Stuttering is a disorder in the rhythm of speech that is an occurrence of seizure in the nature of speech,
involuntary repetition of words and letters and sound prolongations and that is known to be related to
psychological, neurological and physiological factors observed in speech. Stuttering that a speech problem also
reflects psycho-social and even academic skills of individuals and also forms a basis. Because those having
stuttering problem due to the breakdowns in speech do not feel at ease and safe, problems could be experienced
in their academic achievements in addition to their communication with people around them. Therefore,
problems experienced psycho-socially by the children between the ages of 6 to 8 have been examined thoroughly
in the light of children. In this study, 30 stutterer this pupils between the ages of six to eight attending schools of
the Konya Provincial Directorate of National Education were chosen using random technique and their opinions
were received. The data for this research were collected via using semi structured interview technique. At the
end of this study, it is concluded that pupils having stuttering problem principally had difficulties in psychosocial
environment and had insufficient knowledge to minimize and remove the problems experienced by
children in psycho-social environment.
Kekemelik, konuşmanın olağan akışında tutukluk meydana gelmesi, sözcük ve harflerin istem dışı tekrarlanması,
seslerde uzatmalar görülmesi, konuşmada gözlemlenen psikolojik, nörolojik ve fizyolojik etkenlerle de ilişkili
olduğu bilinen, konuşmanın ritminin bozulmasıdır. Bir konuşma sorunu olan kekemelik aynı zamanda bireylerin
psiko-sosyal ve hatta akademik becerilerine de yansımakta ve hatta temel oluşturmaktadır. Kekemelik sorunu
yaşayanların konuşmalarındaki aksaklıklar nedeniyle konuşurken kendilerini rahat ve güvende
hissetmediklerinden çevrelerindeki kişilerle olan iletişimlerine ek olarak akademik başarılarında da sorunlar
yaşanabilmektedir. Bu nedenle çalışmada 6-8 yaş çocuklarının psiko-sosyal yönden karşılaştıkları sorunlar,
çocukların görüşleri ışığında derinlemesine incelenmiştir. Çalışmada veriler nitel araştırma yöntemlerinden “Yarı
Yapılandırılmış Görüşme Tekniği” ile Konya İli Milli Eğitim Müdürlüğü’ne bağlı okullarda eğitimlerine devam
eden 6-8 yaş aralığındaki 30 kekeme öğrenci gönüllülük ilkesine bağlı olarak yansız atama yolu ile seçilerek
görüşleri alınmıştır. Çalışmanın sonunda kekemelik sorunu yaşayan öğrencilerin en çok psiko-sosyal alanda
güçlükleri olduğu ve psiko-sosyal alanda yaşadıkları sorunları en aza indirebilmek veya ortadan kaldırabilmek
konusunda yetersiz bilgilere sahip oldukları sonucuna ulaşılmıştır.
Subjects | Health Care Administration |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | November 21, 2016 |
Submission Date | November 10, 2016 |
Published in Issue | Year 2016 Volume: 3 Issue: 2 |