Research Article
BibTex RIS Cite

GENİŞLETİLMİŞ ONLİNE ALIŞVERİŞ KABUL MODELİ (GOAKM) İLE GIDA ALIŞVERİŞİ YAPMA DAVRANIŞLARININ BELİRLENMESİ VE İLGİ ALANINA ÖZEL YENİLİKÇİLİĞİN ETKİSİ: ONLİNE GIDA ALIŞVERİŞİ ÜZERİNE BİR ARAŞTIRMA

Year 2024, Volume: 8 Issue: 1, 68 - 97, 30.06.2024
https://doi.org/10.55243/ihssr.1479842

Abstract

Amaç:
Kavramsal açıdan Fishbein ve Ajzen’in Planlı Davranışlar Teorisi’ni (1991) temel alan ve teknoloji kullanım davranışını açıklamak için geliştirilen Teknoloji Kabul Modeli’ne (Davis, 1989) dayanarak; bu modele güven, haz, kalite, niyet ve tutum gibi faktörler dahil edilerek ilerletilmiş bir model olan Genişletilmiş Online Alışveriş Kabul Modeli (GOAKM) kullanılan bu bilimsel araştırmanın hedefi; İstanbul ilinde ikamet eden tüketicilerin çevrimiçi kanallardan (web siteler, uygulamalar vs.) market alışverişi yapma davranışlarını hangi faktörlerin etkilediğini belirlemek ve çevrimiçi pazarlarda hem pazarlamacılar hem de perakendeciler açısından faydalı olabilecek bulgular ve öneriler ortaya koymaktır.
Tasarım/Yöntem:
Bu çalışmada kullanılan tasarım, Genişletilmiş Online Alışveriş Kabul Modeli (GOAKM) ile çevrimiçi market alışverişi yapan tüketicilerin davranışlarını belirlemeye yöneliktir. Araştırma modeli olan Genişletilmiş Online Alışveriş Kabul Modeli’nin teorik altyapısı ise Teknoloji Kabul Modeli (TKM) ve Online Alışveriş Kabul Modeli (OAKM)’ne dayanmaktadır. Veri toplama yöntemi olarak, İstanbul ilinde yaşayan ve çevrimiçi market alışverişi yapan 18 yaş ve üstündeki tüketiciler arasında kolayda örnekleme metodu kullanılmıştır. Çevrimiçi market alışverişinin kendi ekosistemi içerisindeki uygulamaları (online sipariş, tedarik vs.) açısından araştırma, tüm çevrimiçi kanalların aktif olarak hizmet verdiği yer olan İstanbul ilinde gerçekleştirilmiştir. Araştırmanın hedefi, tüketicilerin çevrimiçi market alışverişine yönelik tutumları, satın alma niyetleri ve bu niyetleri etkileyen faktörlerin belirlenmesidir. Ayrıca ilgi alanına özel yenilikçiliğin, çevrimiçi market alışveriş niyeti üzerine etkisi incelenmiştir. Veriler, 5’li Likert ölçeğine dayalı çevrimiçi anket aracılığıyla toplanmış ve istatistiksel analiz yöntemleri kullanılarak değerlendirilmiştir. Buna göre İstanbul ilinde çevrimiçi market alışverişi yapan 18 yaş ve üzerindeki katılımcılardan, kolayda örnekleme metoduyla toplanan 394 anket verisi, istatistiksel yöntemler kullanılarak analize tabi tutulmuştur.
Sonuçlar:
İstanbul ilinde yaşayan ve çevrimiçi market alışverişi yapan tüketiciler aracılığıyla gerçekleştirilen bu araştırmanın sonuçlarına göre; algılanan bilgi kalitesi ve algılanan servis kalitesi artığında, algılanan kullanım kolaylığının artacağı; algılanan sistem kalitesinin ise anlamlı bir etkisinin olmadığı belirlenmiştir. Algılanan kullanım kolaylığı arttığında, algılanan kullanışlılık düzeyi artarken algılanan niyet düzeyinin aksine azalacağı belirlenmiştir. Algılanan haz arttığında, algılanan kullanışlılık ve algılanan tutum düzeyinin artacağı görülürken; algılanan kullanışlılık arttığında, algılanan tutum ve algılanan niyet düzeyinin de artacağı elde edilmiştir. Ayrıca, algılanan güvenin, algılanan tutumu artıracağı tespit edilmiştir. Ancak algılanan güvenin, algılanan kullanışlılık ve algılanan niyete etkisi söz konusu değildir. Algılanan tutumun, algılanan niyeti artıracağı tespit edilmiştir.
Çevrimiçi market alışverişi niyetinin, gerçek davranış üzerine pozitif yönde istatistiksel olarak anlamlı bir etkisi belirlenmiştir. İlgi alanına özel yenilikçilik geliştirildiğinde, çevrimiçi market alışveriş niyetinin artacağı tespit edilmiştir.
Özgün Değer:
Bu çalışmanın özgün değeri, İstanbul’daki çevrimiçi market pazarına odaklanarak, bu alandaki tüketici davranışlarını analiz eden Genişletilmiş Online Alışveriş Kabul Modeli (GOAKM)'nin kullanılmasında yatmaktadır. Çalışma, Fishbein ve Ajzen’in Planlanmış Davranış Teorisi’ni temel alarak üzerine inşa edilen, Teknoloji Kabul Modeli referans alınarak geliştirilen bir modeli, çevrimiçi market alışverişi alanında uygulayarak, çevrimiçi market alışverişine yönelik tüketicilerin tutumlarını, niyetlerini ve satın alma davranışlarını etkileyen faktörleri detaylı bir şekilde incelemiştir. Ayrıca, ilgi alanına özel yenilikçilik gibi yeni bir değişkenin eklenmesi, modelin kapsamını genişleterek çevrimiçi alışveriş niyeti üzerindeki etkilerini ölçmüştür. Bu özellikler, çevrimiçi market alışveriş davranışlarına yönelik stratejilerin geliştirilmesine yardımcı olan çalışmanın, çevrimiçi perakende ve pazarlama literatürüne katkıda bulunmasını sağlamaktadır.

