Ahlaki çözülme kavramı,
kişilerin, ahlaki standartlarıyla, içinde bulundukları davranışın birbirleriyle
uyuşmaması neticesinde yaşamış oldukları çelişkiyi, bir takım bilişsel mekanizmaları
kullanarak ortadan kaldırma çabası içine girmeleri olarak tanımlanabilir
(Moore, 2012: 199). Bu çalışmada, kurumlarda yaşanan etik dışı davranışların
zeminini oluşturabileceği düşünülen ahlaki çözülme sürecinin aşamaları, hizmet
sektöründe faaliyet gösteren bir kurumda gerçekleşmiş olan bir örnek olay
yardımıyla derinlemesine incelenmiştir. Bunun yanı sıra, bu çalışmanın hem
ahlaki çözülme mekanizmalarına zemin oluşturabilecek öncellerin tespiti hem de
konuyla ilgili alandaki az sayıdaki nitel çalışmayı destekleyici özelliği
nedeniyle yazına katkı sağlayacağı düşünülmektedir.
Moral disengagement is defined as “a set of eight
cognitive mechanisms that decouple one’s internal moral standards from one’s
actions, facilitating engaging in unethical behavior without feeling distress”
(Moore, 2012: 199). In this study, moral disengagement mechanisms which are
supposed to be the basis for unethical behaviors in organizations have been
profoundly analyzed with the help of a case study in a service organization. In
addition, this study will provide a contribution to the literature by identifying the antecedents that lead to moral disengagement
mechanisms and supporting to the limited number of qualitative studies in this
field.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | June 15, 2020 |
Published in Issue | Year 2020 Volume: 21 Issue: 1 |