Çocuk-ebeveyn/bakım veren ilişkisi, bebek tarafından oluşturulan ilk önemli ilişkidir. Çocuklar ve ergenler ebeveynlerinin tutumlarını, inançlarını, dünya görüşlerini ve değerlerini gözlemleyerek, model alarak veya doğrudan öğrenerek kendi değerlerini oluşturmaktadırlar. Çok sayıda çalışma çocuğun iyi bir duygu düzenleme becerisinin gelişiminde ebeveynin etkisinin önemli olduğunu öne sürse de babanın rolü henüz tam olarak anlaşılmamıştır. Babanın koruyucu ve güç kaynağı olduğu algısı onunla özdeşleşmeyi, güvenlik ve hayatta kalma vaadini beslerken, baba figürünün varlığı olmadan çocuğun süperego yapılanması olumsuz etkilenebilmektedir. Bu makalede, babası ile sağlıklı bir ilişki kuramayan ve babasının evden ayrılmasının ardından kendisini polis-özel koruma rolünde gören, çevresindekileri aşırı koruma davranışları sergileyerek gerçeği değerlendirme sınırlarını zorlayan bir rol üstlenen bir olgu sunulacaktır ve psikodinamik kuram çerçevesinde tartışılacaktır.
bilgilendirilmiş onam (rıza) formu alınmıştır.
herhangi bir destek talep edilmemiştir.
psikodinami-1
The child-parent relationship is the first important relationship formed by the child. Children and adolescents form their own values by observing, modelling or directly learning their parents' atti-tudes, beliefs, worldviews and values. Although numerous studies suggest that parental influence is important in the development of good emotion regulation skills, the role of the father is not yet fully understood. While the perception of the father as a protector and source of power promotes identi-fication with him and the promise of security and survival, the child's superego structuring may be negatively affected in the absence of the father figure. In this article, a case will be presented of an individual who was unable to establish a healthy relationship with their father and, following the father's departure from the household, assumed a role in which they saw themselves as a police-like private protector. This role was characterized by exhibiting overly protective behaviors toward those around them, pushing the boundaries of reality testing. The case will be discussed within the frame-work of psychodynamic theory.
psikodinami-1
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Child and Adolescent Psychiatry |
Journal Section | Case Report |
Authors | |
Project Number | psikodinami-1 |
Early Pub Date | March 24, 2025 |
Publication Date | March 26, 2025 |
Submission Date | October 13, 2024 |
Acceptance Date | February 2, 2025 |
Published in Issue | Year 2025 Volume: 22 Issue: 1 |
Harran Üniversitesi Tıp Fakültesi Dergisi / Journal of Harran University Medical Faculty