The aim of this study is to determine the level of distribution of
10th-grade geography curriculum achievements in units according to the revised
Bloom's taxonomy and that how a trend is observed. The research was carried out
using the document review method. Within the scope of the research, the 34
achievements of the 10th-grade Geography course curriculum were investigated.
The reliability coefficient of the study was determined as 0.79. According to
the findings of the analysis, the conceptual knowledge achievements is mostly
involved in the unit of natural systems, human systems, global environment,
environment, and social learning. The procedural knowledge is least involved,
also there is no achievement at the metacognitive knowledge level. In the
cognitive process dimension, the “understand” achievement is involved at most,
and the “evaluate” achievement at least, also we determined that there are no
achievements at the level of “remember”, “apply” and “create”. We found that
the achievements are not homogeneous and that there is not enough care for
achievements related to the higher level knowledge and cognitive process
dimensions activating students' learning. The achievements of the geography
curriculum should be rearranged according to the higher level of knowledge and
cognitive process dimension providing that students perform more mental
activities. In this respect, applications and activities should be included in
the geography curriculum to improve students' skills and creativity by using
high-level knowledge and cognitive processes. It is also useful for teachers to
undergo in-service training that allows them to train themselves through such
training. A booklet should be prepared to guide teachers about that. We hoped
that the study will contribute to the further works.
Geography Curriculum Achievements Revised Bloom Taxonomy Unit
Çalışmanın amacı, 10. Sınıf Coğrafya Dersi Öğretim Programı (2018)
kazanımlarının yenilenmiş Bloom taksonomisine göre ünitelere dağılışını ve
seviyesini ortaya çıkarmaktır. Araştırma doküman incelemesi yöntemi
kullanılarak gerçekleştirilmiştir. Araştırma kapsamında 10. Sınıf Coğrafya
Dersi Öğretim Programında yer alan 34 kazanım incelenmiştir. Araştırmanın
güvenirlilik katsayısı 0.79 olarak saptanmıştır. Analiz bulgularına göre doğal
sistemler, beşeri sistemler, küresel ortam, çevre ve toplum ünitelerinde daha
çok kavramsal bilgi seviyesinde kazanıma yer verilirken, işlemsel bilgi
seviyesinde kazanıma daha az yer verildiği, üstbilişsel bilgi basamağında
kazanıma ise yer verilmediği görülmektedir. Bilişsel süreç boyutunda, en fazla
anlama seviyesinde kazanımlara yer verilirken hatırlama, uygulama ve yaratma
düzeyinde kazanımlara yer verilmediği belirlenmiştir. Kazanımların homojen bir
dağılışa sahip olmadığı ve etkili öğrenmeyi sağlayıcı üst seviye bilgi ve
bilişsel süreç boyutları ile ilgili kazanımların yetersiz olduğu ortaya
çıkmıştır. Coğrafya Dersi Öğretim Programı kazanımları, öğrencilerin daha fazla
zihinsel etkinlikler yapmasını sağlayıcı üst seviye bilgi ve bilişsel süreç
aşamalarına göre yeniden düzenlenmelidir. Bununla ilgili olarak, öğrencilerin
üst seviye bilgi ve bilişsel süreçleri kullanarak becerilerini ve
yaratıcılıklarını geliştirecek uygulama ve etkinliklere yer verilmelidir. Öğretmenlerin de bu tür eğitimlerle
kendilerini yetiştirmelerine olanak sağlayan hizmet içi eğitimlerden
geçirilmelerine yarar vardır. Öğretmenlere kılavuzluk edecek bir kitapçık
hazırlanmalıdır. Araştırmamızın daha sonra yapılacak çalışmalara katkı sunması
umulmaktadır.
Coğrafya Dersi Öğretim Programı Kazanımlar Yenilenmiş Bloom Taksonomisi Ünite
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Beşeri Coğrafya |
Bölüm | ARAŞTIRMA MAKALESİ |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Ocak 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 Sayı: 39 |