The transition between
the educational levels in Turkey is depended on exams, which causes students
enter into a competitive atmosphere beginning from an early age. Involving into
a competitive atmosphere in an early age, the students need further support.
They meet this need via private course, study centers, courses, and private tutoring.
TED (2010) report stated that the level the students begin to have private tutoring
decreased as low as first classes in the primary schools. Although private
tutoring have become an issue that the students encounter in such early ages,
the studies conducted on this issue seem to be limited. The objective of this
study is to determine the validity and reliability of "Private Tutoring
Tendency Scale of the Secondary Education Students". The sample of the
scale was consisted of 704 students from 7 high schools in Istanbul (6 state
schools and 1 private school). For the analysis of the data, SPSS.20 and Lisrel
8.51 package programs were used. Focus group discussions were held with the 12th
grade students and literature review was conducted for preparing the item pool
about the scale. In determining the items in the item pool, the views of domain
experts, philologists, Psychological Counseling and Guidance experts, and
assessment and evaluation experts were taken into account. Necessary
permissions were gained from the Istanbul Provincial Directorate of National
Education, for implementation of the scale, which was composed of 40 items. In
order to determine the conformity of the collected data for the analyses,
results of KaiserMeyerOlkin (KMO) and Bartlett tests were examined, after which
it was determined that [KMO=0,871, X^2=7788,3 p< ,00] the data was suitable
for Exploratory Factor Analysis (EFA). In determining the factor structure of
the scale, explanatory and confirmatory factor analyses were conducted.
According to the results of the EFA, the ultimate condition of the scale was
composed of 33 items under 4 factors, which accounted for 44,53 % of the total variance.
According to the EFA results, the item load values varied between 0,51 and 0,82. Moreover, it was determined that the fit
indices obtained based on the results of the Confirmatory Factor Analysis
(CFA) were confirming the results of the EFA. Cronbach Alpha internal
consistency coefficients of the scale were calculated as; 0,84 for the Cognitive Dimension, 0,79 for the Affective Dimension, 0,77 for the Operational Dimension, 0,87 for the Socio-Economic Dimension. Additionally,
according to the result of Test-Repeat-Test
conducted 3 weeks apart, the relation between the points was determined as 0,71.
As the conclusion of the conducted analyses, it was determined that the developed
"Private Tutoring Tendency Scale" was a valid and reliable scale.
Türkiye’de eğitim kademeleri arasındaki
geçişlerin sınavlara dayalı olması öğrencilerin erken yaşlardan itibaren
rekabet ortamına girmelerine sebep olmaktadır. Öğrencilerin rekabet ortamına
girmeleri ise beraberinde daha fazla desteğe ihtiyaç duymalarını doğurmaktadır.
Öğrenciler ihtiyaç duydukları desteği; özel dershaneler, etüt merkezleri ve
kursların yanı sıra özel ders alarak sağlamaktadır. TED (2010) raporu,
öğrencilerin özel ders alma seviyesinin ilköğretim kademesinde birinci sınıfa
kadar düştüğünü ortaya koymaktadır. Özel ders alma bu kadar erken yaşta
öğrencilerin karşılaştığı bir durum olmasına rağmen Türkiye’de bu konuyla
ilgili yapılan araştırma sayısının oldukça az olduğu gözlenmektedir. Bu yüzden
bu araştırmanın amacı ortaöğretim öğrencilerinin “Özel Ders Eğilimlerini” belirlemeye
dönük geçerli ve güvenilir bir ölçek hazırlamak olarak belirlenmiştir. Araştırmanın
örneklemini İstanbul ilinde bulunan 6’sı devlet 1’i özel olmak üzere 7 liseden
toplam 704 öğrenci oluşturmaktadır. Verilerin analizi için SPSS.20 ve Lisrel
8.51 paket programları kullanılmıştır. Ölçek ile ilgili madde havuzunun
oluşturulması için ilgili lüteratür taranmış ve ortaöğretim 12.sınıf öğrencileri
ile odak grup görüşmeleri yapılmıştır. Madde havuzundan maddelerin seçilmesinde
ilgili alan uzmanlarının, Dil uzmanlarının, Psikolojik Danışmanlık ve Rehberlik
alan uzmanlarının ve Ölçme ve Değerlendirme uzmanlarının görüşlerine
başvurulmuştur. 40 maddeden oluşan ölçeğin uygulanması için İstanbul İl Milli
Eğitim Müdürlüğünden ilgili izinler alınmıştır. Ölçeğin
geliştirilmesi için toplanan verilerin analizlere uygunluğunun belirlenmesi
amacıyla KaiserMeyerOlkin (KMO) ve Bartlett testi sonuçlarına bakılarak
verilerin Açımlayıcı Faktör Analizi (AFA) için uygun olduğu [KMO=0,871,
X^2=7788,3 p< ,00] tespit edilmiştir. Ölçeğin faktör yapısının
belirlenmesinde hem açımlayıcı hem de doğrulayıcı faktör analizlerinden yararlanılmıştır.
Yapılan AFA sonuçlarına göre ölçeğin nihai hali; toplam varyansın %44,53’ünü açıklamakta ve 4 faktör
altında toplanan 33 maddeden oluşmaktadır. AFA sonuçlarına göre madde yük
değerleri 0,51 ile 0,82 arasında değişmektedir. Ayrıca yapılan Doğrulayıcı
Faktör Analiz (DFA) sonuçlarına göre elde edilen uyum indekslerinin AFA
sonuçlarını doğrular nitelikte olduğu tespit edilmiştir. Ölçeğin Cronbach Alpha
iç tutarlılık katsayıları; Bilişsel Boyut
için 0,84, Duyuşsal Boyut için 0,79,
Eylemsel Boyut için 0,77 ve Sosyo-Ekonomik Boyut için ise 0,87
olarak hesaplanmıştır. Ayrıca 3 hafta arayla yapılan Test-Tekrar-Test sonucuna göre puanlar arasındaki ilişki 0,71
olarak tespit edilmiştir. Yapılan analizler sonucunda geliştirilen “Özel Ders
Eğilim Ölçeğinin” geçerli ve güvenilir bir ölçek olduğu tespit edilmiştir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Makaleler |
Authors | |
Publication Date | December 30, 2018 |
Published in Issue | Year 2018 Volume: 3 Issue: 2 |
IBAD Sosyal Bilimler Dergisi / IBAD Journal of Social Sciences / IBAD
IBAD, EBSCO, SCOPUS, E-SCI ve TÜBİTAK/ULAKBİM(TR) SBVT tarafından DİZİNLENMEK ÜZERE değerlendirme sürecindedir.
Dergimizin sekreterya ve dizin/indeks takibi işlemleri dergieditoru.com tarafından yürütülmektedir.