Çevresel bozulmanın arttığı modern
yaşamda gerçekleşen yüksek tüketim ve bu tüketim miktarının doğal kaynaklar ve
çevre dengesi üzerinde yarattığı olumsuz etki dikkatleri tüketimin
sürdürülebilirliği noktasına çevirmiştir. Çalışmada, tüketicilerin değer ve
yaşam tarzlarının ve son dönemde çevre yönelimli pazar bölümünü araştırmada
kullanılan gönüllü sade yaşam tarzının sürdürülebilir tüketim ile ilişkileri
incelenmiştir. Bu kapsamda tüketicilerin değer ve yaşam tarzları VALS ölçeği,
gönüllü sade yaşam tarzı ve sürdürülebilir tüketim davranışları ise ilgili
çalışmalardan elde edilen ölçekler, anket yöntemi yoluyla elde edilen veriler
aracılığıyla ölçümlenmiştir. Çalışmada tüketicilerin sürdürülebilir tüketim
davranışlarını maddi tasarruf sağlayan ve çevresel duyarlılık ile ilgili
davranışlar olarak iki bölümde incelenebileceği saptanmıştır. Genel olarak
bakıldığında, tüketicilerin büyük bölümünün sürdürülebilir tüketim davranışını
önemsediği saptansa da tasarruf sağlayan davranışların, çevre yönelimli
davranışlara göre daha çok önemsendiği ortaya çıkmıştır. VALS değer ve yaşam
tarzı grupları açısından yapılan değerlendirmede ise düşünen, yapıcı,
mücadeleci ve deneyimliler gruplarının sürdürülebilir tüketim ile ilişkili
olduğu ancak bu ilişkinin deneyimliler grubunda negatif olduğu ortaya
çıkmıştır. VALS ölçeğinde verilen değer ve yaşam tarzlarının sürdürülebilir
tüketimi açıklama yüzdesinin hayli düşük olduğu, gönüllü sade yaşam tarzı ile
ilgili saptanan yaşam tarzlarının sürdürülebilir tüketimi açıklamada çok daha
anlamlı olduğu sonucuna varılmıştır. Ancak VALS ölçeğinin işletmeler tarafından
kullanım yoğunluğu dikkate alındığında araştırma sonuçlarının sürdürülebilir
tüketim ile ilgili pazarlama faaliyetlerine ışık tutacağı düşünülmektedir.
High
consumption in modern life with increasing environmentally destructions, and
the negative effects of this consumption on natural resources and ecological
equilibrium have pointed the attentions on sustainability of consumption. In
this study, the relation of the value structure of consumers and the voluntary
simple life style which is recently used in researching environment-oriented
market dimension with the sustainable consumption have been analyzed. In this
context, value orientation of consumers VALS scale, voluntary simple life style
and sustainable consumption behavior of the relevant studies have been measured
through the scales. According to the research, it is pointed out that
sustainable consumption behavior can be divided into two parts: financial
saving and environmental sensitivity behaviors. In general, although it is
determined that majority of consumers pay attention to sustainable consumption
behavior; behavior of saving money’s being more important than
environment-oriented behavior has emerged. In terms of the evaluation group for
VALS, fulfilled, makers, strugglers and experiencers’ groups of sustainable
consumption are associated with sustainable consumption, but this relationship
has emerged negatively in experiencers’ group. In addition, VALS value and life
styles are quite low for explaining sustainable consumption, but voluntary
simple life style scale is more meaningful in explaining sustainable
consumption. However, while taking into account the intensive usage of VALS
scale of the companies, it is believed that the results will lead to the
sustainable consumption which is related to the marketing activities. On the
other hand, when the intensity of VALS scale usage by companies taken into
account, the results of research related to sustainable consumption are thought
to shed light on marketing activities.
Journal Section | Articles |
---|---|
Authors | |
Publication Date | December 31, 1899 |
Submission Date | May 10, 2017 |
Published in Issue | Year 2010 Volume: 28 Issue: 2 |
Manuscripts must conform to the requirements indicated on the last page of the Journal - Guide for Authors- and in the web page.
Privacy Statement
Names and e-mail addresses in this Journal Web page will only be used for the specified purposes of the Journal; they will not be opened for any other purpose or use by any other person.