Popüler kültür ürünleri, kitle iletişim araçlarının vasıtası ile her zamankinden daha fazla görünür hale gelmiştir. Adorno ve Horkheimer’ın kültür endüstrisi olarak adlandırdığı bu durum, romantik-komedi olarak tanımlanan televizyon dizilerindeki aşk kavramı ile bağdaştırılmıştır. Diğer yandan bu televizyon dizilerindeki idealize edilmiş aşkın sunumu, bize Yeşilçam melodram filmlerinin nostaljisini yaşatmaktadır. Çalışmamızda kültür endüstrisi, aşk kavramı ve nostalji ile ilişkilendirdiğimiz bu tutum; örneklem olarak belirlediğimiz üç televizyon dizisi ile desteklenmiştir. Romantik-komedi türündeki televizyon dizileri, farklı yıllarda yayınlanmış olması dikkate alınarak rastgele seçilmiştir: Kiraz Mevsimi 2014 , Kiralık Aşk 2015 , Erkenci Kuş 2018 . Berger’in toplumbilimsel çözümleme yönteminde ele aldığı sınıf sosyo-ekonomik , yaşam biçimi, rol toplumsal , statü ve stereotip kavramları kullanılarak bu diziler üzerinde değerlendirme yapılmıştır. Örneklem olarak alınan televizyon dizilerinin Yeşilçam melodramlarına benzer uylaşımlara sahip olduğu ve aşkı tamamen merkeze koydukları görülmüştür. Kültür endüstrisinin etkisiyle aşk her seferinde yeniden üretilmekte ve böylece aşk da nostalji de meta haline getirilmektedir.
Popular culture products have become more visible than ever through mass media. Adorno and Horkheimer have called this ‘culture industry’. This situation is associated with the concept of love in television series, which described as romantic-comedy. On the other hand, the idealized love presentation in these television series gives us the nostalgia of Yeşilçam melodrama movies. In our study, this attitude which we associate with the culture industry, the concept of love and nostalgia, was supported by three television series that we determined as a sample. Television series in romantic-comedy genre were chosen randomly, considering that they were broadcast in different years: Kiraz Mevsimi 2014 , Kiralık Aşk 2015 , Erkenci Kuş 2018 . Some concepts class, lifestyle, role, status and stereotype in Berger’s sociological analysis method have been evalauted on these series. It was seen that the television series taken as a sample have conventions like Yeşilçam melodrams and put love in the center completely. With the influence of the culture industry, love is reproduced every time. Thus, both love and nostalgia become commodity.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | April 30, 2021 |
Published in Issue | Year 2021 Issue: 26 |