Kentsel raylı sistem yatırımlarının, ulaşım ihtiyaçlarının karşılanması ve sosyal sürdürülebilirlik açısından modern toplumlar tarafından kullanılan en popüler çözümlerden biri olduğu bilinmektedir. Kentsel raylı sistemler fazla kaynak gerektiren maliyetli sistemlerdir. Bu nedenle yatırım kararları, fizibilite çalışmalarıyla alınmaktadır. Günümüzde fizibilite çalışmaları ağırlıklı olarak yatırımların ekonomik yönlerini değerlendirirken, sosyal ve çevresel faydalar göz ardı edilmektedir. Söz konusu tutum yeni yatırım süreçlerini geciktirmekte, kentsel gelişimin önüne geçmekte, dolayısıyla kentlerin fayda potansiyelini tam anlamı ile değerlendirecek bir fizibilite yaklaşımına ihtiyaç duyulmaktadır. Bu çalışmada öncelikle kentsel raylı sistemler başta olmak üzere, toplu taşıma sistemlerinin literatürde yer alan fizibilite çerçeveleri ve yatırım ölçütleri açıklanmaktadır. Çalışmada Konjoint Analizi kullanılarak ve kent içi ulaşım yatırımlarının farklı ekonomik, sosyal ve çevresel faydaları değerlendirilerek, farklı bir fizibilite yaklaşımı geliştirilmiştir. Geliştirilen fizibilite yaklaşımı ile Rize kenti ulaşım ana planı verilerinden yararlanılarak, plan kapsamında üretilen farklı toplu taşıma senaryolarının yatırım açısından yapılabilirlikleri incelenmiştir. Çalışmada orta ölçekli bir kentte yatırım yapmak için, yatırım geri dönüş süresinin %22, yolculuk süresinin %32, konforun %11, emisyon – çevresel kirliliğin %19, rant artışının %4, mekansal tüketimin %12 önem düzeyinde olduğu tespit edilmiştir. Geliştirilen bu yeni fizibilite yöntemiyle değerlendirilen ölçütler arasında hızlı otobüs hattının daha yapılabilir bir yatırım alternatifi olduğu tespit edilmiştir.
Urban rail investments are known to be one of the most popular solutions used by modern societies in terms of transportation needs and social sustainability. Urban rail systems are costly systems that require more resources. Therefore, investment decisions are taken with feasibility studies. As the feasibility studies in the present day predominantly evaluate the economic aspects of the investments. This attitude delays new investment processes that prevent urban development, so a feasibility approach is needed to fully evaluate the benefit potential of cities. In this study, primarily, feasibility frameworks and investment criteria of public transport systems have been explained. A new feasibility approach which is included using Conjoint Analysis has been developed that can evaluate different benefits of urban transportation investments. The feasibility of the different public transport scenarios pro-duced within the scope of the transportation plan of Rize has evaluated by using the pro-posed feasibility approach. In a medium-sized city, criteria importance has determined for the return on investment 22%, journey time 32%, comfort 11%, pollution 19%, rent in-crease 4%, spatial consumption 12%. Among the criteria evaluated within the framework of the new feasibility method, it has been determined that the rapid bus line is more feasible investment alternative.
Primary Language | English |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | May 31, 2021 |
Published in Issue | Year 2021 Volume: 12 Issue: 32 |