Bu çalışmanın temel amacı, bireyin, farklı
rolleri gereği farklı ahlaki yargılarının olabileceği varsayımını test
etmektir. Bu amaçla, 123 yöneticinin tüketici ahlakı ve iş ahlakı konusundaki
yargıları, anket yöntemiyle araştırılmıştır. Sonuçlara göre, bireyin ahlaki
yargıları, tüketici olarak daha kuvvetli, yönetici olarak daha zayıftır. Ancak,
eğitim düzeyi arttıkça, bu durumun tersi oluşmakta; yani, eğitim düzeyi
arttıkça bireylerin tüketici ahlakı konusundaki yargıları zayıflamakta, buna
karşın işlerindeki ahlaki yargıları kuvvetlenmektedir. Çalışmada ayrıca,
işletmelerin gözönünde bulundurmaları gereken diğer sonuçlara ve
değerlendirmelere de yer verilmiştir.
The basic purpose of this
study is to test the assumption that an individual may have different ethical
judgments due to his/her different roles that she or he has. For this purpose,
the ethical judgments of 123 managers on consumer ethics and work ethics are
investigated by means of a questionnaire. The results indicate that the ethical judgments of an individual as a
consumer are stronger than those of individual’s as a manager.
As the formal education level increases, the individuals’ judgments on
consumer ethics are getting weaker while the work ethics judgments of the
surveyed group are becoming stronger. In addition to these findings, there are some other results and conclusions
that should be considered by firms.
Journal Section | Articles |
---|---|
Authors | |
Publication Date | December 31, 2001 |
Submission Date | June 6, 2017 |
Published in Issue | Year 2001 Volume: 19 Issue: 2 |
Manuscripts must conform to the requirements indicated on the last page of the Journal - Guide for Authors- and in the web page.
Privacy Statement
Names and e-mail addresses in this Journal Web page will only be used for the specified purposes of the Journal; they will not be opened for any other purpose or use by any other person.