Research Article
BibTex RIS Cite

ÜNİVERSİTE ÖĞRENCİLERİNDE ELEŞTİREL DÜŞÜNME VE AKADEMİK BAŞARI ARASINDAKİ İLİŞKİ

Year 2018, Volume: 3 Issue: 2, 769 - 777, 30.12.2018
https://doi.org/10.21733/ibad.461291

Abstract

Amaç: Bu çalışmanın amacı sağlık
hizmetleri bölümlerinde eğitimlerini sürdüren öğrencilerde eleştirel düşünme ve
akademik başarı arasındaki ilişkinin incelenmesidir. Yöntem: Betimsel tasarımda yapılan bu çalışmanın verileri; çalışmaya
katılan öğrencilerin sosyo demografik özelliklerini belirlemeye yönelik, konuya
dair literatürler taranarak oluşturulmuş anket formu ve California Eleştirel
Düşünme Eğilimi Ölçeği  kullanılarak toplanmıştır.
 Bu araştırma için Cumhuriyet
Üniversitesi Sağlık Hizmetleri Meslek Yüksekokulu (SHMYO) Müdürlüğünden  Sayı:753 Tarih: 05.11.2017 kurum izni
alınmıştır. Bulgular: Araştırmaya
katılan toplam 258 öğrencinin %52.7’sini (n=136) kız öğrenciler oluştururken,
%47.3’unu (n=122) erkek öğrenciler oluşturmuş ve öğrencilerin yaş ortalaması
21.48± 2.04 olarak
belirlenmiştir. Eleştirel düşünme eğilimlerinin değerlendirildiği ölçek
puanlamasında toplam ölçek puanı 239.66±27.36 olarak belirlenmiştir. Alt ölçek
boyutunda değerlendirildiklerinde Meraklılık alt ölçek puan ortalaması 43.26
±7.55 olarak belirlenip en yüksek puanı oluşturmuştur. Bunu daha sonra Açık
fikirlilik alt boyutu 42.16 ±7.72 puan ortalamasıyla takip ederken, en
düşük puanı alan eleştirel düşünme boyutu Sistematiklik alt boyutu (34.38±7.53)
olmuştur. Araştırmamızda bazı özelliklerin (cinsiyet, anne eğitimi, yurtta
kalma) eleştirel düşünme üzerinde etkili olduğu saptanmıştır. Ayrıca, eleştirel
düşünme ve akademik başarı arasında anlamlı ilişki elde edilmiş, akademik
başarı puanı arttıkça eleştirel düşünme 
puanının da yükseldiği belirlenmiştir.  Sonuç:  Sonuç olarak Cumhuriyet
Üniversitesi Sağlık Hizmetleri MYO öğrencilerinin eleştirel düşünme eğilimleri
düşük bulunmuş, elde edilen veriler ışığında bazı sosyo demografik özelliklerin
eleştirel düşünme üzerinde  etkili
oldukları bulunmuştur. Öğrencilerin aile destekleri, ebeveyn eğitim düzeyleri
arttıkça eleştirel düşünmeleri eğilimlerinin artacağı, böylece öğrencilerin
akademik başarılarını olumlu olarak etkileyeceği görüşü belirlenmiştir. 

