Health care organizations are required to provide health services to
maintain their existence. In order to provide services, health care
organizations must respond to the expectations of patients and ensure that they
use the material and spiritual resources they hold. It is called value. The
concept of value chain management, which helps to reflect this value to service
delivery has emerged. Value chain management is the management of
organizational activities that add value in all stages from the production to
the presentation of a good or service. As can be understood from this point of
view, it includes the activities of all stakeholders who play a role in the
production of value-added of health services. It is difficult to assess the
value chain management in the health sector in general terms. Stakeholders
within the sector should be evaluated separately. The aim of this study is to
evaluate the value chain management in health institutions that play an
important role in the provision of health services. In order to achieve this
goal, studies on value chain management in health have been reviewed. Based on
assessments, public health institutions define value chain management more
broadly than private health institutions. Although private health institutions
do not define value chain management as broadly as public health institutions,
they contribute to value chain management in terms of being open to innovation
and conducting activities such as niche market research. However, public and
private health institutions have to be aware of the value chain management and
perform activities for value chain management.
Sağlık kuruluşları varlıklarını sürdürebilmek
için sağlık hizmetlerini sunmaları gerekir. Hizmetleri sunmak için sağlık
kuruluşlarının hastaların beklentilerine cevap vermesi ve onların elinde
bulundurduğu maddi ile manevi kaynakları kullanmasını sağlamaları gerekir. Buna
değer denir. Bu değerin hizmet sunumuna yansıtılmasına yardımcı olan değer
zinciri yönetimi kavramı ortaya çıkmıştır. Değer zinciri yönetimi, bir mal veya
hizmetin üretiminden sunumuna kadar olan bütün aşamalarda değer katan örgütsel
faaliyetlerinin yönetimidir. Buradan anlaşılacağı üzere sağlık hizmetlerinin
değer katılarak üretilmesinde rol oynayan bütün paydaşların faaliyetlerini de
içermektedir. Sağlık sektöründe değer zinciri yönetimini genel anlamda
değerlendirmek zordur. Sektör içerisinde yer alan paydaşlar ayrı ayrı değerlendirilmelidir.
Bu çalışmanın amacı, sağlık hizmetlerinin sunumunda önemli rol oynayan sağlık
kuruluşlarında değer zinciri yönetiminin değerlendirilmesidir. Bu amaca
ulaşılması için sağlıkta değer zinciri yönetimiyle ilgili çalışmalar
derlenmiştir. Yapılan değerlendirmelere göre kamu sağlık kuruluşlarının değer
zinciri yönetimini özel sağlık kuruluşlarına göre daha geniş kapsamda
tanımlamaktadır. Özel sağlık kuruluşları kamu sağlık kuruluşları kadar geniş
bir şekilde değer zinciri yönetimini tanımlamamasına rağmen yeniliğe açık
olması ve niş pazarları araştırması gibi faaliyetler yapması yönünden değer
zinciri yönetimine katkıda bulunmaktadır. Ancak, kamu ve özel sağlık kurumları
değer zinciri yönetiminin farkında olmalı ve değer zinciri yönetimi için faaliyetlerde
bulunmalıdır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Clinical Sciences |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | August 25, 2019 |
Acceptance Date | May 10, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 Issue: 8 |
Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-NC-ND 4.0)