Bu araştırmanın temel amacı, medikal turizmde algılanan değer, erişilebilirlik ve yeniden ziyaret niyeti arasındaki yapısal ilişkileri müşteri/hasta perspektifinden analiz etmektir. Medikal turizmde algılanan değer, erişilebilirlik ve yeniden ziyaret niyeti arasındaki yapısal ilişki araştırmanın konusunu oluşturmaktadır. Araştırmanın evrenini İstanbul ilinde faaliyet gösteren ve sağlık turizmi tesis yetki belgesine sahip sağlık tesislerinden sağlık turizmi hizmeti almış olan ve sosyal medya kanalıyla (Twitter, Instagram, Facebook) ulaşılan uluslararası hastalar oluşturmaktadır. Örneklem grubunu ise İstanbul ilinde faaliyet gösteren sağlık turizmi yetki belgeli sağlık kuruluşlarının sosyal medya adreslerinden (Twitter, Instagram, Facebook) ulaşılan 520 uluslararası sağlık turistleri oluşturmuştur. Veri toplama yöntemi olarak online anket tekniği kullanılmıştır. Çalışma, sosyal medya kanalıyla (Twitter, Instagram, Facebook) ulaşılan uluslararası hastaların kesitsel bir araştırması olarak gerçekleştirilmiştir. Araştırma kapsamında veri setinin analizi için IBM SPSS 23 ve AMOS istatistiksel analiz programları birlikte kullanılmıştır. “Sağlık Turizminde Algılanan Değer” ile “Yeniden Ziyaret Niyeti” arasındaki ilişki ileri düzeyde önemlidir (P<,001). Diğer bir deyişle; Sağlık Turizminde Algılanan Değer artarken Yeniden Ziyaret Niyeti de artacaktır. “Erişilebilirlik” ile “Sağlık Turizminde Algılanan Değer” arasındaki ilişki önemlidir (P<,05). Diğer bir deyişle; Erişilebilirlik artarken Sağlık Turizminde Algılanan Değer de artacaktır. “Erişilebilirlik” ile “Yeniden Ziyaret Niyeti” arasındaki ilişki ileri düzeyde önemlidir (P<,001). Diğer bir deyişle; Erişilebilirlik artarken Yeniden Ziyaret Niyeti de artacaktır.
Destekleyen bir kuruluş yoktur.
The main purpose of this research is to analyze the structural relationships between perceived value, accessibility and revisit intention in medical tourism from a customer/patient perspective. The structural relationship between perceived value, accessibility and revisit intention in medical tourism is the subject of the research. The universe of the research consists of international patients who have received health tourism services from health facilities operating in Istanbul and have health tourism facility authorization certificates and reached through social media channels (Twitter, Instagram, and Facebook). The sample group consisted of 520 international health tourists, who were reached from the social media addresses (Twitter, Instagram, Facebook) of health tourism authorized health institutions operating in the province of Istanbul. Online survey technique was used as data collection method. The study was conducted as a cross-sectional study of international patients reached via social media (Twitter, Instagram, and Facebook). Within the scope of the research, IBM SPSS 23 and AMOS statistical analysis programs were used together for the analysis of the data set. The relationship between “Perceived Value in Health Tourism” and “Revisit Intention” is highly significant (P<0.001). In another saying; As the Perceived Value of Health Tourism increases, the Revisit Intent will also increase. The relationship between “Accessibility” and “Perceived Value in Health Tourism” is significant (P<.05). In another saying; as accessibility increases, Perceived Value in Health Tourism will also increase. The relationship between “Accessibility” and “Revisit Intention” is highly significant (P<0.001). In another saying; As Availability increases, so will Revisit Intent.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | International Corporation, Tourism Economics |
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | October 27, 2023 |
Published in Issue | Year 2023 Issue: 34 |