The aim of this study is to reveal the tendencies of primary school students towards determining the story elements in narrative texts, especially the main idea and the topic, and to determine the way they follow while doing this. In this context, in this mixed design study, 230 students were asked to determine the character, place, time, event, plot and main idea in a narrative text, and then 28 students randomly selected from among these students were interviewed for the process they carried out to determine these elements. Teachers were also interviewed about how the students identified the elements, especially the main idea and the topic, and how they learned to identify them. Frequencies and percentages were calculated for the quantitative data obtained from the research and content analysis was used for the qualitative data. According to the results of the research, it was determined that the majority of primary school students could not determine the elements of the story, especially in determining the main idea and topic, they had a much lower skill level. The results of the interviews obtained from the students and teachers are in parallel with this situation and it was determined that the main source of this situation is that the students do not know how to find the main idea and plot, and that they confuse these two elements with each other.
Bu araştırmanın amacı ilkokul öğrencilerinin hikâye edici metinlerdeki hikâye unsurlarını özellikle ana fikir ve konuyu belirlemeye yönelik eğilimlerini ortaya koymak ve bunu gerçekleştirirken nasıl bir yol izlediklerini tespit etmektir. Bu bağlamda karma desen ile yürütülmüş bu araştırmada 230 öğrenciden hikâye edici bir metindeki karakter, yer, zaman, olay, konu ve ana fikri belirlemeleri istenmiş ardından bu öğrenciler arasından rastgele seçilen 28 öğrenci ile bu unsurları belirlemelerine yönelik gerçekleştirdikleri süreç için görüşme yapılmıştır. Öğrencilerin unsurları özellikle ana fikir ve konuyu nasıl belirledikleri ve belirlemeyi nasıl öğrendiklerine yönelik olarak da öğretmenler ile görüşme yapılmıştır. Araştırmadan elde edilen nicel veriler için frekans ve yüzdelikler hesaplanmış nitel veriler için içerik analizi yapılmıştır. Araştırmanın sonucuna göre ilkokul öğrencilerinin çoğunluğunun hikâye unsurlarını belirleyemediği özellikle ana fikir ve konuyu belirlemede çok daha düşük beceri düzeyine sahip oldukları tespit edilmiştir. Öğrenci ve öğretmenlerden elde edilen görüşmelerdeki sonuçlarda bu durumla paralellik göstermekte ve bu durumun ana kaynağının öğrencilerin ana fikir ve konuyu bulmayı bilmedikleri ayrıca bu ik unsuru birbirleri ile karıştırdıkları belirlenmiştir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Other Fields of Education (Other) |
Journal Section | Orjinal Makale |
Authors | |
Early Pub Date | October 29, 2024 |
Publication Date | October 31, 2024 |
Submission Date | August 27, 2024 |
Acceptance Date | October 28, 2024 |
Published in Issue | Year 2024 Issue: Türk Eğitim Sisteminde Değişimler ve Yeni Eğilimler |
Içtimaiyat is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License (CC BY NC).
Instagram: @tvictimaiyat