Objectives: The aim of this study was investigation of the social media usage purposes in the university students.
Materials and Methods: For this study, which was planned according to descriptive research design, volunteers (n=120; 21.522.79;17.5% male) who were enrolled at Hacettepe University, Department of Occupational Therapy were included in the study. An information form consisting of twelve questions prepared by the researchers and the Aim of Use of Social Network Sites Scale were used. The quantitative variables were analyzed with Mann Whitney U, Kruskal-Wallis; categorical variables were analyzed with Chi-Square test.
Results: According to results, the social media usage aim of the students differs only by gender; therefore, using of “WhatsApp”; the duration social media usage were higher in female students (p=0.041); they found the use of social media as indispensable and thought to be used for education (p=0.040). Another result is that female students use social media more for social interaction and education than male students (z=-2.333, p=0.020; z=-2.114, p=0.035; z=-2.423, p=0.015, respectively).
Conclusion: The social media usage for social interaction and educational purpose is more common among female students than male students and social media usage is indispensable for female students. This situation is thought to be due to the use of female students for social interaction and educational purposes. Therefore, it is important to promote the use of social media for educational activities and to encourage its usage as a tool to increase student-student and teacher-student interaction.
YOK
Amaç: Bu araştırmanın amacı, üniversite öğrencilerinin sosyal medya kullanım amaçlarının incelenmesidir.
Gereç ve Yöntem: Betimleyici araştırma desenine göre planlanan bu çalışma için Hacettepe Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Fakültesi, Ergoterapi Bölümünde eğitim gören ve gönüllü olan bireyler (n=120; 21,522,79; %17,5 erkek) çalışmaya dahil edilmiştir. Çalışmada, araştırmacılar tarafından hazırlanmış on iki sorudan oluşan bilgi formu ve Sosyal Ağ Sitelerinin Kullanım Amacı Ölçeği kullanıldı. Sayısal değişkenler Mann Whitney U, Kruskal-Wallis ve kategorik değişkenler Ki-Kare testi ile incelendi.
Bulgular: Sonuçlara göre, öğrencilerin sosyal medya kullanım alışkanlıklarının ve amaçlarının sadece cinsiyete göre değiştiği; buna göre, “WhatsApp” kullanımının ve sosyal ağ kullanım süresinin kadın öğrencilerde daha fazla olduğu (p=0,041); ve kadın öğrencilerin sosyal medya kullanımını daha vazgeçilmez görüp eğitim için kullanılması gerektiğini düşündükleri bulunmuştur (p=0,040). Ayrıca; sosyal medya, kadın öğrenciler tarafından daha fazla sosyal etkileşim ve eğitim amacıyla kullanılmaktadır (sırasıyla; z=-2,333, p= 0,020; z=2,114, p=0,035; z=-2,423, p=0,015).
Sonuç: Sosyal medya araçlarının, sosyal etkileşim ve eğitim amaçlı kullanımının kadın öğrencilerde erkek öğrencilere göre daha yaygın ve kadın öğrenciler için sosyal medya araç kullanımının vazgeçilmez olduğu görülmektedir. Bu durumun, kadın öğrencilerin sosyal etkileşim ve eğitim amaçlı kullanmasından kaynaklanacağı düşünülmektedir. Bu nedenle, eğitsel faaliyetlerde sosyal medya kullanımının yaygınlaştırılması, öğrenci-öğrenci ve öğretmen-öğrenci etkileşiminin arttırılmasında bir araç olarak kullanılmasının teşvik edilmesi önemlidir.
YOK
YOK
EMEKLERİNİZ İÇİN ŞİMDİDEN TEŞEKKÜR EDERİZ.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Health Care Administration |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Project Number | YOK |
Publication Date | August 28, 2020 |
Submission Date | January 20, 2020 |
Published in Issue | Year 2020 Volume: 7 Issue: 2 |