Bir annenin EMDR terapisi sonrası çocuğunun okul başarısızlığında dramatik düzelme
Year 2018,
Volume: 15 Issue: 3, 269 - 272, 12.12.2018
Şermin Bilgen Ulgar
,
Hamza Ayaydın
Abstract
School failure is presence of difference between capacity and grade of student, which is a complex and multifaceted condition. It has been shown that although underlying psychiatric diseases may play role, familial factors are also important in school failure. Sexual abuse is defined as sexual behavior between a child and adult or between two children, one of which is markedly older or is using force for sexual behavior. The individuals subjected to sexual abuse at childhood often experience problems in familial and social relationships at early period. In addition, negligence or avoidance behaviors can be seen against their partner or children at adulthood. We report dramatic improvement in school failure and depression in a child in whom EMDR therapy was provided to mother with history of sexual abuse in addition to treatment of child.
References
- 1. Gultekin G, Ruban C, Akduman B, Korkusuz I. Çocuk ve cinsel istismar. Adli Psikiyatri Dergisi 2006; 3: 9-14. 2. Ayaydin H, Abali O, Akdeniz NO, Kok BE, Gunes A, Yildirim A, et al. Immune system changes after sexual abuse in adolescents. Pediatr Int 2016; 58: 105-112.3. Carlson BE. The most important things learned about violence and trauma in the past 20 years. J Interpers Violence 2005; 20: 119-1264. Ercan ES, Amado S, Somer O, Çıkoğlu S. Development of A Test Battery for the Assessment of Attention Deficit Hyperactivity Disorder. Turk J Child Adolesc Ment Health 2001; 8: 132-145.5. Sahin F, Tasar MA. Sexual abuse and incest. Turk Arch Ped 2012; 47(3): 157-162. 6. Shapiro F. Eye Movement Desensitization And Reprocessing: Basic Principles, Protocols And Procedures, 2nd Edition, Newyork: Guilford Press, 2001; 4: 1267. Coskun A, Kaya B. Adolesan yaşta kronik bir TSSB olgusunun EMDR ile sağaltımı. Turkey Psychiatric Association 19th Annual Meeting and Clinical Training Symposium, Abstract Book, 6-9 May 2015, Kuşadası, Miki Press, 2015. P. 19-25 8. Eley TC, Stevenson J. Specific life events and chronic experiences differentially associated with depression and anxiety in young twins. J Abnorm Child Psychol 2000; 28: 383–394.9. Panak WF, Garber J. Role of aggression, rejection, and attributions in the prediction of depression in children. Dev Psychopathol 1992; 4: 145–65.10. Rudolph KD. Gender differences in emotional responses to interpersonal stress during adolescence. J Adolesc Health 2002; 30: 3–13.
Bir annenin EMDR terapisi sonrası çocuğunun okul başarısızlığında dramatik düzelme
Year 2018,
Volume: 15 Issue: 3, 269 - 272, 12.12.2018
Şermin Bilgen Ulgar
,
Hamza Ayaydın
Abstract
Karmaşık ve çok yönlü bir karaktere sahip olan okul başarısızlığı, öğrencinin sahip olduğu düşük notlar ile kapasitesinin arasında bir farklılığın bulunmasıdır. Okul başarısızlığında altta yatan psikiyatrik bozukluklar etken olabilmekle birlikte ailesel faktörlerinde önemli olduğu gösterilmiştir. Cinsel istismar; bir çocuk ve bir erişkin arasındaki ya da birinin diğerinden yaşça önemli ölçüde daha büyük olduğu veya birinin diğerine zor kullandığı iki çocuk arasında meydana gelen cinsel davranış olarak adlandırılmaktadır. Çocuklukta cinsel istismara uğramış bireyler, erken dönemde, sıklıkla aile ve sosyal ilişkilerinde zorluklar yaşayabilmektedir. Ayrıca bu bireylerde erişkin dönemde, eş ve çocuklarına karşı ihmal ve kaçınma davranışı gözlemlenebilmektedir. Biz bu yazıda, çocuğun tedavisine ek olarak cinsel istismar öyküsü olan anneye EMDR terapisi verildikten sonra çocuğun okul başarısızlığı ve depresyonundaki dramatik düzelmeden bahsettik.
References
- 1. Gultekin G, Ruban C, Akduman B, Korkusuz I. Çocuk ve cinsel istismar. Adli Psikiyatri Dergisi 2006; 3: 9-14. 2. Ayaydin H, Abali O, Akdeniz NO, Kok BE, Gunes A, Yildirim A, et al. Immune system changes after sexual abuse in adolescents. Pediatr Int 2016; 58: 105-112.3. Carlson BE. The most important things learned about violence and trauma in the past 20 years. J Interpers Violence 2005; 20: 119-1264. Ercan ES, Amado S, Somer O, Çıkoğlu S. Development of A Test Battery for the Assessment of Attention Deficit Hyperactivity Disorder. Turk J Child Adolesc Ment Health 2001; 8: 132-145.5. Sahin F, Tasar MA. Sexual abuse and incest. Turk Arch Ped 2012; 47(3): 157-162. 6. Shapiro F. Eye Movement Desensitization And Reprocessing: Basic Principles, Protocols And Procedures, 2nd Edition, Newyork: Guilford Press, 2001; 4: 1267. Coskun A, Kaya B. Adolesan yaşta kronik bir TSSB olgusunun EMDR ile sağaltımı. Turkey Psychiatric Association 19th Annual Meeting and Clinical Training Symposium, Abstract Book, 6-9 May 2015, Kuşadası, Miki Press, 2015. P. 19-25 8. Eley TC, Stevenson J. Specific life events and chronic experiences differentially associated with depression and anxiety in young twins. J Abnorm Child Psychol 2000; 28: 383–394.9. Panak WF, Garber J. Role of aggression, rejection, and attributions in the prediction of depression in children. Dev Psychopathol 1992; 4: 145–65.10. Rudolph KD. Gender differences in emotional responses to interpersonal stress during adolescence. J Adolesc Health 2002; 30: 3–13.