Objective: Despite the fact that the
importance of regular exercise for a healthy life is getting better understand
every day; technological advances, business life, urbanization and other
factors negatively affect human health and cause individuals to stay away doing
exercise. Although different definitions of well-being in the literature;
generally, it is an optimal health-orientated way of life and well-being where
the body, mind, and spirit are united to fully functionally live in the social
and natural environment of the individual. The aim of this study was to compare
the levels of well-being of university students who do and do not regular
physical exercise.
Material and Methods: In this study, 108
individuals between 18-23 years old who do regular physical exercise (Group I)
and do not (Group II) were evaluated. The Well Star Scale (WSS) was used for
the determination of the well-being levels of the individuals.
Results: It was determined that, there were
statistically significant differences in terms of meaning of life/being goal oriented, emotional and physical sub-dimensions of WSS in favor of Group I
(p<.05). There was no statistically significant difference between the
groups in terms of cognitive and social subtests of The Well Star Scale
(p>.05).
Conclusion: The results of the study
show that regular physical exercise has positive effects not only on the
physical well-being but also on the well-being of the individuals in different
fields such as emotional and meaning of life/being goal oriented. For this
reason, gaining a regular physical exercise habit will lead to an increase in
the well-being of university students in different fields.
Amaç: Sağlıklı yaşam için düzenli
egzersizin önemi her geçen gün daha çok anlaşılmasına rağmen; teknolojik
ilerlemeler, iş yaşamı, kentleşme ve diğer faktörler insan sağlığını olumsuz
etkileyerek bireylerin egzersizden uzak kalmasına neden olmaktadır. İyilik
halinin literatürde farklı tanımları olmakla birlikte genel olarak; bireyin
sosyal ve doğal çevrede tam fonksiyonel olarak yaşaması için bedenin, zihnin ve
ruhun birleştiği, en uygun sağlık yönelimli yaşam biçimi ve iyi olma durumu
olarak tanımlamaktadır. Bu çalışmanın amacı, düzenli fiziksel egzersiz yapan ve
yapmayan üniversite öğrencilerinin iyilik hali düzeylerinin
karşılaştırmaktı.
Gereç ve Yöntem: Çalışmada 18-23 yaş
arası düzenli fiziksel egzersiz yapan (Grup I) ve yapmayan (Grup II) 108 birey
değerlendirildi. Bireylerin İyilik hali düzeylerinin belirlenmesinde İyilik
Hali Yıldızı Ölçeği (İHYÖ) kullanıldı.
Bulgular: Araştırmanın sonucunda,
İHYÖ’nin yaşamı anlamlandırma/hedef odaklı olma, duygusal ve fiziksel alt
boyutlarının düzenli fiziksel egzersiz yapan grup lehine istatistiksel olarak
anlamlı olduğu belirlendi (p<.05).
Bilişsel ve sosyal alt boyutlar ile iyilik hali arasında ise gruplar
arasında istatistiksel olarak anlamlı fark bulunmadı (p>.05).
Sonuç: Araştırmanın sonuçları düzenli
fiziksel egzersizin yalnızca fiziksel iyilik hali üzerine değil aynı zamanda
bireylerin duygusal ile yaşamı anlamlandırma/hedef odaklı olma gibi farklı
alanlardaki iyilik hallerine de olumlu etkilerini göstermektedir. Bu nedenle,
düzenli fiziksel egzersiz alışkanlığının kazandırılması, üniversite
öğrencilerinin farklı alanlardaki iyilik hallerinin artmasına yol açacaktır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Health Care Administration |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | September 6, 2018 |
Submission Date | May 5, 2018 |
Published in Issue | Year 2018 Vol:5 ,No:2 |