Research Article
BibTex RIS Cite

THE RELATIONSHIP BETWEEN TOURISM AND COMMODIFICATION: A CONCEPTUAL APPROACH

Year 2017, Volume: 18 Issue: 2, 265 - 282, 15.12.2017
https://doi.org/10.24889/ifede.315557

Abstract

The main objective of this research was to examine
the relationship between tourism and commodification, and propose a conceptual
model to understand the leading patterns that cause commodification. Phenomena
on globalization, cultural homogeneity, and heterogeneity were mentioned in the
study first. Second, a comparative perspective was developed and positive and
negative affects of commodification on culture were discussed. Lack of a clear
consensus in the literature, especially on the concept of heterogeneity, made
this study essential to explain these concepts. It was concluded that both
cultural homogeneity and heterogeneity create commodification and this cycle
helps cultural values to revive, diversify, renew, and remain; on the contrary,
causes the loss of authenticity, deterioration, or degeneration on the other.

References

  • Appadurai, A. (1990). Disjunction and Difference in the Global Cultural Economy. Theory, Culture & Society, 7, 295-310.
  • Argın, Ş. (2003). Nostalji ile Ütopya Arasında. İstanbul: Birikim Yayınları.
  • Barber, B. (1995). Jihad vs. McWorld. Braving the New World: Readings in Contemporary Politics, 17-27.
  • Bauer, T.G. and McKercher, B. (2003). Sex and Tourism: Journeys of Romance, Love and Lust. New York: Hawthorn Hospitality Press.

TURİZM VE METALAŞMA İLİŞKİSİNE KAVRAMSAL BİR YAKLAŞIM

Year 2017, Volume: 18 Issue: 2, 265 - 282, 15.12.2017
https://doi.org/10.24889/ifede.315557

Abstract

Bu araştırmanın amacı, turizm ve metalaşma ilişkisini
incelemek ve metalaşmaya neden olan temel öğeleri anlamak için bir model
önerisi sunmaktır. Araştırmada öncelikle küreselleşme, kültürel homojenleşme ve
heterojenleşme kavramlarına değinilmiştir. İkinci olarak, turizm ve metalaşma
ilişkisine karşılaştırmalı bir bakış açısı getirilmiş ve metalaşmanın kültür
üzerindeki olumlu ve olumsuz etkileri tartışılmıştır. Alanyazında özellikle
heterojenleşme konusu ile ilgili bir uzlaşı olmaması, araştırmayı bu kavramlara
açıklık getirmesi bakımından önemli kılmıştır. Hem homojenleşmenin hem de
heterojenleşmenin metalaşmaya yol açtığı ve bu döngünün bir yandan kültürlerin
canlı kalmasına, çeşitlenmesine, yenilenmesine ve devam etmesine; diğer yandan
da otantikliğin kaybolmasına, bozulmasına ya da yok olmasına neden olduğu
sonucuna varılmıştır.

References

  • Appadurai, A. (1990). Disjunction and Difference in the Global Cultural Economy. Theory, Culture & Society, 7, 295-310.
  • Argın, Ş. (2003). Nostalji ile Ütopya Arasında. İstanbul: Birikim Yayınları.
  • Barber, B. (1995). Jihad vs. McWorld. Braving the New World: Readings in Contemporary Politics, 17-27.
  • Bauer, T.G. and McKercher, B. (2003). Sex and Tourism: Journeys of Romance, Love and Lust. New York: Hawthorn Hospitality Press.
There are 4 citations in total.

Details

Journal Section Articles
Authors

Burçin Kırlar Can

Mehmet Ertaş

Hülya Yeşilyurt

Ebru Günlü Küçükaltan

Publication Date December 15, 2017
Published in Issue Year 2017 Volume: 18 Issue: 2

Cite

APA Kırlar Can, B., Ertaş, M., Yeşilyurt, H., Günlü Küçükaltan, E. (2017). TURİZM VE METALAŞMA İLİŞKİSİNE KAVRAMSAL BİR YAKLAŞIM. Dokuz Eylül Üniversitesi İşletme Fakültesi Dergisi, 18(2), 265-282. https://doi.org/10.24889/ifede.315557
AMA Kırlar Can B, Ertaş M, Yeşilyurt H, Günlü Küçükaltan E. TURİZM VE METALAŞMA İLİŞKİSİNE KAVRAMSAL BİR YAKLAŞIM. Dokuz Eylül Üniversitesi İşletme Fakültesi Dergisi. December 2017;18(2):265-282. doi:10.24889/ifede.315557
Chicago Kırlar Can, Burçin, Mehmet Ertaş, Hülya Yeşilyurt, and Ebru Günlü Küçükaltan. “TURİZM VE METALAŞMA İLİŞKİSİNE KAVRAMSAL BİR YAKLAŞIM”. Dokuz Eylül Üniversitesi İşletme Fakültesi Dergisi 18, no. 2 (December 2017): 265-82. https://doi.org/10.24889/ifede.315557.
EndNote Kırlar Can B, Ertaş M, Yeşilyurt H, Günlü Küçükaltan E (December 1, 2017) TURİZM VE METALAŞMA İLİŞKİSİNE KAVRAMSAL BİR YAKLAŞIM. Dokuz Eylül Üniversitesi İşletme Fakültesi Dergisi 18 2 265–282.
IEEE B. Kırlar Can, M. Ertaş, H. Yeşilyurt, and E. Günlü Küçükaltan, “TURİZM VE METALAŞMA İLİŞKİSİNE KAVRAMSAL BİR YAKLAŞIM”, Dokuz Eylül Üniversitesi İşletme Fakültesi Dergisi, vol. 18, no. 2, pp. 265–282, 2017, doi: 10.24889/ifede.315557.
ISNAD Kırlar Can, Burçin et al. “TURİZM VE METALAŞMA İLİŞKİSİNE KAVRAMSAL BİR YAKLAŞIM”. Dokuz Eylül Üniversitesi İşletme Fakültesi Dergisi 18/2 (December 2017), 265-282. https://doi.org/10.24889/ifede.315557.
JAMA Kırlar Can B, Ertaş M, Yeşilyurt H, Günlü Küçükaltan E. TURİZM VE METALAŞMA İLİŞKİSİNE KAVRAMSAL BİR YAKLAŞIM. Dokuz Eylül Üniversitesi İşletme Fakültesi Dergisi. 2017;18:265–282.
MLA Kırlar Can, Burçin et al. “TURİZM VE METALAŞMA İLİŞKİSİNE KAVRAMSAL BİR YAKLAŞIM”. Dokuz Eylül Üniversitesi İşletme Fakültesi Dergisi, vol. 18, no. 2, 2017, pp. 265-82, doi:10.24889/ifede.315557.
Vancouver Kırlar Can B, Ertaş M, Yeşilyurt H, Günlü Küçükaltan E. TURİZM VE METALAŞMA İLİŞKİSİNE KAVRAMSAL BİR YAKLAŞIM. Dokuz Eylül Üniversitesi İşletme Fakültesi Dergisi. 2017;18(2):265-82.

Dokuz Eylül University Journal of Faculty of Business
is indexed and abstracted by TR-DİZİN, SOBIAD and Araştırmax. 

Dokuz Eylül University Publisher's Web Page

Journal Contact Details