Amaç: Kesitsel türdeki bu araştırma, hemşirelik öğrencilerinin mesleğe yönelik tutumları ile Koronavirüs (COVID-19) enfeksiyonu korku düzeylerini belirlemek ve bu iki durum arasındaki ilişkiyi incelemek amacıyla yapılmıştır.
Gereç ve Yöntem: Araştırma, Şubat-Nisan 2021 tarihleri arasında hemşirelik bölümü 3. ve 4. sınıfta öğrenim gören 571 öğrenci ile online anket yöntemi kullanılarak yürütülmüştür. Veriler, “Sosyo-demografik Form”, “COVID-19 Korkusu Ölçeği” ve “Hemşirelik Mesleğine Yönelik Tutum Ölçeği” kullanılarak toplanmıştır.
Bulgular: Öğrencilerin yaş ortalaması 21.78±1.46 (min:20, max:30) olup, %77.9’unun kadın, %51.1’inin 4.sınıf öğrencisi olduğu, COVID-19 korkusu ölçek puan ortalamasının 14.01±4.56, Hemşirelik Mesleğine Yönelik Tutum ölçeği puan ortalamasının ise 155.60±17.53 olduğu ve bu iki ölçek toplam puan ortalamaları arasında anlamlı bir ilişki olmadığı bulunmuştur (r=0.002, p=0.964).
Sonuç: Öğrencilerin orta düzeyde COVID-19 korkusu yaşadıkları, mesleğe yönelik olumlu tutuma sahip oldukları ve COVID-19 korkusunun mesleki tutumu etkilemediği tespit edilmiştir. Bu doğrultuda öğrencilerin mesleğe yönelik tutumlarını olumlu yönde devam ettirecek ve arttıracak desteğin meslek profesyonelleri tarafından sağlanması ve benzer pandemi durumlarında oluşabilecek korku ile baş etmede kullanılabilecek farklı yöntemlerin online ya da yüz yüze eğitimlerle öğretilmesi önerilmektedir.
Aim: This cross-sectional study was conducted to determine nursing students' attitudes towards the profession and their fear levels of Coronavirus (COVID-19) infection and to examine the relationship between these two situations.
Material and Methods: The research was conducted using the online questionnaire method with 571 students studying in the 3rd and 4th grades of the nursing department between February and April 2021. Data were collected using the “Socio-demographic Form”, “COVID-19 Fear Scale” and “Attitude towards Nursing Profession Scale”.
Results: It was determined that the mean age of the students was 21.78±1.46 (min:20, max:30), 77.9% were female, and 51.1% were 4th-grade students. It was found that the mean score of the Fear of COVID-19 scale of nursing students was 14.01±4.56, and the mean score of the Attitude Towards Nursing Profession scale was 155.60±17.53, and there was no significant relationship between the mean scores of these two scales (r =0.002, p=0.964).
Conclusion: It has been determined that the students have a moderate fear of COVID-19, have a positive attitude towards the profession, and fear of COVID-19 does not affect their professional attitude. In this direction, it is recommended that the support that will continue and increase the positive attitudes of the students towards the profession should be provided by professional professionals and that different methods that can be used to cope with the fear that may occur in similar pandemic situations should be taught through online or face-to-face training.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Fundamentals of Nursing |
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Early Pub Date | December 28, 2023 |
Publication Date | December 28, 2023 |
Submission Date | September 11, 2022 |
Published in Issue | Year 2023 Volume: 10 Issue: 3 |