The aim of this study is to find out
spatial problems about destination with a group that participated in outdoor educational
activities and to bring solution offers to these problems. Thus, it was tried in the study to determine whether outdoor
education has an impact on the determination of
the problems in situ and on the development of a solution to these problems. In this study, which was carried out in accordance with the action research
pattern of qualitative research methods, a trip was organized to Şahinkaya
Canyon in Vezirköprü town of Samsun province with a group of 27 consisting of
students in their last year at Ondokuz Mayıs University, Faculty of Science and
Letters, Department of Geography. After the trip was completed, the
students were given a form to present the current problems related to Şahinkaya
Canyon destination and to explain what needs to be done in order to solve these
problems. The data of the students were subjected to document analysis and the
data were evaluated with descriptive analysis and content analysis technique.
When all analyses were evaluated, it was determined that outdoor educational
activity was effective in determining spatial problems in situ and developing
solutions to these problems. For this reason, it is very important for the
curriculum to include activities that can allow for outdoor educational activities, to include studies that can
enable outdoor educational activities in
schools, to provide education to educators about the whole process from
planning to evaluation of outdoor educational
activities and to encourage students to participate in such activities.
Bu
çalışmada sınıf dışı eğitim etkinliklerine katılan bir grupla, varış noktasına
ilişkin mekânsal sorunları tespit etmek ve bu sorunlara çözüm önerileri
getirebilmek hedeflenmiştir. Böylelikle sınıf dışı eğitimin, sorunların yerinde
tespiti ve bu sorunlara çözüm önerisi geliştirilmesi üzerinde etkili olup
olmadığı belirlenmeye çalışılmıştır. Nitel araştırma yöntemlerinden eylem
araştırması desenine uygun olarak gerçekleştirilen bu çalışmada Ondokuzmayıs
Üniversitesi, Fen Edebiyat Fakültesi, Coğrafya Bölümü son sınıf öğrencilerinden
oluşan 27 kişilik bir grupla Samsun ili Vezirköprü ilçesinde yer alan Şahinkaya
Kanyonu’na gezi düzenlenmiştir. Gezi tamamlandıktan sonra öğrencilere Şahinkaya
Kanyonu destinasyonuna (varış yeri) ilişkin mevcut sorunları ve bu
sorunların çözümüne ilişkin yapılması gerekenleri ortaya koyabilmelerine
yönelik birer form dağıtılmıştır. Öğrencilerin yazılı cevapları doküman
analizine tabi tutularak elde edilen veriler betimsel analiz ve içerik analizi
tekniği ile değerlendirilmiştir. Bütün analizler sonuçlandırıldığında sınıf
dışı eğitim etkinliğinin mekânsal sorunların yerinde tespiti ve bu sorunlara
çözüm önerisi geliştirilmesinde etkili olduğu saptanmıştır. Bu nedenle
müfredatta sınıf dışı eğitim etkinliklerinin yapılmasına imkân tanıyacak
nitelikte etkinliklerin yer alması, okullarda sınıf dışı eğitim etkinliklerinin
yapılmasına kolaylık sağlayacak nitelikte çalışmalara yer
verilmesi, eğitimcilere sınıf dışı eğitim etkinliklerinin planlanmasından
değerlendirilmesine kadar tüm süreç hakkında eğitimler verilmesi ve
öğrencilerin de bu tür etkinliklere katılmak konusunda teşvik edilmeleri
oldukça önemlidir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Human Geography |
Journal Section | RESEARCH ARTICLE |
Authors | |
Publication Date | July 30, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 Issue: 40 |