tarama sonucunda 1110 çalışma bulunmuştur. Belirlenen kriterleri karşılayan 23 çalışma kapsamlı olarak incelenmiştir.
Bulgular: İncelenen çalışmaların yedisi (%30.4) son beş yıla aittir. Çalışmaların on ikisi (%52.1) tanımlayıcı araştırma desenine sahip olup; yirmi biri (%91.2) tıp eğitimi alanında gerçekleştirilmiştir. 360° değerlendirme ile en sık iletişim becerileri (%65.2) değerlendirilmiş ve yirmi iki çalışmada (%95.6) hemşireler değerlendirici olarak yer almıştır.
Sonuç: Çalışmaların çoğunun tanımlayıcı özellikte ve asistan hekimlerin değerlendirilmesine yöneliktir. Çalışmaların tamamına yakınında hemşireler değerlendirici olarak yer almıştır. 360° değerlendirme çoğunlukla klinik öğretimde teknik olmayan becerilerin değerlendirilmesinde kullanılmıştır.
360 derece değerlendirme çok kaynaklı değerlendirme hemşirelik öğrencisi klinik öğretim tıp öğrencisi
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Health Care Administration |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | July 14, 2021 |
Submission Date | August 17, 2020 |
Published in Issue | Year 2021 Volume: 8 Issue: 2 |