This study aimed to determine the effect of using the drama method in Turkish lessons on students' social skills development as well as their attitudes towards the lesson. As the method of the study, the study was conducted with an experimental design with pre-test and post-test groups. After the control and experimental groups were formed in the research, 6-week, 24-hour study was conducted with the experimental group. The study was conducted in a public school in Iğdır province, and the study group consisted of 60 students in total (experiment/control) (30/30). In the study, a pre-test was applied to the groups before the training. The teaching process prepared by the researcher for the experimental group with the drama method in line with the achievements of the Turkish course was carried out and carried out. No intervention was made to the control group. At the end of the study, a post-test was applied to the groups. Data were analyzed using SPSS 22.0 and IBM Amos 23 programs. As a result of the study, teaching with drama method; It was observed that the experimental group students improved their attitudes towards the course positively. It has been concluded that drama plays an important role in the development of social skills. As a result of the research, it was seen that drama significantly affected attitudes and social skills.
Bu çalışmada Türkçe dersinde drama yöntemi kullanmanın öğrencilerin sosyal beceri gelişimine etkisinin yanı sıra derse karşı olan tutumlarının belirlenmesi amaçlanmıştır. Çalışmanın yöntemi olarak ön test ve son test gruplu deneysel desen ile çalışma yürütülmüştür. Araştırmada kontrol ve deney grupları oluşturulduktan sonra deney grubu ile 6 hafta, 24 saatlik çalışma yapılmıştır. Çalışma Iğdır ilinde eğitim gören bir devlet okulunda yürütülmüş olup, çalışma grubunu deney/kontrol (30/30) toplamda 60 öğrenci ile gerçekleştirilmiştir. Çalışmada gruplara eğitim öncesi ön test uygulanmıştır. Araştırmacı tarafından deney grubuna Türkçe dersi kazanımları doğrultusunda drama yöntemiyle hazırlanan öğretim süreci gerçekleştirilmiş ve yürütülmüştür. Kontrol grubuna ise herhangi bir müdahalede bulunulmamıştır. Çalışma sonunda gruplara son test uygulanmıştır. Veriler SPSS 22.0 ve IBM Amos 23 programları kullanılarak analiz edilmiştir. Çalışma sonucunda drama yöntemiyle öğretim; deney grubu öğrencilerinin derse karşı tutumlarını olumlu geliştirdiği gözlenmiştir. Sosyal becerilerin gelişiminde dramanın önemli rol oynadığı sonucuna ulaşılmıştır. Araştırma sonucunda dramanın tutum ve sosyal becerileri anlamlı düzeyde etkilediği görülmüştür.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Turkish and Social Sciences Education (Diğer) |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Early Pub Date | May 31, 2024 |
Publication Date | May 31, 2024 |
Submission Date | February 15, 2024 |
Acceptance Date | April 16, 2024 |
Published in Issue | Year 2024 Issue: 36 |