Research Article
BibTex RIS Cite

COVİD-19 PANDEMİSİNİN KAFE-BAR, BİSTRO VE GECE KULÜPLERİNE ETKİSİ

Year 2021, Volume: 5 Issue: 2, 139 - 153, 31.12.2021

Abstract

Amaç – Covid-19 pandemisinin kafe-bar, bistro ve gece kulüpleri üzerindeki etkisini araştırmaktır. Covid-19 pandemisi esnasında işletmelerin aldığı önlemleri, uygulamaları ve işletmelerin planlarını gözler önüne sermeyi amaçlamaktadır.
Metot – Çalışma nitel yöntemlerle yapılmış olup, İstanbul’da bulunan 15 işletme sahibi veya yöneticisi ile çevrimiçi görüşme yapılmıştır.
Bulgular – Nitel araştırmanın sonucunda altı adet tema belirlenmiştir. Bu temalar genel kaygılar, karantina sürecinin işletmeye etkisi, günlük aktiviteler, işletmede uygulanan önlemler, müşterilerin tutumu, pandemi sonrası geleceğe yönelik beklentilerdir. Görüşmeler Mart ve Nisan 2021 tarihleri aralığında, kısıtlamalar nedeniyle yüz yüze görüşmelerin yapılamadığı dönemde gerçekleştirilmiştir. Çalışmanın en büyük kısıtlılığı mekânların kapalı olmasıdır. Araştırma neticesinde işletmelerin finansman, personel politikaları, pazarlama, ürün politikaları, müşteri beklentilerini karşılama konularında stratejiler geliştirebilmesi gerektiği tespit edilmiştir. Müşterileri ile iletişimini çevrimiçi ya da diğer yöntemlerle sağlayan işletmelerin krizlerle başa çıkabilme olasılığı daha fazladır. Ayrıca işletmelerin çalışanların ücretlerini kesintiye uğratmaması ve çalışanlarını motive etmesi de tavsiye edilir.
Araştırmanın özgünlüğü - Bu araştırma, işletmelerin, hükümetlerin, müşterilerin ve diğer paydaşların büyük krizlerde ne gibi önlemler alması gerektiğini, çalışanlara ve işletmelere hangi teşviklerin verilmesi gerektiğini, ne tür finansman, pazarlama, ürün, personel ve müşteri stratejileri geliştirmeleri gerektiğini ortaya koyması açısından özgündür.

