This study aims to reveal the effect of Y generation restaurant cleanliness perception on customer satisfaction level. In the survey model study, data were collected through a survey. Within the scope of the convenience sampling method, 181 people born in 1980-2000 in Kartepe district of Kocaeli province were reached. The surveys were conducted face to face between March 25 and April 25, 2023. The first part of the survey; The second part is about the demographic characteristics of the participants; The third part of the Restaurant Cleanliness Scale questions; It consists of questions belonging to the General Opinions on Restaurant Cleanliness Scale. In the analysis of data; Frequency analysis, factor analysis, independent sample t-test, One-Way Analysis of Variance (ANOVA) and Tukey test were performed. Correlation analysis was applied to determine the relationship between restaurant cleanliness perception and restaurant satisfaction, and regression analysis was applied to determine the effect of restaurant cleanliness perception on restaurant satisfaction. As a result, the restaurant cleanliness perception scale was collected in five dimensions and it was determined that Generation Y had a high level of restaurant cleanliness perception (x̄=4.34±0.40). The restaurant satisfaction scale was collected in two dimensions and it was revealed that Generation Y had a high level of restaurant satisfaction (x̄=4.62±0.45). In the correlation analysis, a positive, moderate and significant relationship was detected between generation Y customers' perception of restaurant cleanliness and restaurant satisfaction. It has been revealed that the perception of cleanliness has an impact on the customer satisfaction level and 29% of the restaurant satisfaction level in the Y generation is explained by the elements that make up the perception of restaurant cleanliness.
Bu çalışmada Y kuşağı restoran temizlik algısının müşteri tatmin düzeyine etkisini ortaya koymak amaçlanmıştır. Çalışma, tarama modelinde bir alan araştırmasıdır. Veriler anket yoluyla toplanmıştır. Kolayda örnekleme yönteminin kullanıldığı çalışmada, Kocaeli Kartepe ilçesinde 1980-2000 doğumlu yerel halka ulaşılmaya çalışılmıştır. Bu kapsamda 25 Mart- 25 Nisan 2023 tarihleri arasında yüz yüze anket yoluyla 181 kişiye ulaşılmıştır. Ankette üç bölüm vardır. İlk bölüm; katılımcıların demografik özelliklerine yönelik sorulardan, ikinci bölüm; Restoran Temizlik Ölçeği sorularından, üçüncü bölüm ise; Restoran Temizliğine Yönelik Genel Görüşler Ölçeğinde yer alan sorulardan oluşmaktadır. Verilerin analizinde; frekans analizi, faktör analizi, restoran temizliğinin algılanmasında demografik farklılıkları belirlemek için bağımsız örneklem t‐ testi, Tek Yönlü Varyans Analizi (ANOVA) ve Tukey testi yapılmıştır. Restoran temizlik algısı ile restoran tatmini ilişkisini belirlemek için korelasyon testi, restoran temizlik algısının restoran tatminine etkisini belirlemek için ise regresyon analizi uygulanmıştır. Elde edilen bulgular sonucu restoran işletmecileri başta olmak üzere ağırlama sektöründe yer alan tüm işletmecilere öneriler getirilmiştir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Tourism Sociology |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Early Pub Date | May 31, 2024 |
Publication Date | May 31, 2024 |
Submission Date | November 10, 2023 |
Acceptance Date | January 28, 2024 |
Published in Issue | Year 2024 Issue: 36 |