References

  • Akhun, İ. (1980). Akademik başarının kestirilmesi: çoklu regresyon yaklaşımının uygulanmasına ilişkin bir araştırma. Ankara: Ankara Üniversitesi Eğitim Fakültesi Yayınları No: 88.
  • Arslan, F.Ş., Ancın V. (2016). Sağlık Hizmetleri Meslek Yüksekokulu Öğrencilerinin Eleştirel Düşünme Eğilimlerinin İncelenmesi. Uşak Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi; 9(26): 73-99.
  • Atik, S. (2016). Akademik Başarının Yordayıcıları Olarak Öğretmene Güven, Okula Karşı Tutum, Okula Yabancılaşma Ve Okul Tükenmişliği. İnönü Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü Doktora Tezi.
  • Bailin, S. (2002). Critical thinking and science education, Science & Education, 11, 361-375.
  • Cevizci, A. (2010). Eğitim sözlüğü (1.baskı). İstanbul: Say Yayınları.
  • Colucciello, ML (1999). Relationships Between Critical Thinking Dispositions and Learning Styles. Journal Proffesionals Nursing 15 (5): 294-301.
  • Cüceloğlu, D. (1998). İyi düşün doğru karar ver. 23. baskı. İstanbul: Sistem Yayıncılık.
  • Çıtak, A.E., Uysal, G. (2011). Bir üniversitenin Sağlık Bilimleri Fakültesinde öğrenim gören son sınıf öğrencilerinin eleştirel düşünme düzeylerinin belirlenmesi, Ege Üniversitesi Hemşirelik Yüksek Okulu Dergisi, 27(3), 9-20.
  • Demirhan , E. , Besoluk, Ş. ve Önder I (2011). I. The change in academic achievement and critical thinking disposition scores of preservice science teaching over time. Journal of educational science :403-6.
  • Hanse K. (2012). Basic Medical Education, WFME Global Standards for Quality Improvement. University of COPENHAGEN (DENMARK): WFME office; 2012. The Wfme Global Standards; pp. 1-46. Available from: www.wfme.org/ standards/. Erişim: 10.05.2018
  • Kaya, H. (1997). Üniversite öğrencilerinde eleştirel akıl yürütme gücü. İstanbul Üniversitesi, İstanbul, yayımlanmamış doktora tezi.
  • Kökdemir, D. (2003). Belirsizlik durumlarında karar verme ve problem çözme. Doktora Tezi, Ankara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • Özdemir, S. M. (2005). Üniversite Öğrencilerinin Eleştirel Düşünme Becerilerinin Çeşitli Değişkenler Açısından Değerlendirilmesi. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 3(3), 297–316.
  • Paul R., Elder L. (2004), The Miniature Guide ta The Art of Asking Essential Questions, The Foundation for Critical Thinking, www.criticalthinking.org, p.2 -21.
  • Rençber, B.A. (2012). Üniversite Öğrencilerinin Akademik Başarılarını Etkileyen Faktörler. Çankırı Karatekin Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 3(1), 191-198.
  • Royalty, J. (1995). The generalizability of critical thinking: Paranormal beliefs versus statistical reasoning, The Journal of Genetic Psychology, 156(4): 477-488.
  • Rudd, Rickk, Matt Baker ve Tracy Hoover (2000). Undergraduate Agriculture Student Learning Styles and Critical Thinking Abilities: Is There A Relationship. Journal of Agricultural Education 41 (3): 2-12.
  • Sarıer, Y. (2016). Türkiye’de öğrencilerin akademik başarısını etkileyen faktörler: Bir meta-analiz çalışması. Hacettepe Eğitim Fakültesi Dergisi, 31(3), 609-627.
  • Ulupınar, S. (1997). Hemşirelik Eğitiminin Öğrencilerin Sorun Çözme Becerilerine Etkisi. İstanbul Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü. İstanbul: Doktora Tezi.
  • Şen Ü. (2009). Türkçe Öğretmeni Adaylarının Eleştirel Düşünme Tutumlarının Çeşitli Değişkenler Açısından Değerlendirilmesi. Journal of World of Turks,2 (1).
Year 2018, Volume: 3 Issue: 2, 769 - 777, 30.12.2018
https://doi.org/10.21733/ibad.461291

