Siyasi ve olay tarihin merkez olmasına bir itiraz olarak ortaya çıkan Annales Ekolü, sosyo-ekonomik temalı tarihe ilgiyi artırırken tarihçilik mesleğinde metodoloji bakımdan da köklü değişimlerin öncüsü olmuştur. Annales Ekolü tarihçilerine göre her şeyden önce, olaya odaklı tarihçilerin yaptığı gibi tasviri anlatımdan ziyade, tarihçiler soru odaklı ve açıklayıcı olmalı, karşılaştırmalı yönteme başvurmalıdır. Tarihçiler sadece arşiv kaynaklarına değil, tarihin çok çeşitli kaynaklarına yönelmeli, gerektiğinde istatistiksel veri ve analizleri değerlendirmeli, geriye doğru yöntem gibi farklı metotları denemeliler. Annales Ekolü'nde sosyal, ekonomik, kültürel ve zihniyet temaların benimsenmesi, tarihçilikte farklı disiplinlerden yararlanmayı da gündeme getirmiştir. Annales Ekolü tarihçilerine göre insan ve toplumun tüm faaliyetlerine odaklanması gereken tarihçiler, tarih dışı disiplinlerin veri ve yöntemlerinden yararlanmalıdır. Türkiye dahil dünyanın pek çok ülkesindeki tarihçiliği etkileyen Annales Ekolü'nün disiplinlerarası çalışmaya yaptığı vurgu önem taşımaktadır. Bu çalışmada, Annales Ekolü’nde ve Türkiye’deki ilk üç kuşak tarihçilerin 103 yerel tarih çalışmasında farklı bilimlerin yöntemlerinin, kavramlarının ve çıktılarının nasıl değerlendirildiği analiz edilmiş, böylece disiplinlerarası araştırmaya verilen önemin niteliği ortaya koyulmaya çalışılmıştır.
Annales Ekolü Yerel Tarih Disiplinlerarası Çalışma Tarih Metodolojisi Sosyal ve Ekonomik Tarih Türkiye’de Yerel Tarihyazımı
The Annales School, which emerged as an objection to the political and event history being the center, while increasing the interest in socio-economic themed history, also pioneered radical changes in the historiography profession in terms of methodology. According to the historians of the Annales School, first of all, historians should be question-focused and explanatory, and use the comparative method, rather than descriptive narration as the event-oriented historians do. Historians should turn not only to archival sources, but also to a wide variety of sources of history, to evaluate statistical data and analysis when necessary, and to try different methods such as the backward method. The adoption of social, economic, cultural and mentality themes in the Annales School brought about the use of different disciplines in historiography. According to the Annales School historians, historians who need to focus on all the activities of people and society should use the data and methods of non-historical disciplines. The emphasis of the Annales School of interdisciplinary work, which influenced the historiography in many countries of the world, including Turkey, is important. In this study, ın the Annales School and in 103 local history studies of the first three generations of historians in Turkey, how the methods, concepts and outputs of different sciences were evaluated was examined and thus the importance given to interdisciplinary studies was tried to be revealed.
The Annales School Local History Interdisciplinary Study Methodology of History Social and Economic History Local Historiography in Turkey
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Orjinal Makale |
Authors | |
Publication Date | May 31, 2022 |
Submission Date | October 4, 2021 |
Published in Issue | Year 2022 Volume: 6 Issue: 1 |
Içtimaiyat is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License (CC BY NC).
Instagram: @tvictimaiyat