References

  • Ajzen, I. ve Madden, T.J. (1986). Prediction of goal-directed Behavior: Attitudes, intentions and perceived behavioral control. Journal of Experimental Social Psychology, 22(5), 453-474.
  • Ajzen, I. (1991). The Theory at Planned Behavior. Organizational Behavior And Human Decision Processes, 50(2), 179-211.
  • Aldás-Manzano, J., Ruiz-Mafé, C., & Sanz-Blas, S. (2009). Exploring individual personality factors as drivers of M-shopping acceptance. Industrial Management & Data Systems, 109(6), s. 739-757.
  • Chang, M.K., Cheung, W. and Lai, S.V. (2005) Literature derived reference models fort he adoption of online shopping. Information & Management, 42, s. 543-559.
  • Chen, L., Online Consumer Behavior: An Empirical Study Based on Theory of Planned Behavior, Lincoln:Nebraska, 2009.
Year 2024, Volume: 8 Issue: 1, 68 - 97, 30.06.2024
https://doi.org/10.55243/ihssr.1479842

Abstract

References

  • Ajzen, I. ve Madden, T.J. (1986). Prediction of goal-directed Behavior: Attitudes, intentions and perceived behavioral control. Journal of Experimental Social Psychology, 22(5), 453-474.
  • Ajzen, I. (1991). The Theory at Planned Behavior. Organizational Behavior And Human Decision Processes, 50(2), 179-211.
  • Aldás-Manzano, J., Ruiz-Mafé, C., & Sanz-Blas, S. (2009). Exploring individual personality factors as drivers of M-shopping acceptance. Industrial Management & Data Systems, 109(6), s. 739-757.
  • Chang, M.K., Cheung, W. and Lai, S.V. (2005) Literature derived reference models fort he adoption of online shopping. Information & Management, 42, s. 543-559.
  • Chen, L., Online Consumer Behavior: An Empirical Study Based on Theory of Planned Behavior, Lincoln:Nebraska, 2009.
There are 5 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Corporate Social Responsibility in Management
Journal Section Articles
Authors

İçim Aksoy Özer 0000-0001-9647-1859

Şakir Erdem 0000-0003-2145-3060

Publication Date June 30, 2024
Submission Date May 7, 2024
Acceptance Date May 21, 2024
Published in Issue Year 2024 Volume: 8 Issue: 1

