The
municipalities have become the focal point of some positive developments on
economic growth and development through more efficient use of resources. In
addition, they have come to the fore in terms of democracy, accountability,
fiscal discipline and fiscal responsibility with the advantages they provide
for participation. The development of welfare state understanding with these
factors, population growth, urbanization process and localization, widespread
in the post-1980 period, decentralization, governance and locality in service,
put municipalities in the foreground in the process of public service supply.
Moreover, there has been an increasing share of duties between central
governments and municipalities. Public service burden on municipalities
increased in quality and quantity. As a result of the increased service burden,
the spending levels of municipalities have also increased. However, the
positive developments in the allocation of duties have not been experienced in
especially own-revenues allocation and have generally been insufficient
compared to the revenues, duties and responsibilities of municipalities. Turkish
municipalities, which do not have the authority to tax, create new sources of
income, cannot use the available resources effectively and overly dependent on
the shares transferred from the general budget tax revenues collection are
moving away from being efficient service units and are deprived of the possible
benefits that may be obtained by financial autonomy. The context of
aforementioned, in this study, the main financial problems of municipalities
and possible effects of these problems are examined. It
was concluded that the mentioned problems should be solved urgently, to reach
municipalities more effective and efficient, increase citizens' satisfaction.
Belediyeler kaynakların daha etkin
ve verimli kullanımı yoluyla ekonomik büyüme ve kalkınma üzerinde, katılımcılık
konusunda sağladığı avantajlarla demokrasi, hesap verebilirlik, mali disiplin
ve mali sorumluluk üzerinde oluşacak pozitif birtakım gelişmelerin odak noktası
konumuna gelmiş bulunmaktadır. Söz konusu faktörlerle birlikte refah devleti
anlayışının gelişmesi, nüfus artışı, kentleşme süreci ve 1980 sonrası süreçte
yaygınlaşan yerelleşme, yerinden yönetim, yönetişim ve hizmette yerellik
(subsidiarity) olguları, belediyeleri kamusal hizmet arzı sürecinde ön plana
çıkarmıştır. Ayrıca ilgili süreçte belediyeler ile merkezi yönetimler arasında
gittikçe artan bir sorumluluk paylaşımı yaşanmış, nitelik ve nicelik bakımından
belediyelerin üzerindeki kamusal hizmet yükü artış göstermiştir. Artan hizmet
yükü sonucu belediyelerin harcama düzeyleri de yükselmiştir. Fakat görev
tahsisi konusundaki müspet gelişmeler özellikle öz gelir tahsisi konusunda
yaşanmamış ve genellikle belediyelerin gelirleri, görev ve sorumluluklarına
kıyasla yetersiz kalmıştır. Vergilendirme yetkisine sahip olmayan, yeni gelir
kaynakları oluşturamayan, mevcut kaynakları etkin kullanamayan ve genel bütçe
vergi gelirleri tahsilatından aktarılan paylara aşırı bağımlı olan Türk
belediyeleri, etkin ve verimli hizmet birimleri çizgisinden uzaklaşmakta ve
mali özerklik sonucu elde edilebilecek olası faydalardan mahrum kalmaktadır.
Anlatılanlar kapsamında bu çalışmada, belediyelerin yaşadığı temel mali
sorunlar ve bu sorunların neden olduğu muhtemel etkiler incelenmiştir. Daha
etkin, verimli ve vatandaş memnuniyetini artıran belediyelere ulaşmak için
sorunların acilen çözülmesi gerektiği sonucuna ulaşılmıştır.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Ağustos 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 Cilt: 4 Sayı: 2 |
IBAD Sosyal Bilimler Dergisi / IBAD Journal of Social Sciences / IBAD
IBAD, EBSCO, SCOPUS, E-SCI ve TÜBİTAK/ULAKBİM(TR) SBVT tarafından DİZİNLENMEK ÜZERE değerlendirme sürecindedir.
Dergimizin sekreterya ve dizin/indeks takibi işlemleri dergieditoru.com tarafından yürütülmektedir.