Abstract

References

  • Akhun, İ. (1980). Akademik başarının kestirilmesi: çoklu regresyon yaklaşımının uygulanmasına ilişkin bir araştırma. Ankara: Ankara Üniversitesi Eğitim Fakültesi Yayınları No: 88.
  • Arslan, F.Ş., Ancın V. (2016). Sağlık Hizmetleri Meslek Yüksekokulu Öğrencilerinin Eleştirel Düşünme Eğilimlerinin İncelenmesi. Uşak Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi; 9(26): 73-99.
  • Atik, S. (2016). Akademik Başarının Yordayıcıları Olarak Öğretmene Güven, Okula Karşı Tutum, Okula Yabancılaşma Ve Okul Tükenmişliği. İnönü Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü Doktora Tezi.
  • Bailin, S. (2002). Critical thinking and science education, Science & Education, 11, 361-375.
  • Cevizci, A. (2010). Eğitim sözlüğü (1.baskı). İstanbul: Say Yayınları.
  • Colucciello, ML (1999). Relationships Between Critical Thinking Dispositions and Learning Styles. Journal Proffesionals Nursing 15 (5): 294-301.
  • Cüceloğlu, D. (1998). İyi düşün doğru karar ver. 23. baskı. İstanbul: Sistem Yayıncılık.
  • Çıtak, A.E., Uysal, G. (2011). Bir üniversitenin Sağlık Bilimleri Fakültesinde öğrenim gören son sınıf öğrencilerinin eleştirel düşünme düzeylerinin belirlenmesi, Ege Üniversitesi Hemşirelik Yüksek Okulu Dergisi, 27(3), 9-20.
  • Demirhan , E. , Besoluk, Ş. ve Önder I (2011). I. The change in academic achievement and critical thinking disposition scores of preservice science teaching over time. Journal of educational science :403-6.
  • Hanse K. (2012). Basic Medical Education, WFME Global Standards for Quality Improvement. University of COPENHAGEN (DENMARK): WFME office; 2012. The Wfme Global Standards; pp. 1-46. Available from: www.wfme.org/ standards/. Erişim: 10.05.2018
  • Kaya, H. (1997). Üniversite öğrencilerinde eleştirel akıl yürütme gücü. İstanbul Üniversitesi, İstanbul, yayımlanmamış doktora tezi.
  • Kökdemir, D. (2003). Belirsizlik durumlarında karar verme ve problem çözme. Doktora Tezi, Ankara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • Özdemir, S. M. (2005). Üniversite Öğrencilerinin Eleştirel Düşünme Becerilerinin Çeşitli Değişkenler Açısından Değerlendirilmesi. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 3(3), 297–316.
  • Paul R., Elder L. (2004), The Miniature Guide ta The Art of Asking Essential Questions, The Foundation for Critical Thinking, www.criticalthinking.org, p.2 -21.
  • Rençber, B.A. (2012). Üniversite Öğrencilerinin Akademik Başarılarını Etkileyen Faktörler. Çankırı Karatekin Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 3(1), 191-198.
  • Royalty, J. (1995). The generalizability of critical thinking: Paranormal beliefs versus statistical reasoning, The Journal of Genetic Psychology, 156(4): 477-488.
  • Rudd, Rickk, Matt Baker ve Tracy Hoover (2000). Undergraduate Agriculture Student Learning Styles and Critical Thinking Abilities: Is There A Relationship. Journal of Agricultural Education 41 (3): 2-12.
  • Sarıer, Y. (2016). Türkiye’de öğrencilerin akademik başarısını etkileyen faktörler: Bir meta-analiz çalışması. Hacettepe Eğitim Fakültesi Dergisi, 31(3), 609-627.
  • Ulupınar, S. (1997). Hemşirelik Eğitiminin Öğrencilerin Sorun Çözme Becerilerine Etkisi. İstanbul Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü. İstanbul: Doktora Tezi.
  • Şen Ü. (2009). Türkçe Öğretmeni Adaylarının Eleştirel Düşünme Tutumlarının Çeşitli Değişkenler Açısından Değerlendirilmesi. Journal of World of Turks,2 (1).
There are 20 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Makaleler
Authors

Fatma Hastaoğlu 0000-0001-8929-2860

Mukadder Mollaoğlu 0000-0002-9264-3059

Songül Mollaoğlu 0000-0002-3519-8702

Esra Başer 0000-0003-3618-3622

Publication Date December 30, 2018
Published in Issue Year 2018 Volume: 3 Issue: 2

