Amaç: Çalışmamızın amacı ülkemizdeki ergoterapistlerin lisans eğitimine bakış açılarını ve mesleki yeterlilik hakkındaki görüşlerini incelemektir.
Gereç ve yöntem: Çalışmaya, ergoterapi bölümü mezunu olan 30 kişi katıldı. Nitel araştırma yönteminin benimsendiği bu çalışmada yarı yapılandırılmış görüşme tekniği kullanılmıştır. Görüşmelerden elde edilen veriler, betimsel ve içerik analizi yöntemi kullanılarak çözümlenmeye çalışılmıştır.
Bulgular: Katılımcıların %73,3’ü mesleki uygulama derslerini vaka görme, vaka değerlendirme ve müdahale planı oluşturma açılarından yararlı bulmuştur. Katılımcıların %26,7’lik kısmı ise mesleki uygulama derslerini hasta ve aile ile iletişim kurabilme açısından faydalı görmüştür. Katılımcıların %70’i kazandığı yeterlilikleri iş yaşamında etkin bir şekilde kullandığını ifade etmiştir.
Sonuç: Lisans eğitiminin iş yaşamındaki yansımaları ile ilgili geri bildirimler alınmasının ergoterapi eğitiminin gelişimine katkı sağlayacağını düşünmekteyiz. Bu yönde ileri çalışmalar yapılmasını önermekteyiz.
Purpose: The aim of our study is to examine the perspectives of occupational therapist in our country on undergraduate education and their views on professional competence.
Material and Methods: 30 people who graduated Department of Occupational Therapy were included in the study. In this qualitative research method, a semi-structured interview technique was used. The data obtained from the interviews were analysed by using descriptive and content analysis methods.
Results: 73.3% of the participants found professional practice lessons useful in terms of seeing clients, clients’ evaluation and creating an intervention plan. 26.7% of the participants found the professional practice lessons useful in terms of communicating with the client and family. 70% of the participants stated that they used their competencies effectively in business life.
Conclusion: We think that receiving feedback about the reflections of undergraduate education in business life will contribute to the development of occupational therapy education. We recommend further studies in this direction.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Health Care Administration |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Early Pub Date | September 25, 2021 |
Publication Date | December 31, 2021 |
Submission Date | April 22, 2021 |
Published in Issue | Year 2021 Volume: 8 Issue: 3 |