Along with the new communication technologies of institutions, corporate communication activities are also developing and transforming day by day. Institutions are no longer limited to using traditional media tools in order to communicate with their target audiences, they also benefit from digital environments brought by the developing technology. Hospitals aim to provide mutual understanding by going beyond just introducing the institution to their target audience, explaining its activities and conveying information about the work to be done. Providing mutual understanding becomes possible with dialogic communication activities enabled by corporate web pages. The aim of this study is to analyze the institutional web pages of the 38 most rooted 38 hospitals in the first 5 metropolitan municipalities of Turkey in terms of population density published, in terms of dialogic communication criteria and to examine how these criteria affect the communication work of hospitals. The institutional web pages of the hospitals determined between 1-30 March 2022 were examined by content analysis technique. As a result of the research, it was determined that the use of the determined criteria differs according to the hospitals and categories, and there are categories and hospitals that do not have any equivalent. It has been concluded that hospitals try to use web pages by establishing dialogic communication with their target audiences, but they are not sufficient.
Kurumların yeni iletişim teknolojileriyle birlikte kurumsal iletişim faaliyetleri de her geçen gün gelişip dönüşmektedir. Kurumlar hedef kitleleri ile iletişim kurabilmek için artık sadece geleneksel medya kullanmakla sınırlı kalmamakta, gelişen teknolojinin getirdiği dijital ortamlardan da yararlanmaktadır. Hastaneler hedef kitlelerine sadece kurumu tanıtmaktan, faaliyetlerini anlatıp yapılacak çalışmalar hakkında bilgi aktarmaktan öteye geçerek karşılıklı anlayış sağlamayı amaçlamaktadır. Karşılıklı anlayışı sağlamak ise kurumsal web sayfalarının olanak tanıdığı diyalojik iletişim faaliyetleri ile mümkün hale gelmektedir. Bu çalışmanın amacı, nüfus yoğunluğu açısından Türkiye’ nin ilk 5 ilinde bulunan tarihsel açıdan en köklü 38 hastanenin kurumsal web sayfaları diyalojik iletişim kategorileri açısından analiz ederek, bu kategorilerin hastanelerin halkla ilişkiler ve iletişim çalışmalarına ne yönde etki ettiğini incelemektir. Araştırma 1-30 Mart 2022 tarihleri arasında gerçekleştirilmiş ve belirlenen hastanelerin kurumsal web sayfaları içerik analizi tekniği ile incelenmiştir. Araştırma sonucunda belirlenen kategorilerin kullanımının hastanelere ve kriterlere göre farklılık gösterdiği belirlenmiştir. Hastanelerin hedef kitleleriyle diyalojik iletişim çerçevesinde kurumsal web sayfalarını kullanmaya gayret gösterdikleri ancak yeterli olamadıkları sonucuna ulaşılmıştır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | May 31, 2023 |
Published in Issue | Year 2023 Issue: 33 |