Cite

APA Hastaoğlu, F., Mollaoğlu, M., Mollaoğlu, S., Başer, E. (2018). ÜNİVERSİTE ÖĞRENCİLERİNDE ELEŞTİREL DÜŞÜNME VE AKADEMİK BAŞARI ARASINDAKİ İLİŞKİ. Uluslararası Bilimsel Araştırmalar Dergisi (IBAD), 3(2), 769-777. https://doi.org/10.21733/ibad.461291
AMA Hastaoğlu F, Mollaoğlu M, Mollaoğlu S, Başer E. ÜNİVERSİTE ÖĞRENCİLERİNDE ELEŞTİREL DÜŞÜNME VE AKADEMİK BAŞARI ARASINDAKİ İLİŞKİ. IBAD. December 2018;3(2):769-777. doi:10.21733/ibad.461291
Chicago Hastaoğlu, Fatma, Mukadder Mollaoğlu, Songül Mollaoğlu, and Esra Başer. “ÜNİVERSİTE ÖĞRENCİLERİNDE ELEŞTİREL DÜŞÜNME VE AKADEMİK BAŞARI ARASINDAKİ İLİŞKİ”. Uluslararası Bilimsel Araştırmalar Dergisi (IBAD) 3, no. 2 (December 2018): 769-77. https://doi.org/10.21733/ibad.461291.
EndNote Hastaoğlu F, Mollaoğlu M, Mollaoğlu S, Başer E (December 1, 2018) ÜNİVERSİTE ÖĞRENCİLERİNDE ELEŞTİREL DÜŞÜNME VE AKADEMİK BAŞARI ARASINDAKİ İLİŞKİ. Uluslararası Bilimsel Araştırmalar Dergisi (IBAD) 3 2 769–777.
IEEE F. Hastaoğlu, M. Mollaoğlu, S. Mollaoğlu, and E. Başer, “ÜNİVERSİTE ÖĞRENCİLERİNDE ELEŞTİREL DÜŞÜNME VE AKADEMİK BAŞARI ARASINDAKİ İLİŞKİ”, IBAD, vol. 3, no. 2, pp. 769–777, 2018, doi: 10.21733/ibad.461291.
ISNAD Hastaoğlu, Fatma et al. “ÜNİVERSİTE ÖĞRENCİLERİNDE ELEŞTİREL DÜŞÜNME VE AKADEMİK BAŞARI ARASINDAKİ İLİŞKİ”. Uluslararası Bilimsel Araştırmalar Dergisi (IBAD) 3/2 (December 2018), 769-777. https://doi.org/10.21733/ibad.461291.
JAMA Hastaoğlu F, Mollaoğlu M, Mollaoğlu S, Başer E. ÜNİVERSİTE ÖĞRENCİLERİNDE ELEŞTİREL DÜŞÜNME VE AKADEMİK BAŞARI ARASINDAKİ İLİŞKİ. IBAD. 2018;3:769–777.
MLA Hastaoğlu, Fatma et al. “ÜNİVERSİTE ÖĞRENCİLERİNDE ELEŞTİREL DÜŞÜNME VE AKADEMİK BAŞARI ARASINDAKİ İLİŞKİ”. Uluslararası Bilimsel Araştırmalar Dergisi (IBAD), vol. 3, no. 2, 2018, pp. 769-77, doi:10.21733/ibad.461291.
Vancouver Hastaoğlu F, Mollaoğlu M, Mollaoğlu S, Başer E. ÜNİVERSİTE ÖĞRENCİLERİNDE ELEŞTİREL DÜŞÜNME VE AKADEMİK BAŞARI ARASINDAKİ İLİŞKİ. IBAD. 2018;3(2):769-77.

IBAD Sosyal Bilimler Dergisi / IBAD Journal of Social Sciences / IBAD

IBAD, EBSCO, SCOPUS, E-SCI ve TÜBİTAK/ULAKBİM(TR) SBVT tarafından DİZİNLENMEK ÜZERE değerlendirme sürecindedir.


           Dergimizin sekreterya ve dizin/indeks takibi işlemleri dergieditoru.com tarafından yürütülmektedir.              


Flag Counter