Amaç: Bu çalışma ile ebelik birinci ve dördüncü sınıf öğrencilerinin aşı ve aşı reddi ile ilgili görüşlerinin incelenmesi amaçlanmıştır.
Yöntem: Kesitsel tanımlayıcı tipteki araştırma birinci ve dördüncü sınıf 286 ebelik öğrencileriyle ebelik bölümlerinde yürütülmüştür. Veriler literatür taranarak oluşturulan 18 soruluk anket ile alınmış ve SPSS 21.0 programında tanımlayıcı ve ilişki arayıcı analizler ile değerlendirilmiştir.
Bulgular: Öğrencilerin %92’sininaşıların koruyuculuğuna inanmaktadır. Ret nedenleri arasında %46,9 ilaç firmalarına karşı güvensizlik, %43,7 aşının zararlı içeriği, %39,5 doğal bağışıklığın daha güçlü olduğu gibi nedenler yer almıştır. Gelecekte aşı reddi ile karşılaşması durumunda %63,6’sı bilgilendirme yoluyla aşıya teşvik edeceklerini belirtmiştir. Sınıflara göre, aşı reddini bireysel hak olarak görme, yan etkilerin gizlendiği görüşü, aşı reddine saygı duyma, ret durumunda aydınlatılmış onam alma birinci sınıfta yüksek bulunurken (p<0,05), aşı reddinin engellenmesi gerektiği dördüncü sınıf öğrencilerinde yüksek (p<0,05) belirlenmiştir.
Sonuç: Ebelik son sınıf öğrencilerin aşı reddini sorun olarak görme farkındalığının daha yüksek olduğunu göstermektedir.
Yok
-
Çalışmamıza katılan öğrencilere teşekkür ederiz
Aim: This study aimed to examine the opinions of midwifery first and fourth grade students about vaccination and vaccine refusal.
Method: The cross-sectional descriptive study was conducted with 286 first and fourth year midwifery students in midwifery departments. The data were taken with an 18-question questionnaire created by scanning the literature and evaluated with descriptive and relationship-seeking analyzes in the SPSS 21.0 program.
Results: 92% of the students believe that vaccines are protective. Among the reasons for refusal, there were 46.9% distrust towards pharmaceutical companies, 43.7% harmful content of the vaccine, and 39.5% stronger natural immunity. 63.6% of them stated that they would encourage vaccination through informing if they encounter vaccine rejection in the future. According to the classes, considering rejection as an individual right, concealing side effects, respecting the rejection of vaccination, obtaining informed consent in case of rejection were found to be high in the first year (p <0.05), while the rejection of vaccine should be prevented was high in fourth year students (p <0.05) has been determined.
Conclusion: It shows that midwifery senior students have a higher awareness of seeing vaccine rejection as a problem.
-
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Health Care Administration |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Project Number | - |
Publication Date | December 19, 2022 |
Submission Date | August 3, 2022 |
Acceptance Date | September 7, 2022 |
Published in Issue | Year 2022 Volume: 5 Issue: 3 |