Zihinsel harita, kullanıcıların zihninde oluşan, temelde
yol ve yön bulmayı sağlayan, zihinsel model olarak da tarif edilen olgudur.
Zihinsel harita kısaca kullanıcının bir yerle ilgili zihnindeki imgelerin
tümünü anlatmaktadır.
Yapılan araştırmalar zihinsel haritaların kullanıcının
özelliklerine göre biçimlenmesinin yanı sıra çevrenin özelliklerine göre de
biçimlendiğini göstermektedir. Bu çalışma ile topoğrafya ve buna bağlı olarak
ulaşım ağı gibi çevresel özelliklerin zihinsel harita tiplerini nasıl etkilediği
ele almaktadır.
Appleyard kullanıcıların çevreyi ulaşım sistemi
bağlamında algıladığını, bu nedenle zihinsel haritaların çevrenin ulaşım
sistemine göre biçimlendiğini savunmuştur. Yaptığı bir araştırmada bu savdan
yola çıkarak zihinsel harita tipolojisini tarif etmiştir. Zihinsel haritalar
ile ilgili yapılan diğer araştırmalar da bu bulguyu desteklemektedir. Ancak
ulaşım ağının topoğrafya ve yerleşme kültürüne bağlı olarak organik
biçimlendiği dokularda, zihinsel harita tipinin değiştiği saptanmıştır. Bu
yerleşmelerin haritalarının zor kavranan ulaşım ağı yerine, daha kolay akılda
kalan işaret öğelerine göre biçimlendiği görülmüştür.
Bu çalışmada zihinsel haritalar ile ilgili
araştırmalardaki saptamalar, bir kez daha düz bir alanda, ızgara sistemde
kurulmuş bir yerleşmede sınanmıştır. Araştırma için düz bir topoğrafyada,
ızgara biçimli ulaşım sistemine sahip olan Toronto kenti seçilmiştir.
Çalışmanın yöntemi, gözlem çalışmalarına ek olarak, Toronto Üniversitesi’nde
gerçekleştirilen yazılı ve çizili ifadeleri içeren anket çalışmasını
kapsamaktadır. Bu ankette katılımcılardan bazı bilgilerin yanı sıra kentin
haritasının çizilmesi istenmiştir. Elde edilen veriler ulaşım sisteminin,
zihinsel harita tipini etkilediğini göstermektedir.
A mental map is also described as
a mental model that is formed in the minds of users, which, in basis, provides
way and direction finding. A mental map summarizes all icons the user has in
mind about a place.
Studies show that mental maps are
formed based on environmental characteristics as well as the user’s
characteristics. This study approaches the effects of topography and its
consequent environmental features, such as transportation networks, on mental
map typology.
Appleyard defends, that the users
perceive the environment by the transportation system and therefore a mental map
of an environment is shaped by its transportation system. In his research, he
describes the types of mental maps based on this survey, and additional
research conducted on mental maps also supports these findings. However, it was
determined that, in settlements, formed organically by topography and the
settlement culture, with difficult to grasp transportation networks, the mental
maps were forming according to easy landmarks instead of the transportation
systems.
In this study, various findings
related to the mental map research has been tested on a gridiron layout set on
a flat surface. The city of Toronto has been selected as a case study because
of her gridiron transportation network laid out plain land. The research is
based on observation and a survey which contains written and drawing
statements, and was conducted in Toronto University. In this survey, the
participants have been asked to draw Toronto’s mental map as well as to give
some personal information about themselves. The results have proved that the
transportation systems have an effect on the type of mental maps created in the
users’ minds.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | January 31, 2016 |
Published in Issue | Year 2016 Volume: 7 Issue: 18 |