Hızlı
kentleşme plansız, sağlıksız ve sorunlu çevrelerin oluşmasına neden olmuştur.
Bu durum çocuklar için kentte ayrılan oyun ve rekreasyon alanlarını
etkilemiş, çocukların sosyal ve kültürel
faaliyetlerine sınır getirmiştir. Gelenekselde yer alan sokak ortadan kalkmış, çocukların
kentsel alanda geçirdikleri zaman azalmış, zamanla kentsel çevrede çocuğun izi
silinmiş ve çocuk iç mekânlara hapsolmuştur. Kentteki bu olumsuz koşullar ve
tüketim kültürünün etkisi, alışveriş merkezlerini kentsel mekânların birer
alternatifi haline getirmiştir.
Alışveriş merkezlerinde çocuklar için kurgulanan serbest zaman
olanakları, çocuklar ve ebeveynleri için tercih edilen bir tüketim nesnesine
dönüşmüştür. Çocuklar, serbest zamanı ‘tüketmek’ eylemi ile özdeşleştirmekte;
gelişimleri için önemli olan öğrenme, yaratıcılık ve keşfetme içeren
aktivitelerden yoksun bir şekilde onlara sunulanı tüketmektedirler.
Bu bağlamda bu
çalışmada, kentsel yaşamda çocukların serbest zaman tercihlerinin ve mekân
kullanımlarının belirlenmesi ve alışveriş merkezlerinin bu mekânlar arasındaki
yerinin tespit edilmesi amaçlanmıştır.
Çalışmada öncelikle serbest zaman kavramının değişen anlamı, ardından
alışveriş merkezlerinin çocukların serbest zaman tercihlerinde yer alma düzeyi
ortaya koyulmuştur. Bu çerçevede alışveriş merkezlerinde sağlanan serbest zaman
olanakları tespit edilmiş ve çocukların serbest zaman tercihleri ve mekân
kullanımları anket çalışması ile ortaya koyulmuştur.
Rapid urbanization led to unplanned, unhealthy and
problematic urban environments. This phenomenon affected the play and
recreation areas spared for children in the city and thus limited their social
and cultural activities. The traditional street concept has been lost, the time
spent by children in urban areas has been decreased, the traces of children in
urban environment have been disappeared and children have been imprisoned
indoors. These negative conditions in the city and the effects of the
consumption culture made shopping malls an alternative to urban space. Leisure
time opportunities fictionalized for children in shopping malls came out to be
a preferable consumption object for children and parents. Children equate
leisure time with the action of ‘consuming’; and they consume what they are
offered by lacking activities including learning, creativity and discovery,
which are important for their development.
In this context, this study aims to identify the
leisure time preferences and space uses of children in urban life and the role
of shopping malls among these spaces. In the study, firstly the changing
meaning of the concept of leisure time and then the level of shopping malls in
leisure time preferences of children are put forth. In this framework, leisure
time facilities provided by shopping malls are revealed and leisure time
preferences and space usages of children are determined by survey study.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | September 30, 2015 |
Published in Issue | Year 2015 Volume: 6 Issue: 17 |