İlköğretimde, öğrenilen bilgiler okul yaşamı için gerekli köşetaşı
bilgileri içerir. İlköğretimde öğrenilmesi gereken konulardan bir kısmı ise
coğrafya alanındadır. İlköğretimde özellikle Sosyal Bilgiler, Hayat Bilgisi ve
Fen Bilimleri ders programlarında coğrafya konularına yer verilmiştir. Bununla
birlikte seçmeli derslerden olan Şehrimiz dersi de coğrafya konularından
oluşmaktadır. Coğrafya konularının ilköğretim düzeyinde okullarda okutulması
yoğun şekilde cumhuriyetten sonra olsa da Osmanlı devleti zamanında coğrafya
konuları ders müfredatlarında yer almıştır. Günümüze kadar ilköğretim
programları birçok kez değişime uğramış, bununla birlikte coğrafya konularının
programlardaki içerikleri de yenilenmiş ve güncellenmiştir. Diğer yönden 2018
ilköğretim programlarındaki coğrafya konuları incelendiğinde daha önce
hazırlanmış programlarla birçok yönden benzerliği olduğu görülmektedir.
Konuların öğretiminde, ders öğretmenlerinin çok yönlü olması ve ezbercilikten
uzak durması önemlidir. Çalışmanın temel amacı 2018 yılı ilköğretim ders
programlarında yer alan coğrafya eğitimi ile ilgili durumu incelemek ve analiz
etmektir. Çalışmada esas olarak nitel araştırma yöntemlerinden doküman
incelemesi kullanılmıştır. Bu çerçevede 2018 yılında MEB tarafından
hazırlanmış olan, öğretim programları incelenmiştir. Ayrıca daha önceki yıllara
ait öğretim programları ve konu ile ilgili literatür gözden geçirilmiştir. Çalışmada
Sosyal Bilgiler, Hayat Bilgisi, Şehrimiz ve Fen Bilimleri ders programlarındaki
coğrafya konuları esas alınmıştır. Sonuç olarak İlköğretimde, coğrafya konuları
farklı dersler içinde yer serpilmiştir. Özellikle Fen Bilimleri programı yoğun
bir coğrafya içeriğine sahiptir. Bütün bunlardan dolayı, bir öneri olarak,
ilköğretim programları sürekli yenilenmeye devam edilmedir. Dünyadaki
ilköğretim programları ve coğrafya alanındaki gelişmeler sürekli takip edilerek
güncel bir coğrafi içeriğin olmasına özen gösterilmelidir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Human Geography |
Journal Section | RESEARCH ARTICLE |
Authors | |
Publication Date | January 22, 2020 |
Published in Issue | Year 2020 Issue: 41 |