Amaç – Covid-19 pandemisinin kafe-bar, bistro ve gece kulüpleri üzerindeki etkisini araştırmaktır. Covid-19 pandemisi esnasında işletmelerin aldığı önlemleri, uygulamaları ve işletmelerin planlarını gözler önüne sermeyi amaçlamaktadır.
Metot – Çalışma nitel yöntemlerle yapılmış olup, İstanbul’da bulunan 15 işletme sahibi veya yöneticisi ile çevrimiçi görüşme yapılmıştır.
Bulgular – Nitel araştırmanın sonucunda altı adet tema belirlenmiştir. Bu temalar genel kaygılar, karantina sürecinin işletmeye etkisi, günlük aktiviteler, işletmede uygulanan önlemler, müşterilerin tutumu, pandemi sonrası geleceğe yönelik beklentilerdir. Görüşmeler Mart ve Nisan 2021 tarihleri aralığında, kısıtlamalar nedeniyle yüz yüze görüşmelerin yapılamadığı dönemde gerçekleştirilmiştir. Çalışmanın en büyük kısıtlılığı mekânların kapalı olmasıdır. Araştırma neticesinde işletmelerin finansman, personel politikaları, pazarlama, ürün politikaları, müşteri beklentilerini karşılama konularında stratejiler geliştirebilmesi gerektiği tespit edilmiştir. Müşterileri ile iletişimini çevrimiçi ya da diğer yöntemlerle sağlayan işletmelerin krizlerle başa çıkabilme olasılığı daha fazladır. Ayrıca işletmelerin çalışanların ücretlerini kesintiye uğratmaması ve çalışanlarını motive etmesi de tavsiye edilir.
Araştırmanın özgünlüğü - Bu araştırma, işletmelerin, hükümetlerin, müşterilerin ve diğer paydaşların büyük krizlerde ne gibi önlemler alması gerektiğini, çalışanlara ve işletmelere hangi teşviklerin verilmesi gerektiğini, ne tür finansman, pazarlama, ürün, personel ve müşteri stratejileri geliştirmeleri gerektiğini ortaya koyması açısından özgündür.
Purpose - This research aims to understand how to manage Covid-19 impact on café-bars, bistros, and nightclubs. The study tries to reveal the precautions taken and adapted applications and plans after Covid-19 of café-bars, bistros, and nightclubs.
Design/methodology - This study conducted qualitative research, with interviews in Istanbul.
Approach - Six questions were asked in 15 online interviews. Using content analysis
Findings - Findings indicate that there are six themes: general concerns; the effect of the quarantine period on the business; daily activities; precautions implemented in the business; customer’s attitude; and expectations for the future after the Pandemic. Interviews were carried out in March and April 2021, since it was impossible to meet face-to-face with the participants. The biggest limitation of the study is that venues were closed during the study. It is recommended to café-bars, bistros and nightclubs that can develop strategies in terms of financing, personnel policies, marketing, product policies, and meeting customer expectations in order to cope with and survive such crises. In addition, that contact their customers via the internet or various communication resources. It is also important not to interrupt the wages of employees and to keep them motivated.
Originality of the research - This research is unique in that it reveals what actions businesses, governments, customers, and other stakeholders should take in major crises, what incentives should be given to employees and businesses, what kind of financing, marketing, product, personnel, and customer strategies will be implemented before, during and after the pandemic.
Keywords: Covid-19 pandemic, café-bar-bistro & nightclub, nightlife, recreation, Istanbul
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Tourism (Other) |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | December 31, 2021 |
Published in Issue | Year 2021 Volume: 5 Issue: 2 |