Bu araştırmanın amacı, Türk yükseköğretim yönetim sistemindeki saydamlık
ve hesap verebilirlik olgusunun incelenmesi ve hesap verebilirlikle ilgili
uygulamalar hakkında üniversitelerde görev yapan yöneticilerin (rektör,
rektör yardımcısı, dekan ve enstitü müdürü)görüşlerinin incelenmesidir.
Araştırmada yarı yapılandırılmış görüşme formu kullanılmıştır.
Araştırmanın veri kaynakları, son üç dönemde kamu üniversiteleri içinden
Ortadoğu Teknik Üniversitesi tarafından akademik performans genel
sıralamasında ilk onda yer alan ve 2015 yılı bütçe büyüklüğü bakımından
ilk on üniversite içinde yer almış olan üç devlet üniversitesinde
yöneticilik yapan/yapmış olan 13 katılımcı ile yükseköğretim konusunda
çalışmaları bulunan geçmişte rektörlük, dekanlık, genel müdürlük ve
bakan danışmanlığı yapmış 6 kişi olmak üzere toplamda 19 katılımcıdan
oluşmaktadır. Araştırma sonuçlarına göre üniversite yöneticileri yönetimde
saydamlık ve hesap verebilirlik mekanizmasına ilişkin sorumluluk, yetki
kullanımı ve karar sürecinde rektörlerin yetkilerinin çok fazla olduğu,
yönetimde yetki gaspının olabildiği; üniversite yöneticilerinin finansal
kaynak kullanımlarında geniş takdirin bulunduğu, kurumsal standartların
yeterince işlevsel olmadığı yönünde çeşitli görüşler ileri sürülmüştür.
Araştırmada, üniversite yöneticilerinin uymak zorunda olduğu kurumsal
standartların ikna edici düzeyde olmadığı belirtilmiştir. Yükseköğretim
uygulamalarında, mevzuatın yorumlanmasında iyi niyetli bir yaklaşımın
gerekliliği, 2547 sayılı Kanunun sınırlayıcı yönünün olduğu ve demokratik
bir yönetim anlayışını yansıtmadığı, demokratik ve adil bir yönetimin
kanunlara ihtiyaç duyulmadan da uygulanabileceği yönünde görüşler dile
getirilmiştir.
Türk Yükseköğretim Sistemi 2547 sayılı Kanun Yükseköğretimde Saydamlık ve Hesap verebilirlik
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | April 21, 2016 |
Published in Issue | Year 2016 Volume: 2 Issue: 1 |
All site content, except where otherwise noted, is licensed under a Creative Common Attribution Licence. (CC-BY-NC 4.0)