Aim: This study was conducted to explain the current situation regarding the assessment of nursing students during their first clinical practice and to determine the views on 360-degree assessment, an innovative approach, from a multi-source perspective.
Material and Methods: In this qualitative case study, individual interviews were conducted with nine instructors, focus group interviews were conducted with twenty-three nursing students, and documents were examined. Data were collected between 7 August 2019–22 November 2020. The data were analyzed in line with the descriptive analysis approach.
Results: While reflections on the current situation were generated in line with the findings obtained from three data sources, the context of predictions on 360-degree assessment was generated in line with the findings obtained from interviews with students and instructors. Reflections on the current situation context are analyzed under assessors, competencies, methods and tools, feedback, challenges, and suggestions themes. Predictions on 360-degree assessment context are analyzed under assessors, frequency, tools, setting, benefits, and challenges themes.
Conclusion: According to the results of the data triangulation, the most important issues regarding the assessment of nursing students during first clinical practice were the high student/instructor ratio and the fact that only instructors are officially assessors. Instructors and students approached positively to the 360-degree assessment, but they also shared some concerns.
360 assessment Clinical placement Multisource feedback Nursing education Qualitative research
Amaç: Bu çalışma, çok kaynaklı bir bakış açısıyla hemşirelik öğrencilerinin ilk klinik uygulamaları sırasında yapılan değerlendirmeye ilişkin mevcut durumun açıklanması ve yenilikçi bir yaklaşım olan 360-derece değerlendirmeye ilişkin görüşlerin belirlenmesi amacıyla gerçekleştirilmiştir.
Gereç ve Yöntem: Durum çalışması desenine sahip bu nitel çalışmada dokuz öğretim elemanı ile bireysel görüşme, yirmi üç hemşirelik öğrencisi ile odak grup görüşmesi ve doküman incelemesi gerçekleştirilmiştir. Veriler 7 Ağustos 2019-22 Kasım 2020 tarihleri arasında toplanmıştır. Veriler betimsel analiz yaklaşımı doğrultusunda analiz edilmiştir.
Bulgular: Mevcut durum üzerine yansımalar bağlamı üç veri kaynağından elde edilen bulgular doğrultusunda oluşturulurken, 360-derece değerlendirme üzerine öngörüler bağlamı öğrenciler ve öğretim elemanları ile yapılan görüşmelerden elde edilen bulgular doğrultusunda oluşturulmuştur. Mevcut durum üzerine yansımalar bağlamı değerlendiriciler, yetkinlikler, yöntemler ve araçlar, geribildirim, zorluklar ve öneriler; 360-derece değerlendirme üzerine öngörüler bağlamı ise değerlendiriciler, sıklık, araçlar, ortam, faydalar ve zorluklar temaları altında incelenmiştir.
Sonuç: Üç veri kaynağından elde edilen bulgulara göre ilk klinik uygulama sırasında hemşirelik öğrencilerinin değerlendirilmesinde öğrenci/öğretim elemanı oranının yüksek olması ve sadece öğretim elemanlarının yer alması en önemli sorunlar arasında yer almaktadır. Öğretim elemanları ve öğrenciler 360-derece değerlendirmeye olumlu yaklaşmakla birlikte bazı endişelerini de paylaşmışlardır.
360 değerlendirme Çok kaynaklı geribildirim Hemşirelik eğitimi Klinik uygulama Nitel araştırma
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Nurse Education, Fundamentals of Nursing |
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Early Pub Date | December 28, 2023 |
Publication Date | December 28, 2023 |
Submission Date | September 13, 2022 |
Published in Issue | Year 2023 Volume: 10 Issue: 3 |