References

  • Akova, O Şahin , G. & Öğretmenoğlu, M., 2019. Rekreasyon Deneyiminin Psikolojik İyi Oluş Üzerine Etkisi: Y Kuşağı Üzerinde Bir Araştırma. Spor Bilimleri Araştırmaları Dergisi, 4(2), pp. 124-139. https://doi.org/10.25307/jssr.579581
  • Alonso, A., Kok, S., Bressan, A. & O'Shea, M., 2020. COVID-19, aftermath, impacts, and hospitality firms: An international perspective. International journal of hospitality management, 91, 102654.. https://doi.org/10.1016/j.ijhm.2020.102654
  • Alpago, H. & Alpago, D., 2020. Koronavirüs Salgınının Sosyoekonomik Sonuçları. IBAD Sosyal Bilimler Dergisi, (8), pp. 99-114. https://doi.org/10.21733/ibad.716444
  • Atsız, O. & Çifçi, İ., 2021. Exploring the motives for entrepreneurship in the meal-sharing economy. Current Issues in Tourism,, pp. 1-10. https://doi.org/10.1080/13683500.2021.1908239
  • de Freitas, R. & Stedefeldt, E., 2020. COVID-19 pandemic underlines the need to build resilience in commercial restaurants' food safety. Food Research International, 136, p. 109472. https://doi.org/10.1016/j.foodres.2020.109472
  • Eğribel, E., 2020. Cumhuriyet Dönemi İstanbul Halk Merasimleri ve Eğlence Yaşamı. Büyük İstanbul Tarihi, pp. 314-321.
  • Gürsoy, D. & Chi, C., 2020. Effects of COVID-19 pandemic on hospitality industry: review of the current situations and a research agenda. Journal of Hospitality Marketing & Management. 29 (5), pp. 527-529. https://doi.org/10.1080/19368623.2020.1788231
  • istanbeautiful.com, 2020. İstanbul Gece Hayatı Rehberi. [Çevrimiçi] Available at: https://istanbeautiful.com/tr/istanbul-gece-hayati/
  • Jain, D., 2020. Effect of COVID-19 on restaurant industry-how to cope with changing demand. Effect of COVID-19 on Restaurant Industry-How to Cope With Changing Demand. https://doi.org/10.2139/ssrn.3577764
  • Jennings, G. R., 2012. Qualıtatıve Research Methods. %1 içindeHandbook of Research Methods in Tourism Quantitative and Qualitative Approaches. basım yeri bilinmiyor:Edward Elgar Publishing.
  • Karaşah, B., 2017. Kentsel ve kırsal rekreasyon alanlarına yönelik kullanıcı tercihlerinin belirlenmesi 'artvin kenti örneği'. Bartın Orman Fakültesi Dergisi, 19(1), pp. 58-69.
  • Kim, J., Kim , J., Lee, S. & Tang, L., 2020. Effects of epidemic disease outbreaks on financial performance of restaurants: Event study method approach. Journal of Hospitality and Tourism Management, 43, pp. 32-41. https://doi.org/10.1016/j.jhtm.2020.01.015
  • Kim, J. & Lee, J., 2020. Effects of COVID-19 on preferences for private dining facilities in restaurants. Journal of Hospitality and Tourism Management, 45, pp. 67-70. https://doi.org/10.1016/j.jhtm.2020.07.008
  • Lee, C., Sardeshmukh, S. R. & Hallak, R., 2016. A qualitative study of innovation in the restaurant industry.. Anatolia, 27(3),, pp. 367-376.. https://doi.org/10.1080/13032917.2016.1191769
  • Maxwell, J. A., 2008. Designing a qualitative study. The SAGE handbook of applied social research methods, 2, pp. 214-253. https://doi.org/10.4135/9781483348858.n7
  • Nhamo, G., Dube, K. & Chikodzi, D., 2020. Restaurants and COVID-19: A Focus on Sustainability and Recovery Pathways. %1 içindeIn Counting the Cost of COVID-19 on the Global Tourism Industry. Cham: Springer, pp. 205-224. https://doi.org/10.1007/978-3-030-56231-1_9
  • Palinkas, L. A. ve diğerleri, 2015. Purposeful sampling for qualitative data collection and analysis in mixed method implementation research. Administration and policy in mental health and mental health services research, 42(5), pp. 533-544. https://doi.org/10.1007/s10488-013-0528-y
  • Research and Markets, 2020. Impact of COVID 19 on the Food & Beverages Industry Market. ID:5013571, basım yeri bilinmiyor: https://www.researchandmarkets.com/reports/5013571/impact-of-covid-19-on-the-food-and-beverages#pos-5.
  • Sezer, B., Öğretmenoğlu, M. & Akova, O., 2021. Yeni Ekolojik Paradigmanın Rekreasyon Faaliyetlerine Katılım Ve Demografik Değişkenlerle İlişkisi: İstanbul Örneği. Safran Kültür ve Turizm Araştırmaları Dergisi, pp. 73-94.
  • Sürme, M., 2020. Turizm ve Kovid-19. Ankara: İksad.
  • Taşdağıtıcı, E. & Güçer, E., 2016. Yiyecek içecek işletmelerinin sınıflandırma sistemleri: işletmelerin algısına yönelik bir uygulama. basım yeri bilinmiyor, 3rd International Congress of Tourism & Management Researches, pp. 1120-1138.
  • Uygur, A., Öğretmenoğlu, M. & Çalışkan, G., 2019. Innovation and New Product Development: Delving into Food and Beverage Managers' Perspectives. Journal of Tourism and Gastronomy Studies, 7 (4), pp. 2993-3013. https://doi.org/10.21325/jotags.2019.512
  • Vatan, A. & Doğan, S., 2021. What do hotel employees think about service robots? A qualitative study in Turkey. Tourism Management Perspectives. https://doi.org/10.1016/j.tmp.2020.100775
  • Yılmaz, G. & Şahin, A., 2021. How does the COVID-19 outbreak affect the food and beverage industry in Turkey? Proposal of a holistic model. Journal of Foodservice Business Research, pp. 1-37. https://doi.org/10.1080/15378020.2021.1883216