Cite

APA Aksoy Özer, İ., & Erdem, Ş. (2024). GENİŞLETİLMİŞ ONLİNE ALIŞVERİŞ KABUL MODELİ (GOAKM) İLE GIDA ALIŞVERİŞİ YAPMA DAVRANIŞLARININ BELİRLENMESİ VE İLGİ ALANINA ÖZEL YENİLİKÇİLİĞİN ETKİSİ: ONLİNE GIDA ALIŞVERİŞİ ÜZERİNE BİR ARAŞTIRMA. Uluslararası Beşeri Ve Sosyal Bilimler İnceleme Dergisi, 8(1), 68-97. https://doi.org/10.55243/ihssr.1479842
AMA Aksoy Özer İ, Erdem Ş. GENİŞLETİLMİŞ ONLİNE ALIŞVERİŞ KABUL MODELİ (GOAKM) İLE GIDA ALIŞVERİŞİ YAPMA DAVRANIŞLARININ BELİRLENMESİ VE İLGİ ALANINA ÖZEL YENİLİKÇİLİĞİN ETKİSİ: ONLİNE GIDA ALIŞVERİŞİ ÜZERİNE BİR ARAŞTIRMA. ihssr. June 2024;8(1):68-97. doi:10.55243/ihssr.1479842
Chicago Aksoy Özer, İçim, and Şakir Erdem. “GENİŞLETİLMİŞ ONLİNE ALIŞVERİŞ KABUL MODELİ (GOAKM) İLE GIDA ALIŞVERİŞİ YAPMA DAVRANIŞLARININ BELİRLENMESİ VE İLGİ ALANINA ÖZEL YENİLİKÇİLİĞİN ETKİSİ: ONLİNE GIDA ALIŞVERİŞİ ÜZERİNE BİR ARAŞTIRMA”. Uluslararası Beşeri Ve Sosyal Bilimler İnceleme Dergisi 8, no. 1 (June 2024): 68-97. https://doi.org/10.55243/ihssr.1479842.
EndNote Aksoy Özer İ, Erdem Ş (June 1, 2024) GENİŞLETİLMİŞ ONLİNE ALIŞVERİŞ KABUL MODELİ (GOAKM) İLE GIDA ALIŞVERİŞİ YAPMA DAVRANIŞLARININ BELİRLENMESİ VE İLGİ ALANINA ÖZEL YENİLİKÇİLİĞİN ETKİSİ: ONLİNE GIDA ALIŞVERİŞİ ÜZERİNE BİR ARAŞTIRMA. Uluslararası Beşeri ve Sosyal Bilimler İnceleme Dergisi 8 1 68–97.
IEEE İ. Aksoy Özer and Ş. Erdem, “GENİŞLETİLMİŞ ONLİNE ALIŞVERİŞ KABUL MODELİ (GOAKM) İLE GIDA ALIŞVERİŞİ YAPMA DAVRANIŞLARININ BELİRLENMESİ VE İLGİ ALANINA ÖZEL YENİLİKÇİLİĞİN ETKİSİ: ONLİNE GIDA ALIŞVERİŞİ ÜZERİNE BİR ARAŞTIRMA”, ihssr, vol. 8, no. 1, pp. 68–97, 2024, doi: 10.55243/ihssr.1479842.
ISNAD Aksoy Özer, İçim - Erdem, Şakir. “GENİŞLETİLMİŞ ONLİNE ALIŞVERİŞ KABUL MODELİ (GOAKM) İLE GIDA ALIŞVERİŞİ YAPMA DAVRANIŞLARININ BELİRLENMESİ VE İLGİ ALANINA ÖZEL YENİLİKÇİLİĞİN ETKİSİ: ONLİNE GIDA ALIŞVERİŞİ ÜZERİNE BİR ARAŞTIRMA”. Uluslararası Beşeri ve Sosyal Bilimler İnceleme Dergisi 8/1 (June 2024), 68-97. https://doi.org/10.55243/ihssr.1479842.
JAMA Aksoy Özer İ, Erdem Ş. GENİŞLETİLMİŞ ONLİNE ALIŞVERİŞ KABUL MODELİ (GOAKM) İLE GIDA ALIŞVERİŞİ YAPMA DAVRANIŞLARININ BELİRLENMESİ VE İLGİ ALANINA ÖZEL YENİLİKÇİLİĞİN ETKİSİ: ONLİNE GIDA ALIŞVERİŞİ ÜZERİNE BİR ARAŞTIRMA. ihssr. 2024;8:68–97.
MLA Aksoy Özer, İçim and Şakir Erdem. “GENİŞLETİLMİŞ ONLİNE ALIŞVERİŞ KABUL MODELİ (GOAKM) İLE GIDA ALIŞVERİŞİ YAPMA DAVRANIŞLARININ BELİRLENMESİ VE İLGİ ALANINA ÖZEL YENİLİKÇİLİĞİN ETKİSİ: ONLİNE GIDA ALIŞVERİŞİ ÜZERİNE BİR ARAŞTIRMA”. Uluslararası Beşeri Ve Sosyal Bilimler İnceleme Dergisi, vol. 8, no. 1, 2024, pp. 68-97, doi:10.55243/ihssr.1479842.
Vancouver Aksoy Özer İ, Erdem Ş. GENİŞLETİLMİŞ ONLİNE ALIŞVERİŞ KABUL MODELİ (GOAKM) İLE GIDA ALIŞVERİŞİ YAPMA DAVRANIŞLARININ BELİRLENMESİ VE İLGİ ALANINA ÖZEL YENİLİKÇİLİĞİN ETKİSİ: ONLİNE GIDA ALIŞVERİŞİ ÜZERİNE BİR ARAŞTIRMA. ihssr. 2024;8(1):68-97.

IHSSR is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.


88x31.png