Araştırmanın amacı, Etik Konum Ölçeği’nin
Türkçe formunun faktör analitik yapısının incelenmesi ve ölçeğin yurtiçindeki
çalışmalarda kullanılabilir bir ölçüm aracı olup olmadığının belirlenmesidir.
Bu amaçla Adana’daki 574 banka çalışanından anket yöntemi ile veri elde
edilmiştir. Ankette, Etik Konum Ölçeği ile birlikte katılımcıların demografik
özelliklerine yönelik sorular yer almaktadır. Çalışma kapsamında ölçeğin
geçerliliği ve güvenilirliği incelenmiş, verilere açıklayıcı ve doğrulayıcı faktör analizi uygulanmıştır. Analiz
sonuçları, alanyazındaki genel bulguların aksine, ölçeğin iki değil, üç boyutlu
bir yapı gösterdiğini ortaya koymuştur. Üçüncü boyut, yalan söylemeye
gösterilen toleransın gücünü ifade eden doğruluk olarak adlandırılmıştır. Söz
konusu bulgu, alanyazındaki sınırlı sayıdaki çalışma ile paralellik
göstermektedir. Bu çalışmaların ortak yönü; örneklemlerinin, düşük düzeyde
seküler toplumlara ait olmasıdır. Dolayısıyla ölçeğin algılanmasındaki
farklılığın, toplumların sekülerleşme düzeyinden kaynaklandığı söylenebilir. Bu
yorumdan hareketle yalan konusunun, çalışanların etik yaklaşımları içerisinde
ayrı bir yere sahip olduğu, dolayısıyla gerek teorisyenlerin gerekse
uygulayıcıların etik odaklı değerlendirmelerinde, yalan konusunu bağımsız olarak
ele almaları gerektiği ortaya konulmuştur.
The purpose of this study is
to examine the factor analytic structure of Ethics Position Questionnaire
Turkish Form and to determine whether the questionnaire is an applicable
measurement tool in Turkey. In accordance with this purpose, a survey form that
includes the questionnaire and demographic variables was administered to 574
bank employees in Adana. Next, reliability and validity of the questionnaire were
examined, exploratory and confirmatory factor analyses were performed. Contrary
to the general findings, the results indicated a three-factor structure rather
than two. The third factor, which is directly related with the level of
tolerance about lying, was veracity. This finding is similar with the results
of a limited number of studies, which have samples of low secularized
societies. Accordingly, it can be stated that secularization level of societies
may conduce to differences in the perception of the questionnaire. From this
viewpoint, it is put forth that lying is an independent sub-dimension in the
ethics position questionnaire. The study points out that in evaluating ethics,
lying should be considered separately by both theoreticians and practitioners.
Ethics position questionnaire ethics position theory personal moral philosophies ethical ideology secularism
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | December 29, 2017 |
Submission Date | October 16, 2016 |
Published in Issue | Year 2017 Volume: 35 Issue: 4 |
Manuscripts must conform to the requirements indicated on the last page of the Journal - Guide for Authors- and in the web page.
Privacy Statement
Names and e-mail addresses in this Journal Web page will only be used for the specified purposes of the Journal; they will not be opened for any other purpose or use by any other person.