Amaç: Bu çalışma ebelik öğrencilerinin doğumhane
deneyimlerinin duygu ve düşünceleri üzerindeki etkisini değerlendirmek amacıyla
yapıldı.
Yöntem ve
Gereçler: Bu çalışma tanımlayıcı olup 15-25 Nisan 2018 tarihleri arasında Haliç
Üniversitesi Sağlık Bilimleri Yüksekokulu Ebelik bölümü üçüncü(n:40) ve
dördüncü sınıftaki(n:30) 70 öğrenciyle yapılmıştır. Verilerin toplanmasında;
Kişisel Bilgi Formu, Ebe Öğrencilerin Doğumhane Uygulamalarını ve
Uygulamalarından Etkilenme Durumunu Değerlendirme Formu(DUED), Sağlık
Çalışanlarının Doğumhane uygulamalarını ve Gebeyle İletişimlerinin Öğrencileri
Etkileme Durumunu Değerlendirme Formu(GİÖED), Doğumhane Uygulamalarında Sağlık
Çalışanlarının Öğrencilerle İletişimlerini Değerlendirme Formu(SÇÖİD) ve
Doğumhanenin Fiziki Koşulları ve Öğrencileri Etkileme Durumunu Değerlendirme
Formu(DFKÖED) kullanılmıştır. Verilerin analizinde tanımlayıcı istatistikler
kullanıldı.
Bulgular: Öğrencilerin ebelik eğitimi alma
nedeninin, idealinde ve ilgi duyduğu meslek olduğu(%55.7), ebelik mesleğini
sabır(%95.7), merhamet/şefkat(%92.9), yardımseverlik olarak(%84.3) tanımladığı,
kendisini sabırlı(%55.7), konuşkan(%42.9), girişimci ve anlayışlı olarak(%38.6)
tanıttığı saptandı. Doğumhanede yaptıkları uygulamalar ve bu uygulamalardan
etkilenme durumları incelendiğinde; 37 uygulamanın 24’ünü ondan fazla
yaptıkları(%32.9-%75.7), 11’ini de hiç yapmadıkları(%44.3-%92.9) saptandı.E n
çok yapılan uygulamanın gebeye destek olma ve danışmanlık verme, en az yapılan
uygulamanın da vakum/kiwi uygulama olduğu belirlendi. Öğrencilerin yaptıkları
uygulamalarla ilgili duygu ve düşüncelerinin olumlu(%66,18) olduğu belirlendi. Sağlık
Çalışanlarının doğumhane uygulamaları ve gebeyle iletişimlerinin öğrencileri
etkileme durumu incelendiğinde;öğrencilerin 37 uygulamanın tamamının sağlık
çalışanları tarafından uygulanmasını çok sık gördükleri(%44.3-%81.4)
belirlendi.37 uygulamanın 29’nun çoğunlukla ebeler(%23-%93) tarafından 8’nin de
hekimler(%56-%81) tarafından yapıldığı belirtildi .Ebelerin anneyi yatağına
alma(%93) ve bebeğiyle temasını sağlama en çok, anamnez alma ve gerekli
kayıtları doldurmayı(%23) en az yaptıkları saptandı. Sağlık çalışanlarının
uygulamalar esnasında gebelerle olan ilişkilerinin öğrencilerin duygu ve
düşüncelerinde olumlu etkisi(%74.9) olduğu saptandı. Doğumhane uygulamalarında
sağlık çalışanlarının öğrencilerle iletişimleri değerlendirildiğinde;
doğumhanedeki uygulamaların tamamında(%62.9-%85.7) sağlık çalışanlarının
öğrencilerle iletişimlerinin öğrencinin duygu ve düşünceleri üzerinde olumlu
etki yarattığı(%70.15) gebenin doğumhaneye kabulünde, plasenta çıkartmada daha
yüksek(%85.7), epizyotomi öncesi lokal anestezi uygulamada daha az
olumlu(%62.9) olduğu saptandı. Öğrenciler doğumhanedeki fiziki koşulların
yeterli olduğunu(%58) ve duygu ve düşüncelerini olumlu etkilediğini(%51)
belirtti.
Sonuç: Öğrencilerin kendi yaptığı uygulamalardan,
sağlık çalışanlarının gebeye yapılan uygulamalar sırasında gebeye ve
kendilerine karşı davranış ve iletişim tarzlarından, doğumhanenin fiziki koşullarından olumlu
etkilendiği saptandı.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | September 30, 2018 |
Submission Date | June 11, 2018 |
Acceptance Date | August 6, 2018 |
Published in Issue | Year 2018 Volume: 1 Issue: 1 |