Objectives: The study aims to examine the job stress, burnout, musculoskeletal pain, and physical activity levels experienced by academicians in the new work and lifestyle that started with social isolation during the pandemic process.
Materials and Methods: 100 Healthy Academicians having an average age of 35.21 ± 8.97 years during the public health restrictions were included in the study. Demographic information, physical activity levels (International Physical Activity Questionnaire - Short Form), pain severity (Numeric Rating Scale), job stress (Job Stress Scale), burnout (Maslach Burnout Inventory) of academicians included in the study were questioned through an online questionnaire and social media announcements.
Results: 41% of the academicians had a low level and 59% had a high level of job stress. In terms of physical activity level, 41% of the academicians were found to be "low level active" and 11% were "inactive". A statistically positive significant relationship with the results of the academicians' job stress scale and the results of pain during working (r = 0.230; p <0.01) and at rest (r = 0.277; p <0.05), emotional exhaustion (r = 0.475; p <0.05), depersonalization ( r = 0.436; p <0.05) and total burnout perception (r = 0.459; p <0.05) were found. There is a statistically negative significant relationship with physical activity level of academicians and pain during working (r = -0.206; p <0.05), emotional exhaustion (r = -0.207; p <0.05), personal accomplishment (r = -0.254; p <0.05) and total burnout perception (r = -0.240; p <0.05)
Conclusion: It was determined that there was a positive relationship with the increase experienced in academicians' job stress during the Covid-19 process and musculoskeletal pain during rest and work, emotional exhaustion, depersonalization, and total burnout. Besides, a negative correlation was found between the physical activity levels of the academicians and the musculoskeletal pain during the study, emotional exhaustion, personal accomplishment, and total burnout perception.
Amaç: Çalışmanın amacı pandemi sürecinde sosyal izolasyon ile başlayan yeni iş ve yaşam düzeninde akademisyenlerin deneyimlediği iş stresi, tükenmişlik algısı, kas ve iskelet sistemi ağrıları ve fiziksel aktivite düzeylerinin incelenmesidir.
Gereç ve Yöntem: Çalışmaya Türkiye’deki halk sağlığı kısıtlamaları sırasında yaş ortalamaları 35,21±8,97 yıl olan sağlıklı 100 akademisyen birey dahil edildi. Çalışmaya dahil edilen akademisyenlerin demografik bilgileri, fiziksel aktivite düzeyleri (Uluslararası Fiziksel Aktivite Anketi – Kısa Form), ağrı şiddeti (Sayısal Derecelendirmeli Ağrı Skalası), iş stresi (İş Stresi Ölçeği), tükenmişlik algısı (Maslach Tükenmişlik Envateri) çevrimiçi anket ve sosyal medya duyuruları aracılığıyla sorgulandı.
Bulgular: Akademisyenlerin %41’i düşük, %59’u yüksek düzeyde iş stresine sahipti. Fiziksel aktivite düzeyi açısından %41’i düşük düzeyde aktif, %11’inin inaktif olduğu bulundu. Akademisyenlerin iş stresi ölçeği sonuçları ile çalışma (r=0,230; p<0,01) ve istirahat (r=0,277; p<0,05) sırasındaki ağrı, duygusal tükenme (r=0,475; p<0,05), duyarsızlaşma (r=0,436; p<0,05) ve genel tükenmişlik (r=0,459; p<0,05) sonuçları arasında istatistiksel olarak pozitif yönde anlamlı ilişki bulundu. Akademisyenlerin fiziksel aktivite düzeyi ile çalışma sırasındaki ağrı (r=-0,206; p<0,05), duygusal tükenme (r=-0,207; p<0,05), kişisel başarıda düşme (r=-0,254; p<0,05) ve genel tükenmişlik (r=-0,240; p<0,05) arasında istatistiksel olarak negatif yönde anlamlı ilişki vardır.
Sonuç: Covid-19 sürecinde akademisyenlerin iş stresindeki deneyimlenen artışın; istirahat ve çalışma esnasında kas iskelet sistemi ağrıları, duygusal tükenme, duyarsızlaşma ve genel tükenmişlik algılarıyla pozitif yönde bir ilişki gösterdiği tespit edildi. Ayrıca akademisyenlerin fiziksel aktivite düzeyleri ile çalışma sırasındaki kas iskelet sistemi ağrısı, duygusal tükenme, kişisel başarıda düşme ve genel tükenmişlik algılarıyla negatif yönde ilişki saptandı.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Health Care Administration |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | August 31, 2021 |
Submission Date | February 8, 2021 |
Published in Issue | Year 2021 Volume: 8 Issue: 2 |