Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

REKLAMDA KADIN İMGESİ, FEMVERTISING BAĞLAMINDA GÖSTERGEBİLİMSEL BİR ANALİZ: “MİGROS 8 MART 2022 REKLAM ÖRNEĞİ”

Yıl 2023, Cilt: 15 Sayı: 2, 187 - 201, 06.04.2023

Öz

Femvertising kavramı, fiziksel özellikler ve roller açısından kadın klişelerine meydan okumaya odaklanan bir kavram olarak karşımıza çıkmaktadır. Bu bağlamda kadınlara uygun olarak belirlenen meslekler ve duygu durumları da net bir biçimde eleştirilmektedir. Toplumda yaşayan bireylerden beklenen davranış ve roller bağlamında kadın imgesinin reklamlarda yansıtılması değişim göstermeye başlamıştır. Bu bağlamda çalışma kapsamında söz edilen bu değişime destek olan femvertising kavramı incelenerek kadın imgesi yorumlanmıştır. Bu noktada Greimas’ın Eyleyenler Genörneği ve Saussure’nin yapısal dilbilim kuramı çerçevesinde Migros 8 Mart 2022 reklam örneği detaylandırılmıştır. Göstergebilimsel bağlamda femvertising kavramı ve rastlantısal kolayda örneklem yoluyla seçilen reklam filminin yorumlanması sonucunda reklamda kadın imgesinin algısal boyutunun değişmeye başladığı söylenebilir. Bu değişimin uzun soluklu ve kalıcı olabilmesi için ise zaman kavramına gereksinim duyulmaktadır. Femvertising bağlamında yapılan göstergebilimsel analiz, reklamdaki kadınların betimlenirken ortaya çıkan rollerini ve özelliklerini ve bu tasvirlerin geleneksel toplumsal cinsiyet rolleri ve beklentilerine nasıl meydan okuduğunu incelemeyi içermektedir.

Kaynakça

  • Barthes, R. (2009), Yazı ve Yorum. Çev. Tahsin Yücel, Şehir: İstanbul Metis. Culler, J. (2008), Barthes. Çev. Hakan Gür, Ankara: Dost.
  • Drake, V. (2017). The Impact Of Female Empowerment in Advertising (Femvertising). Journal Of Research in Marketing, 7(3), 593-599.
  • Effie Ödülleri. (2021). Toplumsal Cinsiyet Eşitliği Karnesi Araştırması İstanbul .s 24.
  • Elden, M. Ve Bakır, U. (2010). Reklam Çekicilikleri Cinsellik, Mizah, Korku. İstanbul: İletişim Yayınları.
  • Greımas, A, J. (1973). “Actants, Actors, And Figures. On Meaning: Selected Writings İn Semiotic Theory.” Trans. Paul J. Perron And Frank H, Collins. Theory And History Of Literature, 38. Minneapolis: U Of Minnesota P, 1987. 106–120 Goffman, E. (1987). Gender Advertisements. New York, Usa: Harper & Row Publishers.
  • Kavut, S. (2020). Carl Gustav Jung: Kavramları, Kuramları Ve Düşünce Yapısı Üzerine Bir İnceleme Carl Gustav Jung: A Study On His Concepts, Theories And Philosophy. Uluslararası Kültürel ve Sosyal Araştırmalar Dergisi, 6 (2), 681- 695. Doi: 10.46442/İntjcss.620975
  • Kerın, R. A., Lundstrom, W. J., & Sciglimpaglia, D. (1979). Women İn Advertisements: Retrospect And Prospect. Journal Of Advertising, 8(3), 37-42.
  • Koç, E. & Tor-Kadıoğlu, C. (2021). Cinsiyet Eşitliği Kültürüyle Femvertısıng Akımının Değerlendirilmesi. Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi Sbe Dergisi, 11 (4) , 2273-2284 . Doi: 10.30783/Nevsosbilen.1025248
  • Love, M. Helmbrecht, B. (2007). Teaching The Conflicts: (Re)Engaging Students With Feminism İn A Post-Feminist World. Feminist Teacher, 18(1), 41-58.
  • Saussure De F. (1985). Genel Dilbilim Dersleri. (Çev: Berke Vardar). Ankara: Türk Dil Kurumu Yayınları.
  • Shao, Y., Desmaraıs, F. Ve Kay, W. C. (2014). Chinese Advertising Practitioners Conceptualisation Of Gender Representation. International Journal Of Advertising, 33(2), 329-350. Doi:10.2501/Ija-33-2-329-350.
  • Topsakal, T. & Şardagı, E. (2021). Toplumsal Cinsiyet Açısından Reklamlarda Kadının Değişen Rolündeki İkilemler: Anneler ve Kadınlar Günü Reklamları Üzerine Bir Değerlendirme. Afyon Kocatepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 23 (2). 711-729. Doı: 10.32709/Akusosbil.836655
Toplam 12 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

İrem Ayan Danacılar 0000-0002-7253-1623

Yayımlanma Tarihi 6 Nisan 2023
Yayımlandığı Sayı Yıl 2023 Cilt: 15 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Ayan Danacılar, İ. (2023). REKLAMDA KADIN İMGESİ, FEMVERTISING BAĞLAMINDA GÖSTERGEBİLİMSEL BİR ANALİZ: “MİGROS 8 MART 2022 REKLAM ÖRNEĞİ”. İstanbul Aydın Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 15(2), 187-201.


All site content, except where otherwise noted, is licensed under a Creative Common Attribution Licence. (CC-BY-NC 4.0)