The aim of study is to understand social problems and perceptions between second homeowners and local people. Different stakeholders were reached in the research which was carried in the quantitative and qualitative research design. The survey was made to the second homeowners (350). Moreover, face-to-face in great detail interview was made via semi-structured forms for 18 people from second homeowners. The survey data was analysed descriptively in SPSS 16.0 program and interviews was analysed descriptively in MAXQDA 12 program. According to the research findings, some of second homeowners state that local people have positive thinks about themselves and the municipality is working better than previous periods. Local people define second homeowners as retired, friendly and good people. However, some of local people criticize second homeowners, because of variety of reasons like see the local population simple and do not obey the rules in the traffic. Moreover, they accuse second homeowners do not allow local people to use beach, with increasing the cost of living, with raises the real estate market and causing traffic density. This situation increases social tension in the space. In addition, some of second homeowners state that the local artisans sell products at high prices and the municipality doing opportunism in tax and bill collection. As a result, the second home tourism caused socio-spatial decomposition in the study area. Despite positive thoughts, there is social segregation and social conflict among stakeholders in the area.
Second Home Tourism Perception Social Effect Pelitköy Burhaniye
Araştırmanın amacı ikinci konut sahipleri ile yerel halkın birbirlerine karşı tutumlarını anlamaya çalışmaktır. Araştırmada nicel ve nitel yöntem birlikte kullanılmıştır. Pelitköy’de ikinci konut sahibi 350 kişiye anket uygulanmış; 18 kişiyle de yüz yüze görüşmeler gerçekleştirilmiştir. Anket verileri SPSS 16.0 programında, görüşme verileri ise MAXQDA 12 programında betimsel olarak analiz edilmiştir. Araştırma bulgularına göre, ikinci konut sahiplerinin bir kısmı, yerel halkın kendilerine karşı olumlu düşünlere sahip olduğunu, belediyenin önceki dönemlere göre daha iyi çalıştığını belirtmektedir. Yerel halk ise, ikinci konut sahiplerinin emekli, sıcakkanlı, iyi insanlar olarak nitelemektedir. Ancak yerel halkın bir kısmı ise, ikinci konut sahiplerini köy halkını basit gören ve trafikte kurallara uymayan insanlar olarak tanımlanmaktadır. Ayrıca yerel halk; ikinci konut sahiplerini, sahil kenarındaki sitelere duvar çekerek yerel halkın sahili kullanmasına izin vermemekle, yerelde yaşama maliyetini, konut ve arsa piyasasını yükseltmekle ve trafikte yoğunluğa sebep olmakla suçlamaktadır. Bu durum mekândaki sosyal gerilimi artırmaktadır. Ayrıca ikinci konut sahiplerinden bazıları ise, yerel esnafı fırsatçı, yerel yönetimi vergi ve fatura tahsilatında fırsatçı olarak nitelendirmektedir. Sonuç olarak, alanda ikinci konut turizminden kaynaklı olarak sosyomekansal bir ayrışmanın olduğu; olumlu düşüncelere rağmen paydaş gruplar arasında sosyal ayrışma ve sosyal çatışmaların yaşandığı görülmektedir.
İkinci Konut Turizmi Algı Sosyokültürel Etki Pelitköy Burhaniye Burhaniye
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Beşeri Coğrafya |
Bölüm | ARAŞTIRMA MAKALESİ |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 25 Temmuz 2020 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2020 Sayı: 42 |