Research Article
BibTex RIS Cite

Attitudes of Beverage Tasting Specialists Towards Tipping Behavior

Year 2023, Issue: 33, 147 - 162, 31.05.2023
https://doi.org/10.54600/igdirsosbilder.1197134

Abstract

The purpose of this study is to examine the attitudes of beverage tasters towards tipping conduct. Mula's 15 beverage-tasting specialists in the food and beverage industry provided the research data. The study was designed as qualitative research in this context. A semi-structured interview form was used to collect data for the research in order to conduct an in-depth analysis. Tipping behavior was examined from (i) positive perspective, (ii) negative perspective, and (iii) systematic perspective in the study. The study found that service quality has a positive effect on tipping behavior. In addition, the notion that tipping is included in the category of unethical behavior and that there should be a system in place even if tipping occurs has been brought to light. As a suggestion, it has been proposed that individuals and businesses who are constantly working as experts in the food and beverage sector should take steps along the axis of certain rules and training, and that trainings for beverage experts should be organized within the framework of ethical or unethical rules.

References

  • Acar, V. ve Tanrısevdi, A. (2021). Paket tur katılımcısı turistlerin davranışlarının incelenmesi: Güney Koreli turistlere yönelik bir katılımlı gözlem çalışması. Öneri Dergisi, 16 (56) , 792-824 . DOI: 10.14783/maruoneri.815611.
  • Akyol, F. (2018). Örgütsel Adalet Algısının Örgütsel Bağlılığa Etkisi: Bahşiş Havuzu ile Bireysel Bahşiş Sisteminin Karşılaştırılması. Nevşehir: Hacı Bektaş Veli Üniversitesi. Aytaçlı, B. (2012). Durum çalışmasına ayrıntılı bir bakış. Adnan Menderes Üniversitesi Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 3(1), 1-9. Azar, O. (2007). Do people tip strategically, to improve future service? Theory and evidence. Canadian Journal of Economics. Azar, O. H. (2007b). The social norm of tipping: a review. Journal of Applied Social Psychology. Azar, O. (2004). The history of tipping—from sixteenth-century England to United States in the 1910s. The Journal of Socio-Economics.

İçecek Tadım Uzmanlarının Bahşiş Davranışına Yönelik Tutumları

Year 2023, Issue: 33, 147 - 162, 31.05.2023
https://doi.org/10.54600/igdirsosbilder.1197134

Abstract

Araştırmanın amacı, içecek tadım uzmanlarının bahşiş davranışına dair tutumlarının araştırılmasıdır. Araştırma verileri, Muğla ilinde yiyecek-içecek alanında faaliyet gösteren 15 adet içecek tadım uzmanından toplanmıştır. Bu çerçevede çalışma, nitel bir araştırma olarak tasarlanmıştır. Araştırmada veriler derinlemesine bir inceleme yapılabilmesi için yarı-yapılandırılmış görüşme formu ile elde edilmiştir. Araştırmada bahşiş davranışı, (i) olumlu bakış açısı, (ii) olumsuz bakış açısı ve (iii) sistemli olması gerekir bakış açısı olarak ele alınmıştır. Araştırmada servis kalitesinin bahşiş davranışını olumlu yönde etkilediği sonucuna rastlanmıştır. Ayrıca olumsuz olarak bahşişin etik olmayan davranış grubunda yer aldığı ve bahşiş davranışı olacaksa da sistemli bir durumun var olması gerektiği fikri ön plana çıkarılmıştır. Öneri olarak da yiyecek-içecek sektöründe uzman olarak sürekli çalışan bireyler ve işletmeler tarafından belirli kurallar ve eğitimler ekseninde adımlar atılması, içecek uzmanlarına yönelik konuyla ilgili etik veya etik olmayan kurallar çerçevesinde eğitimler düzenlenmesi sunulmuştur.

References

  • Acar, V. ve Tanrısevdi, A. (2021). Paket tur katılımcısı turistlerin davranışlarının incelenmesi: Güney Koreli turistlere yönelik bir katılımlı gözlem çalışması. Öneri Dergisi, 16 (56) , 792-824 . DOI: 10.14783/maruoneri.815611.
  • Akyol, F. (2018). Örgütsel Adalet Algısının Örgütsel Bağlılığa Etkisi: Bahşiş Havuzu ile Bireysel Bahşiş Sisteminin Karşılaştırılması. Nevşehir: Hacı Bektaş Veli Üniversitesi. Aytaçlı, B. (2012). Durum çalışmasına ayrıntılı bir bakış. Adnan Menderes Üniversitesi Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 3(1), 1-9. Azar, O. (2007). Do people tip strategically, to improve future service? Theory and evidence. Canadian Journal of Economics. Azar, O. H. (2007b). The social norm of tipping: a review. Journal of Applied Social Psychology. Azar, O. (2004). The history of tipping—from sixteenth-century England to United States in the 1910s. The Journal of Socio-Economics.
There are 2 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Research Article
Authors

Hasan Önal Şeyhanlıoğlu 0000-0002-9056-5237

Okan Oğuz 0000-0001-7451-4790

Publication Date May 31, 2023
Published in Issue Year 2023 Issue: 33

Cite

APA Şeyhanlıoğlu, H. Ö., & Oğuz, O. (2023). İçecek Tadım Uzmanlarının Bahşiş Davranışına Yönelik Tutumları. Iğdır Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi(33), 147-162. https://doi.org/10.54600/igdirsosbilder.1197134