OBJECTIVES: The purpose of the study is to analyze children’s sleeping habits. The sample included randomly selected mothers of 543 girls and 557 boys between the ages of 0-72 months.
MATERIALS AND METHODS: Data collected by means of interviews with mothers and a short questionnaire was used during the interviews.
RESULTS: It was found out that there is a significant relationship between the mother’s working condition and children’s having a specific sleeping time and the lighting in the child’s room. It was also realized that there is not a significant relationship between the mother’s working conditions with the child’s using a transitional object while falling to sleep, his sleeping with the parent, his waking up at night and coming to his parents’ room. There was a significant relationship between the mother’s education level and the specific time to sleep and the use of transitional object and lighting.
CONCLUSION:In conclusion, it could be speculated that mothers’ working condition is an effective factor for their children’s having specific time to sleep and need for lighting in their rooms. Mothers’ educational level may be an effective factor for their children sleeping habits like having specific time to sleep, use of transitional objects
AMAÇ: Bu çalışma çocukların belirli uyku alışkanlıklarını inceleme amacı taşımaktadır. Araştırmaya basit
rasgele örnekleme yöntemiyle 0-72 ay arası 543 kız, 557 erkek çocuğun annesi katılmıştır.
GEREÇ VE YÖNTEM: Veriler anne görüşmeleri ve kısa bir anket kullanılarak toplanmıştır.
BULGULAR: Çalışmanın sonucunda, anne çalışma durumu ile çocukların belirli uyku saatine sahip olma
durumu ve çocuğun odasında aydınlatma bulunması ile aralarında anlamlı bir ilişki olduğu görülürken, anne
çalışma durumu ile çocuğun uykuya geçerken geçiş nesnesi kullanması, ebeveynle uyuması, gece uyanması ve
gece anne-baba yanına gelmesi arasında anlamlı bir ilişki olmadığı görülmüştür. Bununla birlikte, anne eğitim
durumu ile belirli uyku saati, geçiş nesnesi kullanımı ve aydınlatma kullanımı arasında anlamlı bir ilişki
olmasına karşın, ebeveynle uyuma, gece uyanma ve gece anne-babanın yanına gelme gibi uyku alışkanlıklarının
anne-eğitim düzeyi ile ilişkisi incelenmiş, yapılan analiz sonucunda bu alışkanlıklarla anne eğitim düzeyi
arasında istatistiksel olarak anlamlı bir ilişki bulunamamıştır.
SONUÇ: Sonuç olarak anne çalışma durumunun çocukların uyku için belirli bir saate sahip olmaları ve
odalarında ışık bulundurmaları açısından etkili bir faktör olduğu söylenebilir. Anne eğitim durumu çocukların
uyku alışkanlıkları ve uykuya geçiş nesnesi kullanımı açısından değerlendirildiğinde önemli bir etken olabilir.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Health Care Administration |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | May 8, 2015 |
Submission Date | May 8, 2015 |
Published in Issue | Year 2015 Volume: 2 Issue: 1 |