In the 21st century, with globalization, the concepts of image and reputation have become indispensable for countries, and studies on these concepts have gained momentum in the literature. One of the countries that has accelerated its image and reputation efforts is the Republic of Türkiye, located in the west of Asia. Since its establishment, the Republic of Türkiye has developed political and economic relations with many countries. One of these countries is the People’s Republic of China, located east of Asia. China and Türkiye have continued their political, economic, and cultural relations since the 2000s. This study examines the impact of Türkiye’s country image on the country’s reputation from the perspective of Chinese citizens and also reveals how Chinese citizens perceive Türkiye’s image and reputation. The study involved conducting face-to-face surveys using a convenience sampling method with 434 Chinese citizens in Shanghai between December 21-31, 2023. Due to incorrect and missing data, the data of 420 participants were analyzed. The data was subjected to reliability tests, factor analyses, frequency analyses, and regression analyses. The analysis concluded that Chinese citizens’ perception of Türkiye significantly effects the country’s reputation.
Türkiye Country Image Türkiye Country Reputation Citizens of the People’s Republic of China Shanghai
21. yüzyılda küreselleşmeyle birlikte imaj ve itibar kavramları ülkeler için vazgeçilmez hale gelmiş ve literatürde bu kavramlarla ilgili çalışmalar hız kazanmıştır. İmaj ve itibar çalışmalarına hız veren ülkelerden biri de Asya’nın batısında yer alan Türkiye Cumhuriyeti’dir. Türkiye Cumhuriyeti kuruluşundan bu yana birçok ülkeyle siyasi ve ekonomik ilişkiler geliştirmiştir. Bu ülkelerden biri de Asya’nın doğusunda yer alan Çin Halk Cumhuriyeti’dir. Çin ve Türkiye, 2000’li yıllardan bu yana siyasi, ekonomik ve kültürel ilişkilerini sürdürmektedir. Bu çalışma, Türkiye’nin ülke imajının ülke itibarı üzerindeki etkisini, Çin vatandaşlarının bakış açısıyla incelemekte ve Çin vatandaşlarının Türkiye’nin imajını ve itibarını nasıl algıladıklarını ortaya koymaktadır. Çalışmada, 21-31 Aralık 2023 tarihleri arasında Şanghay’da 434 Çin vatandaşıyla kolayda örnekleme yöntemi kullanılarak yüz yüze anket yapılmıştır. Yanlış ve eksik veriler nedeniyle 420 katılımcının verileri analiz edilmiştir. Verilere güvenilirlik testleri, faktör analizleri, frekans analizleri ve regresyon analizleri uygulanmıştır. Analizde, Çin vatandaşlarının Türkiye algısının ülkenin itibarını önemli ölçüde etkilediği sonucuna varılmıştır.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Studies of Asian Society |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Early Pub Date | May 31, 2024 |
Publication Date | May 31, 2024 |
Submission Date | February 15, 2024 |
Acceptance Date | April 24, 2024 |
Published in Issue | Year 2024 Issue: 36 |