THE EFFECT OF THE COVID-19 PANDEMIC ON CAFE-BAR, BISTRO AND NIGHT CLUBS

Year 2021, Volume: 5 Issue: 2, 139 - 153, 31.12.2021

Abstract

Purpose - This research aims to understand how to manage Covid-19 impact on café-bars, bistros, and nightclubs. The study tries to reveal the precautions taken and adapted applications and plans after Covid-19 of café-bars, bistros, and nightclubs.
Design/methodology - This study conducted qualitative research, with interviews in Istanbul.
Approach - Six questions were asked in 15 online interviews. Using content analysis
Findings - Findings indicate that there are six themes: general concerns; the effect of the quarantine period on the business; daily activities; precautions implemented in the business; customer’s attitude; and expectations for the future after the Pandemic. Interviews were carried out in March and April 2021, since it was impossible to meet face-to-face with the participants. The biggest limitation of the study is that venues were closed during the study. It is recommended to café-bars, bistros and nightclubs that can develop strategies in terms of financing, personnel policies, marketing, product policies, and meeting customer expectations in order to cope with and survive such crises. In addition, that contact their customers via the internet or various communication resources. It is also important not to interrupt the wages of employees and to keep them motivated.
Originality of the research - This research is unique in that it reveals what actions businesses, governments, customers, and other stakeholders should take in major crises, what incentives should be given to employees and businesses, what kind of financing, marketing, product, personnel, and customer strategies will be implemented before, during and after the pandemic.
Keywords: Covid-19 pandemic, café-bar-bistro & nightclub, nightlife, recreation, Istanbul

