Amaç: Bu çalışma psikiyatrik tanılı hasta ve ailelerinin eğitim gereksinimlerini belirlemek amacıyla
tanımlayıcı olarak yapılmıştır.
Materyal ve metod: Araştırmanın örneklemini, 15.01.2015-15.02.2015 tarihleri arasında, Balıkesir il
merkezinde yer alan Balıkesir Devlet Hastanesi'nde yatan ve ayaktan izlenen hastalar ve Toplum Ruh Sağlığı
Merkezi'nde izlenen hastalar (toplam 165 kişi) ile hasta yakınları (80kişi) oluşturmaktadır. Araştırma
verileri, “Hasta/Hasta Aileleri Bilgi Formu” ve “Psikiyatrik Hastalıklara Yönelik Eğitim Gereksinimleri
Anketi” kullanılarak toplandı. Veriler, SPSS 19 paket programında değerlendirilip istatistiksel analizde
yüzdelik dağılımları, Mann Whitney U testi, Kruskall Wallis ve t testi kullanıldı.
Bulgular: Hastaların %52.7'sinin; hasta ailelerinin %58.8'inin hastalık hakkında biraz bilgisinin olduğu ve
hastaların %75.8'inin; hasta ailelerinin %77.5'unun bu bilgiyi sağlık personelinden edindikleri belirlendi.
Hastaların eğitim gereksinimleri puan ortalaması hasta ailelerininkinden anlamlı olarak daha yüksek
bulunmuştur. Hastaların en önemli gördükleri eğitim gereksinimlerinin sırasıyla; “Stresle etkili biçimde
başetme yolları”, “Depresyon ve intihar düşünceleriyle başetme”, “Hastalık ne kadar yaygındır ve kişi
hastalığında ne olur?”, “Hasta hastalığı konusunda neler yaşıyor, ne hissediyor, hastalığını nasıl algılıyor?”,
“Hastalığın belirtileri nelerdir?”, “Sorun çözme yöntemleri”, “Hastalığı ve nüksettiğini gösteren erken
haberci belirtiler”, “Boş zaman ve eğlence/hobi aktivitelerini arttırma”, “Psikiyatrik teşhis/tanı nasıl
konulur?”, “Tatilleri planlama, karşılaşılabilecek durumlarla başetme” olduğu belirlendi. Hasta ailelerinin
en önemli gördükleri eğitim gereksinimlerinin sırasıyla; “Kendime bakım, giyim, kuşam ve temizliği
geliştirme”, “Stres ve hastalık arasındaki ilişki nedir?”, “Stresle etkili biçimde başetme yolları nedir?”,
“Yakınlarla iletişimi geliştirme”, “Hastalığı ve nüksettiğini gösteren erken haberci belirtiler”, “Hastalıkla
ilgili son bilimsel gelişmeler”, Tatilleri planlama, karşılaşılabilecek durumlarla başetme”, “İlaçların yan
etkileri nelerdir?”, “Kendi kendine yaşayabilme becerilerini geliştirme”, “Hastalık için kullanılan psikiyatrik ilaçlar” olduğu belirlendi.
Sonuç: Hasta ve hasta ailelerinin biraz bilgi aldığı ve hastaların eğitim gereksinimlerinin hasta ailelerinden
daha çok olduğu belirlenmiştir
Background: This study was carried out to determine educational needs of psychiatric disease diagnosed
patients and their families as descriptive.
Materials and Methods: The sample of the study includes totally 165 patients that some of whom are inpatients
and outpatients in Balıkesir State Hospital that situated in Balıkesir province, outpatients in
Community Mental Health Center between the dates 15.01.2015-15.02.2015 and first degree relatives of the
patients (80 people). Research data, were collected via using "Patient / Patient Family Information Form" and
"Educational Needs Towards Psychiatric Disorders Questionnaire" . Data were evaluated with SPSS 19
statistical package program and the percentage distribution, Mann Whitney U test and Kruskal Wallis test
were used in the statistical analysis.
Results: It was determined that 52.7% of the patient and 58.8% of patients relatives have little knowledge
about the disease and 75.8% of patients and 77.5% of patients' relatives learned that knowledge from the
medical staff. The average score for the training needs of the patients were found as significantly higher from
patients' relatives. The training needs that patients sees as the most important in turn are; "Effective ways of
coping with stress", "Coping with depression and suicidal thoughts", "How common disease is and what
happens to people in the disease?", "What patients experience about the disease, how he/she feels and
perceives the disease?", "What are the symptoms of the disease? ", " Problem-solving methods ", "Early
symptoms that herald the disease and relapse of the disease", "Increase leisure time and
entertainment/recreational activities", "How psychiatric diagnosis is established", " Vacation planning,
coping with situations that may be encountered".
Conclusions: It was determined that patients and patients' families received some information and the
training needs of the patients are more than patients' families.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | December 30, 2016 |
Submission Date | January 15, 2016 |
Acceptance Date | November 9, 2016 |
Published in Issue | Year 2016 Volume: 13 Issue: 3 |
Harran Üniversitesi Tıp Fakültesi Dergisi / Journal of Harran University Medical Faculty