Eğitim, örgütlü ve profesyonel yönetimi gerektiren bir yapıdır. Öğretmenler ise, eğitim ve öğretim hizmetlerinin sunulmasında en çok çabayı gösteren kişilerdir. Öğretmenlerin örgüt kültürü içinde rahat bir şekilde çalışmalarının sağlanması toplumun geleceğine yapılan önemli bir yatırım olarak görülmelidir.
Bu araştırma, öğretmenlerin örgütsel adalet algıları ile örgütsel bağlılıkları arasındaki ilişkiyi, mesleki tükenmişlik ve iş tatmini gibi değişkenlerin etkisini incelemeyi amaçlamaktadır. Öğretmenler, iş ortamlarındaki adalet algılarına göre örgüte olan bağlılıklarını şekillendirmekte, bu süreçte mesleki tükenmişlik ve iş tatmini gibi faktörler de önemli bir rol oynamaktadır.
Saha araştırması ile desteklenen çalışmada, veriler anket yöntemi ile Osmaniye il merkezinde görev yapan 400 öğretmenden toplanmıştır. Elde edilen veriler tanımsal istatistikler ve güvenirlik bakımından değerlendirilmiştir. Regresyon analiz sonuçlarına göre, bağımlı değişken olan örgütsel bağlılığın örgütsel adalet, iş tatmini ve mesleki tükenmişliği etkilediği görülmektedir. Adil bir iş ortamında çalışan öğretmenler, daha fazla bağlılık hissetmektedir. Ayrıca, iş tatmininin örgütsel bağlılığı güçlendirdiği, memnun öğretmenlerin daha bağlı olduğu bulgulanmıştır. Buna karşılık, mesleki tükenmişlik örgütsel bağlılığı olumsuz etkilemekte; tükenmişlik arttıkça bağlılık azalmaktadır. Bu sonuçlar, eğitim kurumlarında örgütsel bağlılık düzeyini artırmak için adalet algısını güçlendirmenin, iş tatminini yükseltmenin ve mesleki tükenmişliği azaltmanın önemli olduğunu vurgulamaktadır.
Örgütsel adalet Örgütsel bağlılık iş tatmini mesleki tükenmişlik Öğretmenler
Education is a structure that requires organized and professional management. Teachers are the people who make the most effort in providing education and training services. Ensuring that teachers work comfortably within the organizational culture should be seen as an important investment in the future of society.
This research aims to examine the relationship between teachers' organizational justice perceptions and organizational commitment, and the effects of variables such as occupational burnout and job satisfaction. Teachers shape their commitment to the organization according to their perceptions of justice in their work environment, and factors such as occupational burnout and job satisfaction also play an important role in this process.
In the study supported by field research, data were collected from 400 teachers working in the city center of Osmaniye using the survey method. The obtained data were evaluated in terms of descriptive statistics and reliability. According to the regression analysis results, it is seen that the dependent variable, organizational commitment, affected by organizational justice, job satisfaction and job burnout. Teachers working in a fair work environment feel more committed. In addition, it was found that job satisfaction strengthens organizational commitment, and satisfied teachers are more committed. In contrast, occupational burnout negatively affects organizational commitment; commitment decreases as burnout increases. These results emphasize that it is important to strengthen the perception of justice, increase job satisfaction and reduce occupational burnout in order to increase the level of organizational commitment in educational institutions.
Organizational Justice Organizational Commitment Job Satisfaction Professional Burnout
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | İşletme |
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Erken Görünüm Tarihi | 3 Ocak 2025 |
Yayımlanma Tarihi | 31 Aralık 2024 |
Gönderilme Tarihi | 2 Kasım 2024 |
Kabul Tarihi | 31 Aralık 2024 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2024 Sayı: 5 |