References

  • Akova, O Şahin , G. & Öğretmenoğlu, M., 2019. Rekreasyon Deneyiminin Psikolojik İyi Oluş Üzerine Etkisi: Y Kuşağı Üzerinde Bir Araştırma. Spor Bilimleri Araştırmaları Dergisi, 4(2), pp. 124-139. https://doi.org/10.25307/jssr.579581
  • Alonso, A., Kok, S., Bressan, A. & O'Shea, M., 2020. COVID-19, aftermath, impacts, and hospitality firms: An international perspective. International journal of hospitality management, 91, 102654.. https://doi.org/10.1016/j.ijhm.2020.102654
  • Alpago, H. & Alpago, D., 2020. Koronavirüs Salgınının Sosyoekonomik Sonuçları. IBAD Sosyal Bilimler Dergisi, (8), pp. 99-114. https://doi.org/10.21733/ibad.716444
  • Atsız, O. & Çifçi, İ., 2021. Exploring the motives for entrepreneurship in the meal-sharing economy. Current Issues in Tourism,, pp. 1-10. https://doi.org/10.1080/13683500.2021.1908239
  • de Freitas, R. & Stedefeldt, E., 2020. COVID-19 pandemic underlines the need to build resilience in commercial restaurants' food safety. Food Research International, 136, p. 109472. https://doi.org/10.1016/j.foodres.2020.109472
  • Eğribel, E., 2020. Cumhuriyet Dönemi İstanbul Halk Merasimleri ve Eğlence Yaşamı. Büyük İstanbul Tarihi, pp. 314-321.
  • Gürsoy, D. & Chi, C., 2020. Effects of COVID-19 pandemic on hospitality industry: review of the current situations and a research agenda. Journal of Hospitality Marketing & Management. 29 (5), pp. 527-529. https://doi.org/10.1080/19368623.2020.1788231
  • istanbeautiful.com, 2020. İstanbul Gece Hayatı Rehberi. [Çevrimiçi] Available at: https://istanbeautiful.com/tr/istanbul-gece-hayati/
  • Jain, D., 2020. Effect of COVID-19 on restaurant industry-how to cope with changing demand. Effect of COVID-19 on Restaurant Industry-How to Cope With Changing Demand. https://doi.org/10.2139/ssrn.3577764
  • Jennings, G. R., 2012. Qualıtatıve Research Methods. %1 içindeHandbook of Research Methods in Tourism Quantitative and Qualitative Approaches. basım yeri bilinmiyor:Edward Elgar Publishing.
  • Karaşah, B., 2017. Kentsel ve kırsal rekreasyon alanlarına yönelik kullanıcı tercihlerinin belirlenmesi 'artvin kenti örneği'. Bartın Orman Fakültesi Dergisi, 19(1), pp. 58-69.
  • Kim, J., Kim , J., Lee, S. & Tang, L., 2020. Effects of epidemic disease outbreaks on financial performance of restaurants: Event study method approach. Journal of Hospitality and Tourism Management, 43, pp. 32-41. https://doi.org/10.1016/j.jhtm.2020.01.015
  • Kim, J. & Lee, J., 2020. Effects of COVID-19 on preferences for private dining facilities in restaurants. Journal of Hospitality and Tourism Management, 45, pp. 67-70. https://doi.org/10.1016/j.jhtm.2020.07.008
  • Lee, C., Sardeshmukh, S. R. & Hallak, R., 2016. A qualitative study of innovation in the restaurant industry.. Anatolia, 27(3),, pp. 367-376.. https://doi.org/10.1080/13032917.2016.1191769
  • Maxwell, J. A., 2008. Designing a qualitative study. The SAGE handbook of applied social research methods, 2, pp. 214-253. https://doi.org/10.4135/9781483348858.n7
  • Nhamo, G., Dube, K. & Chikodzi, D., 2020. Restaurants and COVID-19: A Focus on Sustainability and Recovery Pathways. %1 içindeIn Counting the Cost of COVID-19 on the Global Tourism Industry. Cham: Springer, pp. 205-224. https://doi.org/10.1007/978-3-030-56231-1_9
  • Palinkas, L. A. ve diğerleri, 2015. Purposeful sampling for qualitative data collection and analysis in mixed method implementation research. Administration and policy in mental health and mental health services research, 42(5), pp. 533-544. https://doi.org/10.1007/s10488-013-0528-y
  • Research and Markets, 2020. Impact of COVID 19 on the Food & Beverages Industry Market. ID:5013571, basım yeri bilinmiyor: https://www.researchandmarkets.com/reports/5013571/impact-of-covid-19-on-the-food-and-beverages#pos-5.
  • Sezer, B., Öğretmenoğlu, M. & Akova, O., 2021. Yeni Ekolojik Paradigmanın Rekreasyon Faaliyetlerine Katılım Ve Demografik Değişkenlerle İlişkisi: İstanbul Örneği. Safran Kültür ve Turizm Araştırmaları Dergisi, pp. 73-94.
  • Sürme, M., 2020. Turizm ve Kovid-19. Ankara: İksad.
  • Taşdağıtıcı, E. & Güçer, E., 2016. Yiyecek içecek işletmelerinin sınıflandırma sistemleri: işletmelerin algısına yönelik bir uygulama. basım yeri bilinmiyor, 3rd International Congress of Tourism & Management Researches, pp. 1120-1138.
  • Uygur, A., Öğretmenoğlu, M. & Çalışkan, G., 2019. Innovation and New Product Development: Delving into Food and Beverage Managers' Perspectives. Journal of Tourism and Gastronomy Studies, 7 (4), pp. 2993-3013. https://doi.org/10.21325/jotags.2019.512
  • Vatan, A. & Doğan, S., 2021. What do hotel employees think about service robots? A qualitative study in Turkey. Tourism Management Perspectives. https://doi.org/10.1016/j.tmp.2020.100775
  • Yılmaz, G. & Şahin, A., 2021. How does the COVID-19 outbreak affect the food and beverage industry in Turkey? Proposal of a holistic model. Journal of Foodservice Business Research, pp. 1-37. https://doi.org/10.1080/15378020.2021.1883216
There are 24 citations in total.

