Amaç: Liderlik olgusunun anlaşılması için liderin anlatısı ve hayat hikâyesi önemli kaynaklardır. Bu araştırma, kunduracı çıraklığından sektör liderliğine uzanan bir liderlik öyküsünün merkezinde yer alan Ahmet Ziylan’ın anlatısını liderliğe biyografik yaklaşım bağlamında ele almaktadır.
Yöntem: Araştırma deseni; Ahmet Ziylan’ın kendi anlatısı ile biyografisidir. Veri kaynakları; araştırmacının yaptığı görüşme, Ziylan’ın anı, tecrübe ve değerlendirmelerini içeren 137 makalesi ile farklı zamanlarda verdiği beyanatlardır. İçerik betimsel analiz ve içerik analizine tabi tutulmuş, akabinde ortaya çıkan üç tema örneklendirilerek yorumlanmıştır.
Sonuçlar: Hikâyeler ve lider anlatısının analizi sonucu oluşan üç tema; ahlâkî ilkeler, kişisel gelişim yöntemi ve insanlarla ilişkiler şeklindedir. Bu üç temanın gösterdiği ortak anlam, klasik liderlik kalıplarının ötesine geçen hayata ilişkin derin ve bütüncül bir bilgelik anlayışıdır.
Özgün Değer: Hikâyeler ve lider anlatısının bir anlam üretimi olarak önemini ortaya koyan bu araştırma liderin başarısındaki temel saiklerin nitel lider yöntemleri ve özellikle içerik analizi ile daha iyi anlaşılabileceğini göstermektedir. Araştırma, liderlik çalışmalarının belli iş ve başarı kalıplarının ötesine geçmesi gerektiği ve sosyal bir gerçekliği deneyimlemek için daha bütüncül anlam setlerine gereksinim duyduğumuzu önermektedir.
Objectives: The leader's narrative and biography are important resources for understanding leadership. This study, in the context of a biographical approach to leadership, explores the narrative of Ahmet Ziylan, which is at the center of a leadership story extending from shoemaker apprenticeship to industry leadership.
Methods: Research design is Ahmet Ziylan's biography with his own narrative. Data sources are the interview conducted by the researcher, Ziylan's 137 articles containing his memoir, and separate statements made by him on the Internet. The content was analyzed with descriptive and content analysis methods and then three themes that emerged were exemplified and interpreted.
Results: The three themes formed from the analysis of the stories and the narrative of the leader are moral principles, personal development method and relationships with people. The common meaning of these three themes is a deep and holistic understanding of wisdom about life that goes beyond classical leadership patterns.
Originality: This research, which reveals the importance of stories and leader narrative as a meaning production, shows that the main motives for the success of a leader can be better understood with qualitative leader methods and especially content analysis. Research suggests that leadership work should go beyond certain success story patterns and that we need more holistic sets of meanings to experience a social reality.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Business Administration |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | December 31, 2020 |
Acceptance Date | November 22, 2020 |
Published in Issue | Year 2020 |
JB@W is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.