Details

Primary Language English
Subjects Tourism (Other)
Journal Section Articles
Authors

Nihan Garipağaoğlu Uğur 0000-0003-2390-6940

Orhan Akova 0000-0001-7740-2938

Publication Date December 31, 2021
Published in Issue Year 2021 Volume: 5 Issue: 2

Cite

APA Garipağaoğlu Uğur, N., & Akova, O. (2021). THE EFFECT OF THE COVID-19 PANDEMIC ON CAFE-BAR, BISTRO AND NIGHT CLUBS. Uluslararası Beşeri Ve Sosyal Bilimler İnceleme Dergisi, 5(2), 139-153.
AMA Garipağaoğlu Uğur N, Akova O. THE EFFECT OF THE COVID-19 PANDEMIC ON CAFE-BAR, BISTRO AND NIGHT CLUBS. ihssr. December 2021;5(2):139-153.
Chicago Garipağaoğlu Uğur, Nihan, and Orhan Akova. “THE EFFECT OF THE COVID-19 PANDEMIC ON CAFE-BAR, BISTRO AND NIGHT CLUBS”. Uluslararası Beşeri Ve Sosyal Bilimler İnceleme Dergisi 5, no. 2 (December 2021): 139-53.
EndNote Garipağaoğlu Uğur N, Akova O (December 1, 2021) THE EFFECT OF THE COVID-19 PANDEMIC ON CAFE-BAR, BISTRO AND NIGHT CLUBS. Uluslararası Beşeri ve Sosyal Bilimler İnceleme Dergisi 5 2 139–153.
IEEE N. Garipağaoğlu Uğur and O. Akova, “THE EFFECT OF THE COVID-19 PANDEMIC ON CAFE-BAR, BISTRO AND NIGHT CLUBS”, ihssr, vol. 5, no. 2, pp. 139–153, 2021.
ISNAD Garipağaoğlu Uğur, Nihan - Akova, Orhan. “THE EFFECT OF THE COVID-19 PANDEMIC ON CAFE-BAR, BISTRO AND NIGHT CLUBS”. Uluslararası Beşeri ve Sosyal Bilimler İnceleme Dergisi 5/2 (December 2021), 139-153.
JAMA Garipağaoğlu Uğur N, Akova O. THE EFFECT OF THE COVID-19 PANDEMIC ON CAFE-BAR, BISTRO AND NIGHT CLUBS. ihssr. 2021;5:139–153.
MLA Garipağaoğlu Uğur, Nihan and Orhan Akova. “THE EFFECT OF THE COVID-19 PANDEMIC ON CAFE-BAR, BISTRO AND NIGHT CLUBS”. Uluslararası Beşeri Ve Sosyal Bilimler İnceleme Dergisi, vol. 5, no. 2, 2021, pp. 139-53.
Vancouver Garipağaoğlu Uğur N, Akova O. THE EFFECT OF THE COVID-19 PANDEMIC ON CAFE-BAR, BISTRO AND NIGHT CLUBS. ihssr. 2021;5(2):139-53.

IHSSR is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.


88x31.png